دسته‌بندی نشدهسلامتی

عوارض ورزش زیاد و افراطی ؛سندرم ورزش افراطی، اعتیاد به ورزش، افراط در تمرینات ورزشی

اگر شما برای ساعات زیادی در باشگاه یا تمرینات سخت ورزشی برای ورزش مورد نظرتان تحت فشار قرار دهید، بدن شما شروع به واکنش منفی خواهد کرد. شما دچار انواع عوارض ورزش زیاد و افراطی خواهید شد. سندرم ورزش و تمرین افراطی در میان ورزشکاران حرفه ای یا ورزش کاران زیبای اندام و علاقه مندان به فیتنس بسیار شایع است. یک ورزشکار میتواند خود را در خطر عوارض ورزشی بسیاری قرار دهد چه عوارض ورزشی فیزیکی چه روانی.

عوارض ورزش زیاد و افراطی

برای جلوگیری از عوارض ورزش زیاد و افراطی رژیم غذایی فیتنس و عوارض ورزشی خود را با پزشکتان در میان بگذارید. پزشک ورزشی شما کسی است که میتواند تشخیص حرفه ای بدهد و تذکرات حرفه ای را با شما در میان بگذارد و شما را درمان حرفه ای کند.

تاثیرات فیزیکی

اگر شما در تمرینات خود افراط میکنید و به بدنتان فشار می آورد اولین نشانه این افراط تاثیر فیزیکی بر بدن شماست. از عوارض ورزش زیاد و افراطی افزایش ضربان قلب است. اگر ضربان قلب شما در حالت استراحت از پنج بر در دقیقه بگذرد شما احتمالا دچار عارضه سندرم ورزش افراطی شده اید. همچنین شما احتمالا دچار کاهش وزن شدیدی نیز شده اید. و اشتهای شما کاهش یافته است. شما احتمالا خیلی احساس تشنگی میکنید و این تشنگی شدید بیشتر در شب احساس میشود. این تشنگی منشان میدهد که بدن شما دهیدراته شده است. از دست دادن عرق بسیار و تعریق شدید روش دیگری است که بدن شما برای تنظیم آب بدن انجام میدهد. همین تعریق زیاد موجب دهیتراته شدن بدن میشود.

دیهیتراته شدن بدن ورزشکار 

تعریق زیاد در اثر ورزش شدید و زیاد موجب از دست دادن آب بدن میشود.  کم شدن آب بدن علائمی چون سرگیجه و حالت تهوع، سر درد و گرفتگی عضلات حتی در خواب را به همراه دارد. این نشانه ها کمبود شدید آب بدن و املاح معدنی را نشان میدهند. با داشتن چنین علائمی در بدن خود سریعا ورزش را قطع کنید. به بدنتان استراحت دهید و اصطلاحا بدنتان را ریکاوری کنید. قبل حین و بعد از ورزش همواره آب بنوشید. مطمئن شوید که در رژیم غذاییتان تمام مواد غذایی ویتامین ها و املاح معدنی و چربی مفید و آب  گنجانده شده است.

سوختن ماهیچه ها

یکی از شایع ترین عوارض ورزش زیاد و افراطی در وزشکاران زیبای اندام و علاقه مندان به فیتنس و ورزشهای عضلانی است. به هنگام کار با وزنه ها و دمبل ها باید زمان استراحت کافی بین هر ست رعایت شود. چنانچه زمان استراحت کافی به ماهیچه ها داده نشود ماهیچه ها به اصطلاح میسوزند. شخص پس از مدتی متوجه میشود که عضلاتش نه تنها رشد نکرده اند بلکه کوچکتر شده اند. البته رژیم غذایی ورزشکار باید میزان کافی پروتیین را شامل شود.

در ورزشهای سنگین تنها سه روز در هفته کار روی ماهیچه ها انجام میشود و در روزهای دیگر بدن به اصطلاح استراحت دارد و تمرینات سبک تری روی ماهیچه ها انجام میشود. در ورزشهای عادی نیز روزانه بین ۳۰ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش میشود و تمرین بیشتر از ان بدن را دچار کوفتگی و خستگی میکند. عضلات دچار اسپاسم و گرفتگی میشوند.

کاهش اشتها

کاهش اشتها یکی از عوارض ورزش زیاد و افراطی در ورزشکاران حرفه ای است. مخصوصا در روزهای ریکاوری که شخص باید املاح معدنی از دست داده را دوباره دریافت کند این بی اشتهایی مشکلی جدی ایجاد میکند.

بد خوابی ، کم خوابی و بی خوابی

از عوارض ورزش زیاد و افراطی اختلال خواب در ورزشکاران است. بدن به دلیل فشار زیاد و فعالیت شدید ماهیچه ها قادر به خواب رفتن نیست. ورزشکار ممکن است دچار کابوس های شبانه شود. شخص هم خسته از فعالیت شدید ورزشی است و هم نه توان از خوابیدن که این عارضه سلامت بدن ورزشکار را شدیدا به خطر می اندازد.

تاثیرات روانی

از عوارض ورزش زیاد و افراطی تاثیرات روانی از جمله کاهش علاقه به انجام تمرینات و کاهش هیجان شخص در حین تمرین است. اگر شما از لحاظ فکری و روانی خود را در شرایط مطلوبی برای انجام ورزش نمیبینید شما دچار عارضه سندرم ورزش افراطی شده اید. همچنین اختلال خواب و خستگی در طول روز شخص را از لحاظ روانی ضعیف و عصبی ، پرخاشگر و بی حوصله میکند. در حالی که شخص در طول روز خسته است در شب توان خوابیدن ندارد. همچنین از عوارض ورزش زیاد و افراطی و تاثیر ان بر سلامت روان میتوان افسردگی و خشم و نه توانی در تمرکز را نام برد.

دیگر عوارض ورزشی

از دیگر عوارض ورزش زیاد و افراطی  میتوان کاهش توان مندی و اجرای ورزشی ضعیف از ورزشکار در حین تست های ورزشی را نام برد. در همین حین  درجه کورتیزول بدن ورزشکار یا هورمون استرس افزایش می یابد. همچنین ممکن است در ورزشکار میزان تستسترون کم شود. که نتایج منفی ان بر روی زنان و مردان یکسان است. همچنین ورزشکار در مییابد که سیستم ایمنی بدن او ضعیف شده است که در نهایت ورزشکار را مستعد بیمار شدن میکند.

جلوگیری و درمان

بهترین راه برای جلوگیری از سندرم ورزش افراطی دریافت جدول زمانی برای تمرینات است. تمرینات باید مرتبه تغیر کنند تا بدن دچار خستگی نشود. همچنین تمرینات باید شامل استراحت کافی بدن نیز شود. برای درمان فیزیکی و روانی  عوارض ورزش زیاد و افراطی باید از دوره درمان دارویی حرفه ای را پشت سر گذاشت. ابتدا عوارض فیزیکی را باید سریعا درمان کرد و سپس  با عوارض روانی دست و پنجه نرم کرد. باید محدودیتی برای ورزش خود قایل شوید. اما اولین اقدام این است که شما متوجه شوید که دچار عوارض ورزش زیاد و افراطی شده اید.

منبع: livestrong

وب سایت یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا