درمان بیماری هاسلامتی

درمان بیماری کبد همراه با معرفی انواع بیماری های کبدی

درمان بیماری کبد به طور کامل بستگی به شرایطی دارد که از آن رنج می برید و ممکن است شامل مصرف دارو، عمل جراحی یا پیوند کبدی باشد.

درمان همچنین بستگی به اینکه آیا شما بیماری حاد یا مزمن کبدی دارید یا خیر، آیا شما با فیبروز یا سیروز مواجه هستید یا اینکه بیماری کبد ناشی از عفونت ویروسی، هپاتیت اتوایمیون، بیماری ارثی است که به صورت ژنتیکی، بیماری کبدی چربی، مصرف بیش از حد نوشیدنی و / یا مصرف مواد مخدر یا اینکه آیا تومور سرطانی در کبد وجود دارد.

قبل از اینکه پزشک بتواند در مورد مناسب ترین درمان تصمیم بگیرد، تشخیص صحیح باید انجام شود.

 

درمان بیماری کبد

درمان بیماری کبد :

بیماری های مادرزادی کبدی

در تمام انواع بیماری کبد ، باید رژیم غذایی خود را رعایت کنید تا استرس های غیر ضروری را روی کبد قرار ندهید. در نوزادان ممکن است شامل استفاده از فرمول شیر مخصوص باشد.

در مورد آپریزی صفراوی (وضعیتی که مجرای صفراوی مشترک بین کبد و روده کوچک مسدود شده یا وجود ندارد) یک روش جراحی می تواند انجام شود تا صفرا بتواند از کبد تخلیه شود. با این حال، بسیاری از بیماران نیاز به ارزیابی پیوند کبد دارند.

در مورد بیماری ویلسون (که در آن مس در کبد تجمع می یابد) یک ماده شیمیایی برای حذف مایع اضافی استفاده می شود. عوامل شیمیایی نیز برای درمان هموكروماتوز (جایی كه آهن در بدن تجمع می یابد) و برای حذف رسوبات آهن استفاده می شود. در هر دو شرایط، اگر آسیب بیش از حد شدید باشد، پیوند ممکن است مورد نیاز باشد.

در مورد سندرم گیلبرت (که شامل نقص در جذب کبد بیلی روبین است) درمان لازم نیست. این وضعیت بی ضرر بیشتر در مردان جوان دیده می شود که پس از ورزش شدید و یا عفونت ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) با زردی خفیف همراه است.

 

درمان بیماری کبد

هپاتیت A

هیچ درمان مؤثر برای هپاتیت A وجود ندارد .

استراحت در تختخواب اجباری است و باید از تمام مواد غذایی چرب و الکل اجتناب کرد.  یک هفته پس از ابتلا به عفونت دیگر شما دیگر مسری نیستید و ممکن است به مدرسه یا محل کار بازگردید. هپاتیت A عفونت حاد است و باعث ایجاد هپاتیت مزمن نمی شود.

 

هپاتیت B و C

هپاتیت مزمن B و C با داروهای ضد ویروسی درمان می شود. داروهای گوناگون وجود دارد که می توانند به صورت خوراکی مصرف شوند.

درمان با هپاتیت C می تواند 12 هفته طول بکشد. درمان اولیه می تواند از ابتلا به بیماری مزمن جلوگیری کند، بنابراین از بروز سیروز کبد جلوگیری می شود. در اوایل  هپاتیت C حتی ممکن است درمان شود.

اگر شما هپاتیت B دارید، ممکن است مجبور باشید داروهای ضد ویروسی را برای مدت طولانی مصرف کنید.

 

درمان بیماری کبد

هپاتیت اتوایمیون

داروهایی که سیستم ایمنی بدن کمتر فعال می شوند (سرکوب کننده های ایمنی، اغلب به شکل استروئید مانند کورتیزون) درمان اصلی برای هپاتیت خودکار ایمنی هست.

 

بیماری کبدی چرب غیر الکلی (NAFLD)

درمان برای این بیماری شامل شناسایی و درمان شرایط متابولیک اساسی مانند دیابت، بهبود مقاومت به انسولین با تغییرات شیوه زندگی و دارو و استفاده از آنتی اکسیدان ها برای محافظت از کبد از سیروز است. کاهش وزن و ورزش اجباری است.

 

درمان بیماری کبد

سیروز 

درمان بیماری کبد با هدف متوقف کردن یا تاخیر در روند بیماری است.

اگر سیروز ناشی از مصرف الکل یا مواد مخدر باشد، باید سوء مصرف مواد را به طور کامل متوقف کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.به منظور افزایش سرعت حذف سموم از روده، می توان از املاح معدنی استفاده کرد.

 

شکست کبد

این یک مرحله است که کبد قادر به انجام تمام وظایف ویروسی نیست. بسیاری از شرایط مختلف می تواند منجر به نارسایی کبدی شود.تنها درمانی که می تواند عملکرد کبد را بازگرداند پیوند کبد است.

 

سرطان کبد

درمان سرطان کبد بستگی به مرحله ای است که سرطان رسیده است. جراحی معمولا بهترین شانس درمان را ارائه می دهد. اگر تومور کوچک است و در یک قسمت از کبد است، در حالی که بقیه کبد سالم هستند، ممکن است مجبور شوید جراحی را انجام دهید تا آن را از بین ببرید.

در برخی موارد پیوند کبد ممکن است بهترین گزینه باشد.

اگر سرطان کبد دارید، انکولوژیست شما بهترین گزینه های درمان را برای شما بحث خواهد کرد. این ممکن است شامل شیمی درمانی با تزریق کاتتر، داروهای خوراکی و / یا تابش مستقیم به کبد باشد.

 

 

 

مترجم یک دکتر

منبع : health24.com

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا