داروهادرمان بیماری هاسلامتی

سنگ صفرا | باید و نباید هایی که در رابطه با سنگ صفرا باید بدانید.

دردِ سنگ صفرا از سمت راست بالای شکم شروع می شود و خود را تا بخش پایینی قسمت راست قفسه سینه بالا می کشد و گاهی به شانه می‌رسد و به پشت گسترش می یابد. درد ناشی از سنگ صفرا می تواند از دقیقه ها تا ساعت ها و گاهی همراه با تهوع و استفراغ ادامه یابد.

کیسه صفرا گلابی شکل است و زیر جگر قرار دارد. پر از زردآب است , که برای کمک به هضم غذا به درون معده فوران می کند.
نود درصد سنگ های صفراوی وقتی تشکیل می شود که کیسه صفرا از کلسترول اشباع و مواد درون آن تبدیل به دانه های ریز و درشت سخت شود. این سنگ ها در 80 درصد موارد بدون ضرر هستند و انسان اغلب متوجه آنها نمی‌شود.

اما گاهی اوقات زمانی که کیسه صفرا منقبض میشود تا صفرا را بیرون بریزد یک سنگ بیرون می آید و مجرایی را که به جگر و روده کوچک منتهی میشود مسدود میکند. این زمانی است که درد بروز می‌کند. زمانی که سنگ از مجرا عبور می کند درد پایان می‌گیرد. یا ممکن است مشکلاتی پیش آید , از جمله تورم کیسه صفرا , که می‌تواند بسیار جدی شده و منجر به جراحی و درآوردن کیسه و سنگ شود. سنگ صفرا با افزایش سن , به ویژه در زنان سه برابر مردان , تشکیل میشود ارثی است.

بعضی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به سنگ صفرا هستند. اما رژیم غذایی میتواند وضعیت آنها را به طور چشمگیری تغییر دهد. آنچه ما می خوریم می‌تواند با افزایش یا کاهش میزان اشباع کیسه صفرا از کلسترول , امکان تشکیل سنگ را افزایش یا کاهش دهد. برخی از خوراکی ها نیز می توانند موجب انحلال کلسترول شوند. همچنین رژیم غذایی می‌تواند انقباضاتی را تنظیم کند که از طریق آنها سنگ به درون مجرا وارد شود و درد زیادی را به وجود آورد.

 

 سنگ صفرا .

پادزهر های گیاهی برای سنگ صفرا :

یکی از شیوه های مناسب جلوگیری از سنگ کیسه صفرا و نیز دردهای ناشی از آن خوردن سبزیجات بیشتر است. دوستدارن سبزیجات , و البته گیاهخواران , کمتر دچار سنگ صفرا می‌شوند. زنانی که آجیل , لوبیا , عدس , نخود , باقلا و پرتقال بیشتر می خورند مقاومت ویژه ای در برابر این نوع سنگ پیدا می کنند.

 

شکر زیاد_الیاف کم , عادت زیان آوری است:

مراقبت عادت غذایی امروزه که پر از خوراکی های شیرین و فاقد مواد فیبری است باشید. پژوهشگران توصیه می‌کنند که افراد مستعد سنگ صفرا از خوردن شکر و شیرینی بپرهیزند و غلات کامل و میوه جات و سبزیجات را مصرف کنند.

 

دردسر قهوه:

اگر میدانید که سنگ صفرا دارید مراقب قهوه باشید. نوشیدن تنها نصف فنجان قهوه معمولی یا حتی بدون کافئین کیسه ی صفرا را دچار انقباض میکند.
پیداست که ماده ناشناخته قهوه , هورمون کوله سیستوکینین روده را تحریک می کند و انقباضات ناشی از آن به علت صرفا کافئین نیست.

 

صبحانه ضروری است:

نخوردن طولانی مدت و خالی نگه داشتن طولانی مدت معده به تولید سنگ صفرا کمک می کند. آن شمار از زنانی که در طول شب به مدت 14 ساعت یا بیشتر چیزی نمی خورند و یا از صرف صبحانه خودداری می‌کنند بیشترین درصد ابتلا به سنگ صفرا را دارند.

 سنگ صفرا .

چه نکاتی را رعایت کنیم تا به سنگ صفرا مبتلا نشویم؟

✔ سبزیجات زیاد , به ویژه بُنشن.

✔شکر کم.

✔روزه دراز مدت میتواند زیان آور باشد و حتما صبحانه باید خورده شود.

✔اگر اضافه وزن دارید به تدریج وزن خود را کم کنید . کاهش سریع وزن سنگ ساز است.

✔خوراکی هایی مانند سویا و روغن زیتون از تولید سنگ صفرا جلوگیری میکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا