درمان بیماری هاسلامتی

بیماری فیبرومیالژیا چیست ؟ علل و علائم بیماری فیبرومیالژیا کدام اند؟

فیبرومیالژیا یک بیماری است که فرد در آن دچار دردهای شدید عضلانی میشود و افراد مبتلا , علائمی دیگر مانند خستگی و مشکلات حافظه و تمرکز را تجربه میکنند. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا , دارای سردردهای تنشی , سندرم روده تحریک پذیر , اضطراب و افسردگی هستند.

بهتر است بدانید که این بیماری بر دو تا پنج درصد از جمعیت جهان تاثیر گذاشته است که زنان طیف وسیعی از افراد مبتلا را تشکیل میدهند.

بیماری فیبرومیالژیا

علت بیماری فیبرومیالژیا چیست؟

هیچ کس نمی داند دقیقا چه چیزی باعث بیماری فیبرومیالژیا میشود اما عوامل زیر در ایجاد فیبرومیالژیا موثر هستند:

ژنتیک: ممکن است جهش های ژنتیکی خاصی شما را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهند.

عفونت ها: عفونت ها یکی دیگر از علل ابتلا به بیماری فیبرومیالژیا هستند.

آسیب فیزیکی یا عاطفی: آسیب های فیزیکی یا عاطفی مانند تصادف یا استرس میتوانند در ایجاد این بیماری موثر باشند.

 

بیماری فیبرومیالژیا

عوامل خطر برای ابتلا به بیماری فیبرومیالژیا عبارتند از:

جنسیت: زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض بیماری فیبرومیالژیا قرار میگیرند.

سابقه خانوادگی: افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به فیبرومیالژیا است باید مراقبت های بیشتری داشته باشند.

اختلالات دیگر: اختلالاتی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس در ایجاد بیماری فیبرومیالژیا تاثیر مثبتی میگذارند.

شما باید مواردی که باعث ایجاد بیماری فیبرومیالژیا میشوند را درک کنید به این معنا که آمادگی داشته باشید و اقداماتی را برای کاهش تاثیر بیماری فیبرومیالژیا بر روی زندگی خود انجام دهید.

 

علائم بیماری فیبرومیالژیا چیست؟

علائم بیماری فیبرومیالژیا میتوانند خفیف تا شدید باشند. شایعترین علائم عبارتند از:

درد گسترده : درد مرتبط با فیبرومیالژیا اغلب به عنوان یک دردمبهم دائمی توصیف میشود که حداقل به مدت سه ماه یا بیشتر طول میکشد.

رطوبت غیرطبیعی: رطوبت غیرطبیعی در نقاطی خاص مانند گردن , شانه , سینه , لگن , زانو و آرنج از دیگر علائم بیماری فیبرومیالژیا است.

 

بیماری فیبرومیالژیا

 

دیگر علائم فیبرومیالژیا عبارتند از:

  • اختلال در الگوی خواب
  • افزایش حساسیت به درد به علت کاهش آستانه درد
  • خستگی شدید
  • مشکلات شناختی
  • مشکلات خواب

مهم است که به یاد داشته باشید هر فرد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا مجموعه ای از علائم خاص خود را دارد و علائم فیبرومیالژیا میتوانند متغیر باشند.

برخی از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا علائمی دیگر را تجربه میکنند که عبارتند از: سندرم روده تحریک پذیر , مثانه تحریک پذیر , انواع سردرد و میگرن و تورم و بی حسی یا سوزش در دست و پا. زندگی با درد و خستگی مداوم اغلب منجر به مشکلات ثانویه مانند اضطراب و افسردگی میشود.

 

بیماری فیبرومیالژیا چگونه تشخیص داده میشود؟

یکی از مواردی که به تشخیص بیماری فیبرومیالژیا کمک میکند آزمایش خون است.

 

تکنیک هایی برای کاهش علائم فیبرومیالژیا:

ورزش کنید:

فعالیت بدنی منظم دارای مزایای زیادی برای سلامتی میباشد و به شما کمک میکند تا علائم بیماری فیبرومیالژیا را مدیریت کنید و الگوی خواب خود را به تعادل برسانید و علاوه بر کاهش خستگی سطح انرژی شما را افزایش میدهد.

 

بیماری فیبرومیالژیا

راه هایی برای کنترل درد را یاد بگیرید:

شما میتوانید از روش های گوناگونی برای کنترل درد ناشی از بیماری فیبرومیالژیا استفاده کنید و استراتژی های کاربردی را در موقعیت های مختلف به کار ببرید. به عنوان مثال بسته های گرما میتوانند به کاهش دردهای عضلانی کمک کنند. شما باید تکنیک های مختلفی را امتحان کنید تا آنچه که برای شما مناسب است را پیدا کنید.

خواب کافی داشته باشید:

از آنجایی که خستگی یکی از ویژگی های اصلی بیماری فیبرومیالژیا است داشتن خواب کافی ضروری میباشد.

مدیریت استرس را فرا بگیرید:

استرس ممکن است علائم شما را تشدید کند به همین دلیل مدیریت استرس امری ضروری میباشد. برنامه ریزی و تنظیم اولویت ها و استفاده از تکنیک هایی مانند راه رفتن , گوش دادن به موسیقی و یا دوری از افراد و موقعیت های استرس زا میتوانند به کنترل استرس کمک کنند. مدیتیشن و یوگا از دیگر تکنیک ها میباشند که در سال های اخیر محبوبیت زیادی را به دست آورده اند به خصوص در نزد افرادی که بیماری های مزمن مانند فیبرومیالژیا دارند.

طب سوزنی را انجام دهید:

در برخی افراد انجام طب سوزنی میتواند به کاهش درد کمک کند. طب سوزنی یک تکنیک چینی میباشد که در آن سوزن هایی مخصوص در نقاط خاصی از بدن وارد میشوند و میتوانند به بهبود جریان خون کمک کنند.

فیزیوتراپی را امتحان کنید:

یک درمانگر فیزیکی میتواند به شما کمک کند تا تمریناتی را انجام دهید که قدرت انعطاف پذیری و استقامت شما بهبود یابد. تمرینات مبتنی بر آب در این خصوص مفید هستند.

به مشاور مراجعه کنید:

صحبت کردن با مشاور میتواند به تقویت اعتقادات شما کمک کند. مشاور میتواند استراتژی هایی برای مقابله با موقعیت های استرس زا به شما آموزش دهد.

 

بیماری فیبرومیالژیا

 

همراه با استراتژی هایی که گفته شد ممکن است داروهایی برای کنترل درد , کاهش استرس یا رفع اختلالات خواب استفاده شوند. این داروها عبارتند از:

 

مسکن ها: داروهای ضددرد مانند استامینوفن , ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم ممکن است مفید باشند. ‌گاهی اوقات ممکن است پزشک داروهای ضد درد دیگری مانند ترامادول توصیه کند.

داروهای ضدافسردگی: داروهایی مانند دولوکستین و میلن سایپران ممکن است به کاهش درد و خستگی ناشی از بیماری فیبرومیالژیا کمک کنند. پزشک شما ممکن است آمی تریپتیلین برای آرامش عضلانی و کمک به رفع اختلالات خواب تجویز کند.

 

 

منبع:
betterhealth.vic.gov.au

mayoclinic.org

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا