تغذیهدرمان بیماری هاسلامتی

مسمومیت های غذایی /نکاتی برای جلوگیری از مسمومیت

مسمومیت غذایی یکی از مشکلاتی است که توسط غذاهای آلوده ایجاد می شود.

مسمومیت غذایی نتیجه وجود سم در غذا است. این سم ممکن است توسط میکروب ها ایجاد شده باشد. میکروب هایی که وارد مواد غذایی می شوند ، در اثر ماندن غذا در بیرون از یخچال ، و یا در شرایط نامناسب ، فرصت پیدا می کنند و به تولید سم می پردازند.

ممکن است انسان چنین غذایی را دوباره حرارت بدهد،تا جایی که آن میکروب ها از بین بروند،اما سم آنها در غذا باقی می ماند و خوردن چنین غذایی سبب مسمومیت می شود.

معمولآ در مسمومیت های غذایی پس از چند ساعت حالت تهوع،دل پیچه، گاهی استفراغ،گاهی اسهال،ضعف عمومی و سردرد دیده می شود.حتی گاهی ممکن است مسمومیت های غذایی سبب مرگ انسان شوند.

پیشگیری از مسمومیت غذایی

برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی باید:

از مواد اولیه استفاده کرد.

آنها را در شرایط مناسب نگهداری کرد.مثلا مواد فاسد شدنی حتمآ باید دریخچال یا در حالت انجماد نگهداری شوند.

محیط آشپزخانه و محل نگهداری و توزیع غذا کاملا پاکیزه و از دسترس حشرات و سوسک و موش در امان باشد.

کسانی که در تهیه غذا نقش دارند، حتمآ باید سالم باشند و دست خود را به خوبی با آب و صابون بشویند و لباس پاکیزه بر تن داشته باشند.

اگر در دست و پوست آنها زخم یا جوش باشد، به غذا نباید دست بزنند.زیرا از محل جوش و زخم میکروب ها می توانند وارد مواد غذایی شوند.

گاهی مواد غذایی را می پزیم، اما غذای پخته را دوباره با ظروفی که قبلآ غذای نپخته درآن قرار داشت،آلوده میکنیم.بنابراین باید کاری کنیم که غذای پخته شده به هیچ وجه با وسایل وظروفی که غذای خام درآن بوده است،تماس پیدا نکند.

غذای پخته را اگر بلافاصله مصرف نمی کنیم،باید آن را تا زمان مصرف در یخچال بگذاریم.

غذاهای پخته به خصوص غذاهای گوشتی را که در یخچال نگهداری کرده ایم،باید قبل از مصرف دوباره به خوبی حرارت بدهیم.

در آشپزخانه فقط از آب پاکیزه و ظروف سالم و تمیزاستفاده کنیم و بالاخره توصیه می کنیم تا حد امکان غذا را خودتان در خانه تهیه کنید و برای جلوگیری از مسمومیت از غذای بیرون استفاده نکنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا