تغذیهسلامتی

مضرات مصرف گوشت | تأمین پروتئین مورد نیاز بدن را بدون خوردن گوشت

این مطلب را بخوانید تا با مضرات مصرف گوشت آشنا شوید .

 

مضرات مصرف گوشت چیست
مضرات مصرف گوشت

مضرات مصرف گوشت :

1/ گوشت زمینه های ناراحتی گوارشی , عصبی و … را به وجود می‌آورد و اسید اوریک تولید شده از پورین های گوشت , باعث ایجاد رماتیسم و آرتریت می گردد.

2/ گوشت مقاومت لوزالمعده را نسبت به سرطان پایین آورده و در گسترش بیماری قند مؤثر است.

3/ گوشت عامل اصلی تقدم امعاء و آپاندیست و مرض قند است.

4/ در اثر خوردن گوشت در تعادل مواد معدنی بافت‌ها اختلال پیش می‌آید , مقدار فسفر افزایش یافته و کلسیم کاهش می یابد (مقدار فسفر گوشت 20 برابر مقدار کلسیم آن است ). کمبود کلسیم باعث خرابی دندان ها , پوکی استخوان , سختی رگ ها و برخی بیماری های قلبی می شود.

5/ گوشت به ایجاد امراض گوناگون کمک میکند , آلبومین آن در روده بزرگ متعفن شده و با ایجاد یبوست سموم جدیدی را تولید می نماید.

6/ گوشت به علت ازت فراوانی که دارد سلول ها را به کار زیاد واداشته و اعضای گوناگون را تحریک می نماید. علاوه بر این موجب زیاد شدن اسیدهای بدن مانند اسید فسفریک و اسید اوریک می گردد.

7/ گوشت کبد را خسته و دفع سموم را که از وظایف مهم کبد است , مختل می نماید.

8/ گوشت مستقیم یا به طور غیرمستقیم بر سلسله اعصاب اثر نموده , موجب کم شدن حافظه , سستی و بی حالی میشود.

9/ گوشت موجب پیری زودرس و زوال سلول های مغزی می گردد.

به طور کلی , تغذیه گوشتی در ایجاد سه گروه بیماری مؤثر است و ظهور و بروز آن ها را تشدید می کند.

الف) بیماری های دستگاه گوارش از قبیل : پوسیدگی دندان , زخم معده , فتق , بیماری های کیسه صفرا , کولیت روده , سرطان روده بزرگ , آپاندیست , بواسیر و یبوست که اُم الامراض لقب گرفته است.

ب) بیماری های متابولیک از قبیل : نقرس , دیابت , فشار خون , چاقی , کم خونی و …

ج) بیماری‌های عروقی از قبیل : عروق قلب , واریس , تصلب شرائین , تورم شریان و ورید , ترشح شیره معده , آرتروز و …

همه این بیماری ها بعد از گوشت خواری در انسان پدیدار شده اند. و جز مضرات مصرف گوشت می باشند.

اسید اوریک سبب بروز همه بیماریها و یا اغلب بیماریها است.
اسید اوریک , خون را غلیظ و گردش آن را کند کرده و مانع تغذیه صحیح بافت ها می‌گردد. آن عضو که خوب تغذیه نمی شود و از اکسیژن در تنگنا است , نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند , در نتیجه بیمار می‌شود.

مضرات مصرف گوشت

تأمین پروتئین مورد نیاز بدن بدون گوشت:

از اوایل سال 1960 , محققان و دانشمندان تغذیه , ضمن مطالعات خود متوجه شدند که به نظر می‌رسد انواعی از ناراحتی ها و بیماری ها نظیر دیابت , بیماری‌های قلبی , سرطان و یبوست در شهرها رو به افزایش است ؛ در حالی که در روستاها و در مناطقی از دنیا که از دانه های غلات کامل , نان سبوس دار , میوه و سبزیجات به مقدار زیاد استفاده می شود این ناراحتی ها و بیماری ها شیوع کمتری دارد.

بررسی‌های زیادی نشان داده است که علت اصلی این امر حذف فیبر گیاهی از برنامه غذایی شهر نشین ها می باشد.
در حال حاضر در کشورهای پیشرفته خوردن نان بدون سبوس و برنج سفید به تدریج از رواج افتاده و همه جا صحبت از خوردن نان کامل , برنج سبوس دار و شکر قهوه ای است.

مهمترین ویژگی فیبر گیاهی این است که :

فیبر , در جریان هضم غذا نمی شکند و هضم و جذب نمی شود و عیناً دست نخورده و بدون تغییر از معده میگذرد و وارد روده ها می شود و پس از جذب مقدار زیادی آب همراه مدفوع دفع می شود و دقیقاً همین ویژگیِ هضم نشدن فیبر است که خاصیت دارویی و شفابخشی بسیار جالبی را به آن داده است.

هیچ نیازی نیست که برای پیدا کردن فیبر به خود به زحمت دهید. همین قدر که از میوه و سبزیجات و دانه های غلات به طور مرتب در برنامه غذایی خود استفاده کنید, کافی است.

عوامل و عناصر مغذی موجود در سویا , فرآیند پیری را کند میکند. سویا به دلیل وجود فیبر های مفید گیاهی , یک غذای ایده آل به شمار می رود.
فیبر فراوان موجود در سویا باعث سلامت روده ها و دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست میشود. سویا از بروز بیماری های روده ای نیز جلوگیری می کند. علاوه بر آن استفاده از سویا برای پیشگیری سرطان های مختلف به خصوص سرطان معده بسیار مؤثر و مفید است. اثر استروژن گیاهی سویا در پیشگیری از پوکی استخوان کاملاً روشن است.

از سوی دیگر , از دیدگاه طب کهن هند , گوشت به دلیل این که متشکل از سلول های مرده است برای بدن زیان بخش است و به جای آن میتوان از سویا استفاده کرد.
علت اصلی بیماری ها توضیح نرم باشد نه در بدن است این پروتئین حیوانی بر خلاف پروتئین گیاهی به راحتی دست نمی شود و بیشتر در بدن انبار می‌شود و در درازمدت کاملا فرسوده و ناتوان می سازد این امر سرانجام غدد لنفاوی را نیز تضعیف کرده و فرد را به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌سازد انسان و همه موجودات روی زمین پروتئین مورد نیاز بدن را از طریق بودجه‌هایی که مسئول پروتئین سازی هستند تامین می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا