درمان بیماری هاسلامتی

کتواسیدوز دیابتی چیست؟چه چیزی سبب کتواسیدوز دیابتی می شود ؟

کتواسیدوز دیابتی (DKA) زمانی اتفاق می افتد که قند خون شما بالا است و میزان انسولین شما کم است. این عدم تعادل در بدن سبب ایجاد کتون می شود. کتون ها سمی هستند. اگر DKA درمان نشود، می تواند به کم کاری دیابتی و حتی مرگ منجر شود.

کتواسیدوز دیابتی به طور عمده در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دیده می شود. اما  می تواند با سایر انواع دیابت، از جمله دیابت نوع 2 و دیابت بارداری  (در دوران بارداری) اتفاق بیافتد.

 

کتواسیدوز دیابتی

علائم  کتواسیدوز دیابتی :

DKA شرایط بسیار جدی است. اگر دچار دیابت هستید و فکر می کنید که ممکن است DKA داشته باشید، با پزشک خود تماس بگیرید یا به موقع به بیمارستان بروید.

 اولین علائم ظاهری معمولا عبارتند از:

  • تشنگی بیش از حد
    خشکی دهان
    تکرر ادرار.

مرحله بعدی علائم DKA عبارتند از:

  • استفراغ (معمولا بیش از یک بار)
    درد شکم
    اسهال
    مشکل تنفس
    سردرگمی یا مشکل تمرکز
    از دست دادن اشتها
    ضعف و خستگی
    بوی میوه ای در تنفس.

 

کتواسیدوز دیابتی

چه چیزی سبب کتواسیدوز دیابتی می شود ؟

علت اصلی DKA انسولین کافی نیست. عدم وجود انسولین به این معنی است که قند نمیتواند به سلولهای شما برسد. سلول های شما به انرژی نیاز دارند. این باعث می شود سطح گلوکز بدن شما افزایش یابد. برای دریافت انرژی، بدن شروع به سوختن چربی می کند. این فرآیند باعث ایجاد کتون می شود. کتون ها می توانند بدن را مسموم کنند. سطوح بالای قند خون همچنین می تواند باعث تکرر ادرار شود. این منجر به کمبود مایعات در بدن (کم آبی) می شود.

DKA می تواند ناشی از از دست دادن یک دوز انسولین، نخوردن غذا، و یا احساس استرس باشد. یک عفونت یا بیماری دیگر (مانندپنومونی  یا عفونت مجاری ادراری ) همچنین می تواند به DKA منجر شود. اگر علائم عفونت (تب، سرفه یا گلودرد ) داشتید ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

کتواسیدوز دیابتی

 تشخیص :

اگر فکر می کنید ممکن است دچار کتواسیدوز دیابتی باشید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. او قبل از دادن یک تشخیص رسمی،  برخی آزمایش های خون را انجام دهد. این آزمایش ها شامل بررسی قند خون و سطح کتون شما می باشد. پزشک شما همچنین ممکن است یک ادرار و سونوگرافی را انجام دهد.

 

کتواسیدوز دیابتی

درمان کتواسیدوز دیابتی :

  • DKA باعث ادرار بیش از حد می شود. این بدان معنی است که شما بیش از حد معمول ادرار خواهید کرد.
  • پزشک شما به احتمال زیاد شما را با مایعات (معمولا از طریق IV) درمان می کند. این مایعات حاوی الکترولیت ها و انسولین هستند. مایع می تواند به شما آبرسانی کند و برخی از قندها را در خون خود رقیق کند.
  •  الکترولیت ها به طور معمول به عملکرد بدن کمک می کنند. انسولین سطح قند خون شما را پایین می آورد.

 

مترجم یک دکتر

منبع : familydoctor.org

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا