دسته‌بندی نشدهسلامتی

راههای کنترل آلودگی هوا ؛ تاثیرات آلودگی هوا در محیط پیرامون بر سلامتی را چگونه کاهش دهیم

تاثیرات آلودگی هوا در محیط پیرامون شما غیر قابل چشم پوشی است. شما همواره باید به راهکارهایی برای پیشگیری از عوارض تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی خود  آشنا باشد. آنچه در این مقاله در پیش رو دارید تاثیرات شناخته شده آلودگی هوا بر سلامتی انسان و محیط است. همچنین در ادامه راهکار های مفید برای پیشگیری و کاهش آسیب های مربوط به ان ارایه میشود.

تاثیرات آلودگی هوا

تاثیرات آلودگی هوا بر اشخاص مختلف متفاوت است.  این بستگی به میزان حساسیت شخص به گازهای سمی و شیمیایی دارد. آلودگی هوا موجب حساسیت های تنفسی و پوستی و انواع مسمومیت ها میشود. آلودگی شدید هوا موجب تنگی نفس، آسیب به اندام های تنفسی و مشکلات تنفسی، آسم و در بدترین شرایط ایست قلبی میشود.

گاز های سمی و ریزگرد ها نه تنها موجب آسیب اندام های تنفسی میشود بلکه به سلامتی چشم، قلب، سیستم خونرسانی بدن معده و روده نیز آسیب میزند. شما میتوانید با رعایت و احتیاط لازم سطح سلامتی خود و عزیزانتان را در محیط تحت تاثیرات مضر آلودگی هوا  بهبود دهید.

موارد احتیاط

یک سری احتیاط های مشخص میتواند به شما کمک کند تا فعالیت های خارج از منزل خود را بهتر برنامه ریزی کنید و از تاثیرات آلودگی هوا جلوگیری کنید.

در مورد کیفیت هوا در منطقه خود تحقیق کنید.

عادت کنید قبل از اینکه در گیر کارها و فعالیت های خارج از منزل شوید شاخص آلودگی یا کیفیت هوای منطقه فعالیت خود را بررسی کنید. با این روش شما براحتی میتوانید زمان های لازم برای رعایت احتیاط را بدانید و سلامتی خود را در این مواقع در خطر نیاندازید.

برای اطلاع از کیفیت هوایی منطقه خود میتوانید گزارش های هواشناسی یا سایت های مربوط به آلودگی هوا را مانیتور کنید.

از رفتن به مناطقی که دارای آلودگی هوا و محیط زیست هستند پرهیز کنید.

زمانی که فعالیت های جسمانی انجام میدهید  شما به طور طبیعی عمیق تر و سریع تر نفس میکشد. در این مواقع خود را در تماس بیشتری با آلودگی هوای موجود در محیط پیرامونتان قرار میدهید.

بنابر این فعالیت های جسمانی خود را در چنین مناطقی محدود کنید. هنگامی که در چنین مناطقی هستید شدت  فعالیت خود را کاهش دهید.

به عنوان نمونه مناطقی که آلودگی هوای زیادی دارند را مثال میزنیم.

  • اتوبان ها و خیابان ها و جاده های شلوغ که معمولا ترافیک بالایی دارند.
  • مناطق صنعتی وحومه کارخانه های صنعتی و پتروشیمی ، مناطق چاههای نفت و گاز، کوره های آجر پزی
  • ساکنانی که در همسایگی و مجاورت مناطق در دست ساخت و ساز و در حال تعمیر هستند

هنگامی که بیرون از منزل هستید همواره به علایم و نشانه هایی که احساس میکنید توجه داشته باشد. اگر دچار تنگی نفس یا مشکل در تنفس شدید در خانه بمانید.

حمایت از برنامه های کاهش آلودگی هوا 

از برنامه ها و پروژه هایی که برای کاهش آلودگی هوا طراحی و پیاده سازی شده اند حمایت کنید. در فعالیت ها و برنامه های برای کاهش آلودگی هوا شرکت و همکاری کنید.

مثلا از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید. این کار به کاهش میزان آلودگی هوا بسیار کنک میکند.

  • حمل و نقل عمومی
  • پیاده روی یا دوچرخه سواری ( زمانی که هوا خوب است)
  • پرهیز از رانندگی بی هدف و تفننی

استفاده و مصرف سوخت های فسیلی را در زمستان محدود کنید.  استفاده از بخاری های نفتی گازی چوبی ذغال سنگ در زمستان دود و بخارات شیمیایی زیادی در این فصل تولید میکند. احتیاد کنید که از این وسایل به میزان ضرورت استفاده کنید نه بیش از اندازه. حتما وسایل گرمایشی که دارای گواهی استاندارد کالا هستند تهیه کنید.

کیفیت هوایی داخل منزل را بهبود دهید.

یکی از نکات مهم برای جلوگیری از آسیب ها و عوارض ناشی از آلودگی های محیطی توجه به کیفیت و پاکی هوای منزل مسکونی است. هوای منزل شما می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

آلودگی های محیط بیرون مانند گرد و غبار، ریز گرد ها و اوزون میتواند وارد منزل شما شود. از موارد دیگر آلودگی هوا میتوان دود سیگار، توتون و  قلیان را نام برد. همچنین دود ناشی از بخاری ها و اجاق ، موجودات ذره بینی و کپک ها و آلودگی های همراه با رطوبت بالای هوا نیز در منزل بسیار مضر هستند. ترکیبات فرار مانند  محصولات خانگی ،مواد شوینده ، رنگ ها و مواد جلا دهنده نیز جزء این موارد هستند. مواد ساختمان سازی مانند خاک اره ، تخت دولا، عایق های پشم شیشه هم مضر و حساسیت زا هستند.

گل و گیاه آپارتمانی 

در منزل تعداد قابل توجهی گل و گیاه آپارتمانی نگه داری کنید. گیاهان موجب تصفیه هوا میشوند.

منوکسید کربن

منوکسید کربن  گاز بی رنگ و بی بو است که براحتی در منزل یا پارکینک تولید میشود. این گاز توسط وسایل گرمایشی که تنظیمات درستی ندارند تولید میشود مانند بخاری گازی که لوله خروجی ان مسدود شده باشد. همچنین توسط وسایل نقلیه در پارکینگ منزل شما این گاز تولید میشود.

 رادون

رادون گازی رادیو اکتیوی بی رنگ و بی بو است که از مواد استفاده شده در مصالح ساختمانی براحتی به داخل ساختمان ها نفوذ میکند.

کنترل منابع آلودگی 

برای اطمینان از خوب بودن کیفیت هوای منزلتان منابع آلودگی زیر را کاهش یا حذف کنید.

  • در محیط داخل منزل سیگار نکشید.
  • آب فیلتر شده مصرف کنید. برای دوش حمام و دستشویی ها نیز فیلتر آب نصب کنید.
  • موارد نشت و چکه کردن آب را در لوله کشی های ساختمان بررسی کنید تا کپک ها در منزلتان رشد نکنند.
  • مواد و محصولات سالم بهداشتی برای استفاده در منزل تهیه کنید.
  • استفاده از سوخت چوب و سوخت های فسیلی را محدود کنید.
  • حتما سنسور شناسایی مونوکسید کربن در منزلتان داشته باشد.
  • به هنگام آلودگی هوا پنجره ها را ببندید.
  • به هنگام آشپزی هود را روشن کنید.
  • هنگامی که در حمام و دستشویی هستید فن را روشن کنید.
  • به طور مرتب وسایل گرمایشی منزل را چک کنید.

 

وب سایت یک دکتر 

منبع : sante.gouv.qc.ca

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا