درمان بیماری هاسلامتی

پاهای پرانتزی | تمرینانی برای افرادی که پاهای پرانتزی دارند.

به پاهای پرانتزی به انگلیسیGenu Varum گفته میشود. افرادی که پاهای پرانتزی دارند , زمانی که پاهایشان را به یکدیگر میچسبانند , زانوهایشان از یکدیگر فاصله دارند.

دقت داشته باشید نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند , به سبب اینکه وضعیت به خصوصی درون رحم مادرشان داشته اند , دارای پاهای پرانتزی میباشند , اما پاهایشان از 12تا18ماهگی شروع به صاف شدن میکند. اگر کودک بعد از 3سالگی همچنان دارای پاهای پرانتزی باشد باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد.

 

علل ایجاد پای پرانتزی:

✔️ ازدیاد وزن باعث میشود فشار زیادی به استخوان ها وارد شود , در نتیجه پا ضربدری یا پرانتزی میشود.

✔️افرادی که زمینه ی استعداد ارثی دارند ممکن است دچار پاهای پرانتزی شوند.

✔️افرادی که به راشیتیسم(نرمی استخوان) دچار هستند که باعث کم شدن ماده ی معدنی استخوان میشود و پاهای پرانتزی را به وجود می آورد.

✔️ بیماری آرتروز(استئوآرتریت)

✔️زود راه افتادن کودک

✔️کوتاه بودن عضلات نیم غشایی و نیم وتری

✔️قنداق کردن(استفاده از کهنه و پوشاک زیاد)

✔️ضعف عضله دوسر رانی

✔️پاره شدن رباط های زانو

✔️شکستگی هایی که در انتهای استخوان ران به وجود آمده و باعث بد جوش خورده شدن شده اند.

✔️بیماری پاژه

✔️بیماری آرتریت روماتویید

✔️قورباغه ای نشستن(چهار زانو)

✔️رسیدن صافی کف پا به زاویه ی 90درجه

 

درمان:

به رژیم غذایی کودکتان توجه داشته باشید و مطمئن باشید , ویتامینDمورد نیاز فرزندتان تأمین میشود. زیرا بر اثر کمبود ویتامین D کودک دچار نرمی استخوان میشود و نرمی استخوان باعث شدت یافتن پاهای پرانتزی در فرزند دلبندتان میشود.

یکی از راه های درمان پای پرانتزی کودکان , بریس های طبی میباشند. در صورتی از این روش ها استفاده میشود که شدت پای پرانتزی زیاد باشد یا اینکه کودک به بیماری های دیگری دچار بوده است و این بیماری ها با پای پرانتزی ارتباط داشته اند. این بریس ها بر روی بدن کودک سوار میشوند تا هنگامی که استخوان های کودک حالت طبیعی پیدا کنند.

در بزرگسالان اگر عارضه شدید باشد , تنها راه ممکن برای بهبود پاهای پرانتزی عمل جراحی میباشد. این که عمل جراحی برای شما گزینه ای مناسب است یا خیر را پزشک در موردش تصمیم میگیرد.

 

 

در این قسمت تعدادی حرکات اصلاحی برای زانوهای پرانتزی و تمریناتی برای بعد از عمل جراحی پاهای پرانتزی آورده ایم:

1/ عضلات پشتتان را شل کنید و به کمرتان قوس ندهید , سپس پاهایتان را(هر دوپا) 5ثانیه بالا بیاورید و چند دقیقه این ورزش را انجام دهید.

2/ افرادی که به صورت کم و خفیف دچار پای ضربدری هستند و نمیخواهند عمل جراحی کنند میتوانند از تمرین پلانک جانبی استفاده کنند. این تمرین باعث میشود زانوها و لگن به سمت خارج متمایل شود.

پاهای پرانتزی .

 

3/ همچنین انجام تمرین اسکوات بر روی دیوار نیز مناسب میباشد. کافیست پشتتان را بر روی دیوار تکیه دهید و پاهایتان را از دیوار دور نگه دارید. دقت داشته باشید , هنگامی که این تمرین را انجام میدهید زاویه ی زانوهایتان به زیر 90درجه نرسد.

پاهای پرانتزی .

 

 

4/ پرس زانو: برای هر پا سه ثانیه این تمرین را انجام دهید و 10بار تکرار کنید.

 

پاهای پرانتزی .

 

5/ افرادی که فقط یک پای آنها دچار عارضه میباشد میتوانند تمرین پلی زدن با یک پا را انجام دهند.

پاهای پرانتزی .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا