درمان بیماری ها

آیا انرژی درمانی و سایر درمان های جایگزین حقیقت دارد و یا حقه بازی و کلاه برداری است؟

انرژی درمانی قبلا به طب نامرسوم یا حقه‌بازی معروف بود اما امروزه به آن طب جایگزین و یا مکمل می گویند. امروزه انرژی درمانی، بیشتر  رواج یافته است؛  حتی بیمارستان‌ها به بیماران مکمل های غذایی داده می شود که براساس فرمول‌ انرژی درمان ها تولید شده است، این درمان ها برای بیماران مبتلا به سرطان، استفاده می شود.

مطابق با نظرسنجی که سال ۲۰۱۰ در ۵۸۰۰ بیمارستان در کشور آمریکا انجام شد،  ۴۲ درصد از آنها نوعی درمان جایگزین را برای بیماران انجام می دهند. وقتی علت این کار از آنها پرسیده شد، گفتند خود بیماران چنین تقاضایی دارند.

به غیر از این ها برخی از پزشکان خصوصی، افراد بیمار را به مصرف مگاویتامین‌ها، مکمل‌های رژیمی، طب سوزنی، کایروپراکتیک و هومیوپاتی که نوعی درمان طبیعی هستند تشویق می‌کنند.

اگرچه این مدل درمان ها گاها باارزش هستند اما برخی مواقع غیراستاندارد و نامناسب می باشند. اما چگونه می‌توانید تشخیص دهید که انرژی درمان یک حقه‌باز است و یا واقعا کار بلد می باشد؟

ویژگی های  فرد انرژی درمانی کننده ی حقه باز :

اگر پیشنهاد او درمان های بی تاثیر باشد بنابر این او حقه باز است

برای مثال، استیو جابز دارای بیماری تومور نورواندوکرین در لوزالمعده بود. او می توانست با جراحی به‌موقع حدود ۹۵ درصد زنده بماند اما متاسفانه او طب سوزنی، داروهای گیاهی و پاکسازی روده را انتخاب کرد و درنتیجه مرد.

افراد همسان‌درمانگر (Homeopaths) برای بیماری‌های قابل درمانی مثل سرطان، مالاریا، وبا و ایدز، محصولاتی را توصیه می کنند که آنقدر رقیق شده‌اند که دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی فعالی در آنها وجود ندارد.بنابر این این محصولات بی تاثیرند.

سال ۲۰۰۶، پسربچه‌ی ۶ ساله‌ ای به آسم مبتلا شد، او به‌جای استفاده از داروی برونکودیلاتور (گشادکننده‌ی برونش) ، بوسیله ی یک درمان هومیوپاتی معالجه شد. در کشور کانادا واکسن‌های هومیوپاتی ، به‌طرز نگران‌کننده‌ای محبوب هستند. این در حالی است که این واکسن ها به به پیشگیری از بیماری کمک نمی‌کنند.

همچنین درمانگران ناتروپاتی معتقدند که برای درمان کلسترول و آرتروز از سیر استفاده کنید و برای درمان بزرگ شدن پروستات از نخل اره ای در صورتی که بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که سیر، موجب کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین (کلسترول بد یا LDL) نمی‌شود و همچنین سولفات کندرویتین و گلوکزامین،  درمان کننده ی آرتروز نیست و نخل اره‌ای به درمان بزرگ‌شدن پروستات کمکی نمی‌کند. در مورد این بیماری ها درمان‌های متداولی در دسترس هستند که واقعا مفیدند.

اگر درمان گر درمورد خطرات این درمان ها به شما چیزی نگوید حقه باز است

شاید فکر کنید که طب جایگزین، طبیعی‌تر از طب مرسوم است و ضرر کمتری نسبت به آن دارد اما هیچ روش درمانی، بی‌ضرر نیست و همه ی داروها دارای عوارضی هستند.

برای مثال حداقل ۸۶ نفر زمانی که سوزن‌های طب سوزنی در قلب، ریه یا کبد آنها وارد شد به دلایل غیر عمد ادچار بیماری هایی مانند هپاتیت A و هپاتیت B یا HIV شدند. روش کایروپراکتیک نیز باعث فوت ۲۶ نفر شد که تقریبا همه‌ی آن به‌خاطر پاره شدن شریان مهره‌ای در گردن بوده است.

برخی از مکمل‌های رژیمی نیز ضررهایی دارند. به‌عنوان مثال،  مکمل رژیمی کاوا (kava) باعث آسیب کبدی می شود ؛ کوهوش آبی باعث نارسایی قلبی می شود؛ جوز توهم زا است؛ هماور (comfrey) ممکن است باعث هپاتیت شود، مونکشو ممکن است باعث آریتمی قلبی شود؛ افسنطین  تشنج زا است ؛ برگ‌های استویا می‌توانند باعث ناباروری شوند، عصاره‌ی غلیظ چای سبز به کبد آسیب می زند، پرتقال تلخ  آسیب قلبی به وجود می آورد و زرآوند (Aristolochia) که در طب سنتی چین به‌کار می‌رود، می‌تواند باعث نارسایی کلیه و سرطان مثانه شود.

به خاطر اینکه مکمل‌های رژیمی و گیاهان دارویی تحت نظارت سازمان غذا و دارو نیستند، بیشتر افراد از این مسائل اطلاعی ندارند.

افرادی که انرژی درمانی می کنند از بدبختی شما پول پارو خواهند کرد

هیچ فردی بیشتر از والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، طعمه‌ی خوبی برای کلاهبرداری نیست؛ چون این بیماری هیچ علت یا درمان مشخصی ندارد.

درمان‌های ساختگی که برای اوتیسم استفاده می شوند شامل:

دستگاه‌های مبادله‌ی یون

ماساژ تخلیه‌ی لنفاوی

تحریک الکتریکی یا مغناطیسی

دستگاه‌های Rife

اتاق‌های اکسیژن هیپرباریک

ایمونوگلوبین‌های داخل وریدی و پیوند سلول‌های بنیادی

بعضی از این درمان‌ها برای سرطان و بیماری لایم مزمن نیز پیشنهاد می‌شوند. یعنی برای اختلالات کاملا متفاوت، درمان‌های یکسان و بسیار گرانی پیشنهاد می کنند.

 

نکات مهم

درمان‌های مکمل می‌توانند مفید باشند اما گاهی اوقات غیراستاندارد  هستند.

دکتر پائول آفیت معتقد است بعضی از درمانگران طب جایگزین، تفکر سحرآمیز را ترویج می‌دهند.

هر دارو یا درمانی که یک اثر مثبت دارد،می تواند عوارضی هم داشته باشد.

منبع : CNN

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا