درمان بیماری هاسلامتی

بی اختیاری مدفوع چیست ؟ آیا درمانی برای بی اختیاری مدفوع وجود دارد؟

بی اختیاری مدفوع، عدم توانایی کنترل حرکات روده است. این باعث می شود که مدفوع (دفع مدفوع) از مقعد در زمان های غیر منتظره نشت کند. این در زنان و در سالمندان هر دو جنس رایج است.

 

بی اختیاری مدفوع

بسیاری از افراد مبتلا به بی اختیاری مدفوع شرمنده اند که در مورد این مشکل با پزشک خود صحبت کنند. آنها فکر می کنند هیچ چیز نمی تواند به آنها کمک کند. با این حال، بسیاری از درمان های موثر برای بی اختیاری مدفوع در دسترس هست.

 

علل :

عملکرد بافت توسط 3 مورد کنترل می شود: فشار اسفنکتر مقعد، حساسیت رکتوم و ظرفیت ذخیره سازی رکتال.

اسفنکتر مقعد عضله ای است که برای جلوگیری از خروج مدفوع از رکتوم قرارداد. این عضله در نگهداری مدفوع حیاتی است. پس از اینکه یک فرد احساس کرد که مدفوع  دارد، مجرای رکتوم می تواند مدتی آن را کنترل کند تا مدفوع کند. این ظرفیت ذخیره سازی رکتال است.

فرد نیز باید به اندازه کافی حساس باشد تا متوجه احساس رکتوم شود و در مورد آن اقدام کند. او همچنین باید بتواند به یک توالت برود. اگر چیزی با هر یک از این عوامل اشتباه باشد، بی اختیاری مدفوع ممکن است رخ دهد.

آسیب عضلانی در اکثر موارد بی اختیاری مدفوع اتفاق می افتد. در زنان این آسیب معمولا در طول زایمان رخ می دهد. به خصوص ممکن است در یک تحویل دشوار که با استفاده از فورسپس یا اپیزیوتومی اتفاق می افتد

آسیب عضله همچنین می تواند در طی عمل جراحی رکتوم، مانند جراحی هموروئید رخ دهد. این ممکن است در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده یا یک آبسه مستقیم وجود داشته باشد.

آسیب عصبی که عضله مقعد را کنترل می کند یا تنظیم حساسیت رکتوم نیز یک علت شایع بی اختیاری مدفوع است.

 

 

تشخیص :

علاوه بر معاینه فیزیکی، ممکن است پزشک شما آزمایش های دیگری مانند انسداد انحرافی را انجام دهد که فشارهای مقدماتی، انعطاف پذیری مجدد رکتوم و احساس رکتوم را آزمایش می کند. این آزمایشات می تواند علت بی اختیاری شما را دقیقا مشخص کند.

 

 

درمان بی اختیاری مدفوع :

خوشبختانه درمان مؤثر برای بی اختیاری مدفوع در دسترس است، بنابراین مهم است که با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. تلاش برای خود درمانی معمولا ناموفق است.

درمان بی اختیاری مدفوع متفاوت است و بستگی به علت مشکل شما دارد. پزشک شما ممکن است یک یا چند درمان زیر را توصیه کند:

تغذیه: پیشگیری از اسهال و یبوست معمولا در کنترل بی اختیاری بسیار مفید است. تغییرات در رژیم غذایی شما مانند تعدیل مقدار فیبر خورده، نوشیدن مایعات بیشتر یا تغییر میزان غذائی که می خورید، اغلب ممکن است از اسهال و یبوست جلوگیری کند.

پزشکی: پزشک شما ممکن است داروهای ضد بارداری، داروهای ضد اسهال یا تسکین دهنده مدفوع را تجویز کند.

آموزش بافت: ایجاد الگوی حرکت منظم روده می تواند بسیار مفید باشد. این ممکن است شامل رفتن به حمام در زمان های خاصی از روز مانند غذا خوردن یا درمان با نام زیست شناسی انارکال باشد. این روش، انقباضات اسفنکتر شما را اندازه گیری می کند در حالی که شما تمرین های ویژه ای را به نام Kegel تمرین می کنید. آموزش Biofeedback می تواند عضلات اسفنکتر شما را تقویت کند و به شما کنترل بیشتری بر حرکات روده را بدهد.

جراحی: چند روش مختلف جراحی می تواند بی اختیاری مدفوع را درمان کند. اغلب این جراحی ها تعمیر یا جایگزین عضلات اسفنکتر می شود.

 

 

مترجم یک دکتر 

منبع : familydoctor.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا