داروهادرمان بیماری ها

بیماری واریس | چه افرادی بیشتر در معرض بیماری واریس میباشند؟

بیماری واریس به سیاهرگ های بدن مربوط میشود. این بیماری در اثر گشاد شدن وریدها , به ویژه در رگهای پا به وجود می آید. از آنجا که وظیفه ی سیاه رگ ها انتقال خون تیره (حاوی دی اکسید کربن و مواد زاید دفعی) از بافت های بدن به کبد و نهایتا قلب است , هر گاه دریچه های لانه کبوتری که در سیاه رگها (وریدها) وجود دارند خراب و به عبارتی شل شوند , خون به عقب برگشته و سبب گشاد شدن رگ ها و مشخص شدن آنها در زیر پوست میشوند.

افرادی که دارای واریس پا هستند در سطوح داخلی ران و یا در طرفین ساق پاهایشان عروق مارپیچی به رنگ تیره دیده میشود.
در واقع این عروق , خون تیره پا را به طرف قلب میبرند اما اگر دریچه های داخلی این سیاهرگها شل شوند نهایتا خون از لگن و کشاله ران به طرف ران و ساق پا برمیگردد و انباشته میشود و بر حسب اینکه واریس به طور سطحی است یا عمقی , تدابیر درمانی خاصی توصیه میشود.

بیماری واریس .

چه افرادی مستعد به بیماری واریس هستند؟

داشتن سابقه خانوادگی واریس به ویژه در خانم ها (به علت هورمون های زنانه) و آنهایی که بر حسب موقعیت شغلی برای ساعت های طولانی و در طی روز ایستاده کار میکنند(مغازه دارها و کارگران کارخانجات و …) و خانم های حامله که طی دوران بارداری اضافه وزن پیدا کرده و چاق هستند و یا افرادی که سالیان دراز الکل مصرف کرده اند و واریس مری و یا واریس رگ های سطح شکم گرفته اند(و موارد مشابه)

بروز واریس در ساق پا و ران و سطح شکم و مری شایع تر است. در ساق پا و ران وجود درد و قرمزی و زخم میتواند از علائم واریس باشد.

 

پیشگیری و درمان:

برای پیشگیری از بروز واریس , باید از سرپا ایستادنهای طولانی بپرهیزید و در محل کار تحرک داشته باشید و در فواصل نیم ساعت , مدتی بنشینید , و از مصرف الکل پرهیز کنید. خانم های حامله باید مواظب اضافه وزن و فشارخون و اختلالات انعقادی باشند.

ورزش های روزانه را فراموش نکنید. در صورتی که در افراد فامیل استعداد واریس به صورت ارثی و ژنتیکی وجود دارد , از خود جدی تر مراقبت کنید. از غذاهای چرب و سرخ شده و پرنمک استفاده نکنید. در صورتی که زیر نظر پزشک هستید آزمایشات زمان انعقاد خون متعاقب مصرف وارفارین یعنی(…PT , PTT) را انجام دهید.

 

بر حسب اینکه چه نوعی از واریس را دارید , ممکن است درمان های زیر توسط پزشک تجویز شود:

جوراب واریس , قرص های ضد انعقاد , اسکلروتراپی و جراحی و یا ورزش و…
گاهی نیز از نظر زیبایی و مواردی خاص ترجیح داده میشود که درمان های جدیدتری انجام پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا