داروهادرمان بیماری هاسلامتی

درد مزمن / نحوه برخورد با درد مزمن را در اینجا بخوانید.

درد مداوم و دراز مدت( درد مزمن ) برای بسیاری از افراد به خصوص افراد میانسال و سالخورده یک معضل است.

درد مزمن  .

علت درد :

درد مزمن با خستگی؛ مسائل خواب؛ تحریک پذیری ؛استرس ؛افسردگی؛ اضطراب و عدم انجام فعالیت های روزانه همراه است. آرتروز ؛کمر درد؛ صدمات مکرر ناشی از ورزش ؛آسیب عصبی ؛سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر منجر به درد مزمن می شود. در بسیاری از موارد علت درد ناشناخته است.

عوامل متعهدی ممکن است علت آن باشد.

ذهن و جسم در تلاش شما برای کنترل درد مزمن نقش مهمی ایفا می کند. درد اغلب ترکیبی از مولفه های جسمی و روانی است. به عبارت دیگر افکار و احساسات شما در مورد درد می‌تواند بر میزان احساس درد تاثیر بگذارد. اگر در مورد درد خود احساس اضطراب؛ خشم؛ درماندگی یا عدم کنترل داشته باشید آنگاه درد شدیدتر می گردد. اگر بتوانید تصمیم بگیرید تا با درد مبارزه کنید در خواهید یافت که بهتر می توانید آن را کنترل نمایید تا در زندگیتان کمتر تداخل ایجاد کند.

 

برای مقابله با درد مزمن صرف نظر از علت آن‌‌‌‌‌, هیچ راه حل جادویی وجود ندارد. با این وجود رهنمودهای زیر برای برخورد با جنبه های روانی و جسمی درد مزمن موثر واقع می شود:

✔ بر درد خود کنترل داشته باشید. این امر بدان معنی است که بپذیرید که درد از بین نمی رود ولی تصمیم بگیرید تا اقداماتی برای کنترل آن انجام دهید.

✔ تفکر مثبت را تمرین کنید. افکار منفی و مخرب مانند« این درد هرگز بهتر نخواهد شد» یا « من هرگز نمی توانم با دردی که دارم با نوه هایم بازی کنم» را تشخیص دهید. افکار شما بر احساس دردتان تاثیر می گذارد.

✔ نحوه تاثیر خلق و خو ؛

افکار و فعالیتهایتان بر درد را پیگیری کنید. میزان درد خود را در ارتباط با این عوامل چندین بار در روز به مدت چندین روز یادداشت کنید. متوجه خواهید شد که درد شما هنگام یا پس از انجام فعالیت های خاص یا وقتی تحت تأثیر احساس بخصوصی قرار میگیرید شدیدتر میشود.

✔ سعی کنید آرامش داشته باشید. درد مزمن موجب استرس و تنش می شود و در نتیجه شدیدتر می گردد. روشهای وانهادگی را انجام دهید. کسب مهارت در وانهادگی نیاز به تمرین دارد بنابراین هر روشی را ۲هفته امتحان کنید تا اگر موثر نبود روش دیگری را بیازمایید.

✔ اگر متخصص بهداشت برای درد شما دارویی توصیه یا تجویز کرد آن را طبق دستور و با دوز مناسب مصرف کنید.

✔ به طور مرتب ورزش کنید .ورزش هایی را انجام دهید که آرام و با فشار کم باشد تا دردتان را شدیدتر نسازد مانند: شنا؛ آب درمانی؛ پیاده روی یا دوچرخه ثابت. هر روز تمرین های کششی را انجام دهید. از متخصص بهداشت درباره فیزیوتراپی نیز سوال کنید.

✔ گرما ؛سرما و ماساژ را تجربه کنید تا هرکدام مناسب بود انتخاب نمایید.

✔ به میزان کافی بخوابید. اگر درد مکرر باعث بی خوابی شما می شود با متخصص بهداشت صحبت کنید.

✔ نحوه انجام فعالیت های روزانه خود را تغییر دهیدتا بتوانید با درد کمتری به انجام آنها بپردازید. بعضی از افراد استفاده از ابزار های کمکی (مانند عصا؛ساق بند یا ابزارهای مخصوص خانگی)را مفید میدانند.

✔ از درمان های مکمل مانند پسخوراند زیستی؛طب سوزنی یا یوگا علاوه بر مراقبت های پزشکی منظم (نه به عنوان جایگزین آن)استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا