درمان بیماری هادسته‌بندی نشده

درمان سریع و موثر خلط گلو و پشت بینی و راههای پیشگیری

خلط گلو عموما در پی سرما خوردگی یا عفونت های دستگاه تنفسی ایجاد میشود. در ابتدا خلط گلو و پشت بینی مشکل حادی به حساب نمی آیند. اما با گذر زمان و سهل انگاری در درمان ان مشکلات بعدی جدی را در پی دارد. در این مقاله  درمان سریع و موثر خلط گلو و پشت بینی ارایه شده است.

چنانچه خلط  گلو درمان نشود حجم این خلط در دیواره نای متراکم میشود. با گذر زمان موجب مسدود شدن نای و نایژه ها میشود. نتیجتا تجمع این خلط در نای موجب عفونت ثانویه نواحی بالایی دستگاه تنفسی و شش ها میشود.

خلط گلو چیست؟

وجود خلط گلو بسیار طبیعی و حیاتی است. شما از اینکه خلط گلو دارید نباید متعجب شوید. خلط گلو ترشحاتی است که از غدد بینی ترشح شده و در گلو میریزد. خلط گلو بیشتر در قسمت حلق و قفسه سینه تجمع میکند و معمولا با سرفه کردن خارج میشود.

همچنین ترشحات منافذ چشمی که از راه گلو به سوی نای یا معده  سرازیر میشوند. دیواره های داخلی معده ، روده ، مجری تنفسی ، گلو و جداره بینی روزانه خلط تولید میکنند. به طور طبیعی روزانه بدن انسان بین یک تا دو کیلو گرم خلط تولید میکند. بنابر این وجود خلط گلو بسیار طبیعی و عادی است.

مشکل خلط گلو

مشکل خلط گلو و پشت بینی زمانی بوجود می اید که غلظت ان بسیار زیادتر از حد عادی باشد. همچنین زمانی که میزان تولید و ترشح ان از حد معمول بگذرد مشکل آفرین است. خلط بیشتر به خاطر تب یا آبریزش بینی در هنگام سرما خوردگی ، آنفولانزا، سینوزیت، انواع آلرژی های تنفسی – پوستی و حساسیت ها بوجود می اید.

همچنین عواملی مانند انحراف بینی، مصرف دارو های خاص، دوره بارداری یا دوره درمانی نیز موثر است. از عوامل دیگر ایجاد خلط میتوان آب هوای خشک یا سرد، غذاهای پر ادویه، سیگار ، مواد شیمیایی و عطر ها و محرک های دیگر را نام برد.

غلیظ شدن خلط گلو موجب انباشته شدن میکروب ها ، ویروس ها و باکتریها میشود و عفونت سینوسی را حادتر میکند. همچنین دوره درمان سرماخوردگی را طولانی میکند. سرفه های مداوم و پی در پی را بوجود می آورد. تارهای صوتی را آسیب میزند. ترشحات بیش از اندازه  خلط در معده انباشته شده  با مخاط و اسید معده مخلوط میشود. نتیجتا بوی بد دهان ناشی از خلط گلو ایجاد میشود.

مشکل خلط گلو چنانچه درمان نشود تدریجا بیماری های آسم ، عفونت سینوسی ، بیماری های عفونی دایمی دستگاه تنفسی، تنگی نفس، ناراحتی معده، بیماری های قلبی و بد بویی دهان و آسیب جدی به تارهای صوتی را در پی خواهد داشت.

درمان سریع و موثر خلط گلو و پشت بینی

در ادامه درمان سریع و موثر خلط گلو و پشت بینی ارایه شده است.

شستشو گلو با آب نمک

یکی از بهترین راه ها برای درمان سریع و موثر خلط گلو و پشت بینی شستشوی مداوم و روزانه گلو با محلول آب و نمک است. برای شستشوی گلو  آب باید گرم باشد. آب گرم گلو را نرم میکند و در عین حال نمک محلول در ان ناحیه دهان و گلو را میکروب کشی میکند. محلول آب نمک باکتریهای موجود در دهان و گلو را که موجب عفونت میشوند میکشد. نتیجتا خلط گلو کاهش می یابد.

برای تولید آب نمک مخصوص شستشوی گلو  میزان یک چهارم قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب نسبتا گرم محلول کنید. آنرا بخوبی هم بزنید و دهان و گلو را با این محلول شستشو دهید. در طول رور باید چندین بار این کار را انجام دهید.

زنجفیل

زنجفیل  یکی  از  بهترین  راههای  درمان سریع و موثر خلط گلو و پشت بینی است. زنجفیل ریشه گیاهی دارای خواص بسیار است. یکی از خواص زنجفیل درمان و عامل پیشگیری طبیعی و موثر آسم و خلط گلو است. زنجفیل درگردش خون و کار دستگاه گوارش و سوخت و ساز بدن را بهبود میدهد. با مصرف ان مواد سمی از بدن دفع میشوند. همچنین ثابت شده است که زنجفیل داروی موثری برای درمان سرما خوردگی است. مواد موجود در  زنجفیل دارای خواص آنتی باکتریال، آنتی ویروس و خلط آور هستند. این خاصیت دارویی موجب کاهش تجمع خلط در گلو و بهبود تنفس میشود.

زنجفیل را برش دهید. میزان یک قاشق چای خوری زنجفیل را در یک لیوان آب نسبتا گرم بیاندازید. دو قاشق عسل طبیعی در ان حل کنید. اجازه دهید با بخار دم بکشد. سپس این نوشیدنی گرم را در طول روز چندین بار میل کنید.

فلفل قرمز 

شاید تعجب کنید که فلفل چگونه موجب درمان خلط گلو میشود. این فلفل موجب کاهش تولید مایع موکوس یا همان خلط در گلو و مجری بینی میشود. خاصیت گرم در طبیعت این فلفل است به کاهش درد قفسه سینه کمک میکند. این فلفل همچنین گلو را نرم میکند.

یک چهارم قاشق چای خوری فلفل را با یک چهارم قاشق چای خوری زنجفیل رنده شده و یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذا خوری سرخ سیب و دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید. از این مخلوط روزانه دو تا سه بار میل کنید. به طور کلی در رژیم غذایی روزانه خود این فلفل را اضافه کنید.

بخور

بهترین و راحت ترین راه برای درمان سریع و موثر خلط گلو و پشت بینی استفاده از بخور است. با تنفس بخار آب خلط در مجاری بینی و مجراهای تنفسی رقیق میشود  و براحتی دفع میشود.

دوش یا حمام  بخار آب گرم هم بسیار موثر است. میتوانید روزانه دو بار در حمام آب را در درجه دمای بالا قرار دهید. و در ها را ببندید و به مدت ده دقیقه بخار آب را تنفس کنید. این کار موجب رقیق شدن و دفع راحت موکوس یا خلط میشود.

یک ظرف بزرگ آب گرم تهیه کنید. یک حوله روی سرتان بیاندازید به مدت پنج تا هفت دقیقه سر را روی کاسه آب گرم بگیرید و بخار آب را تنفس کنید.  این کار بسیار آسان است و میتوانید چندین بار در روز آنرا انجام دهید.

حتما بعد از بخور یا حمام بخار پوست خود را با کرم مرطوب کننده تقویت کنید تا خشک  نشود.

لیمو ترش

لیمو ترش حاوی ویتامین سی است. لیمو  خاصیت آنتی باکتریال دارد و مقاومت بدن را بالا میبرد. درمان موثری برای گلو درد سرما خوردگی و خلط گلو است. میتوانید دو قاشق چای خوری لیمو ترش و یک قاشق چایخوری عسل را در یک لیوان آب جوش حل کنید و روزانه بنوشید. همچنین میتوانید آب  لیمو را بمکید. این کار موجب شستشوی گلو و پاک شدن خلط گلو از حلق میشود.

یک دکتر

منبع : vkool

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا