داروها

معرفی دارو: استامینوفن ، موارد مصرف و عوارض دارو مسکن

داروی استامینوفن یکی از پر کاربرد ترین داروهای تسکین دهنده درد است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند سردرد، درد عضلانی، آرتریت، کمر درد، دندان درد، سرماخوردگی و تب استفاده می شود.

استامینوفن

استامینوفن احتمالا برای موارد دیگری به جز تسکین درد نیز مصرف خواهد شد که در ادامه به آن می پردازیم.

این دارو بسیار برای کبد مضر بوده و اگر دچار مشکل کبدی یا سیروز کبد هستید به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنید.

مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند به کبد شما آسیب برساند

 

از مصرف داروهای دیگری که حاوی استامینوفن اند (گاهی به اختصار بصورت APAP  نوشته می شود) نیز اجتناب کنید در غیر اینصورت دچار سوءمصرف مرگبار می شوید.

به محض دچار شدن به تهوع، درد بالای شکم، خارش، بی اشتهایی، ادرار تیره، مدفوع به رنگ خاک رس یا یرقان (زرد شدن پوست یا چشم ها) فورا به پزشک مراجعه کنید.

مضر بودن یا نبودن مصرف استامینوفن را در طول بارداری، پزشکتان تعیین می کند. در صورت حاملگی، از این دارو بدون مشورت با پزشک خود استفاده نکنید.

استامینوفن می تواند وارد شیر مادر شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. در صورت شیر دادن به نوزاد پزشک را در جریان بگذارید.

نحوه مصرف استامینوفن

استامینوفن را دقیقا مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید یا عینا از برچسب راهنمای مصرفی روی دارو پیروی کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید.

این دارو را بیشتر از میزان توصیه شده، مصرف نکنید. مصرف بیش از حد (اووردوز) استامینوفن می تواند به کبد شما آسیب برساند یا باعث مرگ شود.

در بزرگسالان و نوجوانانی که حداقل ۱۱۰ پوند وزن دارند (۵۰ کیلوگرم): بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در یک نوبت مصرفی استفاده نکنید. بیشتر از ۴۰۰۰ میلی گرم در طول یک شبانه روز مصرف نکنید.

برای کودکان زیر ۱۲ سال: بیش از ۵ نوبت مصرفی در یک روز استفاده نکنید. فقط از میزان توصیه شده (میلی گرم در هر دوز) بر حسب وزن و سن کودک استفاده کنید. دقیقا از برچسب راهنمای مصرفی روی دارو پیروی کنید.

به هیچ عنوان نباید در مصرف استامینوفن زیاده روی کنید به علت این که این دارو می تواند به صورت شدید روی کبد تاثیر بگذارد.

داروهای مایع را از طریق سرنگ ارائه شده یا با قاشق مخصوص اندازه گیری دوز یا فنجان دارویی اندازه گیری کنید. اگر دستگاه اندازه گیری دوز نداری، از داروخانه تهیه کنید.

استامینوفن ساخته شده برای نوزادان در دو غلظت دوزی متفاوت همراه با قطره چکان یا سرنگ دهانی مخصوص به آن در دسترس است. این دستگاه های اندازه گیری دوز برای غلظت های مختلف یکسان نیستند. استفاده از دستگاه اشتباه ممکن است کودک شما را دچار سوءمصرف (اووردوز) استامینوفن کند. هرگز دستگاههای اندازه گیری دوز را بین فرمولاسیون استامینوفن نوزادان مخلوط نکنید و تطبیق ندهید.

قبل از هر بار استفاده، ممکن است نیاز باشد مایع  دارویی را تکان دهید. از برچسب راهنمای مصرفی روی دارو پیروی کنید.

قرص جویدنی باید قبل از بلع، کاملا جویده شود.

اطمینان حاصل کنید که دستان شما هنگام استفاده از این قرص تجزیه شونده، خشک باشد. قرص را روی زبان خود قرار دهید. بلافاصله شروع به حل شدن خواهد کرد. تمام قرص را نبلعید. اجازه دهید بدون جویدن در دهانتان حل شود.

برای استفاده از کپسول های گازدار استامینوفن، یک بسته از کپسول ها را در حداقل چهار اونس آب حل کنید. این مخلوط را تکان داده و فورا تمامش را بنوشید. برای اطمینان از اینکه همه دارو را مصرف کرده اید، اندکی آب به همان لیوان اضافه کنید، به آرامی بچرخانید و بلافاصله بنوشید.

در صورت ابتلا به موارد زیر، مصرف استامینوفن را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بعد از سه روز استفاده، همچنان تب داشته باشید؛
  • بعد از هفت روز استفاده، دردتان قطع نشود (یا پنج روز در صورت درمان یک کودک)؛
  • بثورات پوستی، سردرد مداوم (یا درحال پیشرفت)، یا هرگونه قرمزی یا تورم؛ یا
  • اگر علائم شما بدتر شد یا دچار علائم جدیدی شده باشید.

این دارو می تواند نتایج غیرعادی را در آزمایشات پزشکی خاصی برای قند در ادرار ایجاد کند. استفاده از استامینوفن را به اطلاع همه پزشکان خود برسانید.

در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو

از آنجا که استامینوفن در حد مورد نیاز مصرف می شود، ممکن است یک برنامه مصرف معین نداشته باشید. اگر دارو را منظم استفاده می کنید، نوبت از دست رفته دارو را به محض یادآوری، مصرف کنید. اگر تقریبا نزدیک به زمان مصرف دوز برنامه ریزی شده بعدی هستید، از مصرف مقدار از دست رفته چشم پوشی کنید. برای جبران کردن داروی فراموش شده، از مصرف داروی اضافی اجتناب کنید.

در صورت سوء مصرف (اووردوز)

با اورژانس یا امداد مسمومیت تماس بگیرید. مصرف بیش از اندازه استامینوفن میتواند کشنده باشد.

اولین نشانه های اووردوز با استامینوفن عبارتند از: بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، درد معده، عرق کردن و گیجی یا ضعف. علائم بعدی ممکن است شامل درد بالای معده، ادرار تیره و زرد شدن پوست یا سفیدی چشمانتان باشد.

در طول مصرف استامینوفن از چه مواردی باید خودداری کرد؟

قبل از مصرف هر نوع داروی سرما خوردگی، آلرژی، مسکن یا خواب آور، با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید. استامینوفن) به اختصار ( APAPدر بسیاری از داروهای ترکیبی وجود دارد. مصرف همزمان بعضی از محصولات معین، می تواند موجب مصرف استامینوفن بیش از حد شود که می تواند منجر به سوءمصرف (اووردوز) کشنده شود. برچسب دارو را برای بررسی اینکه آیا حاوی استامینوفن یا APAP است یا خیر، چک کنید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید. ممکن است خطر آسیب های کبدی را حین مصرف استامینوفن افزایش دهد.

عوارض جانبی استامینوفن

اگر دچار علائم واکنش آلرژیک به استامینوفن شدید، به اورژانس مراجعه کنید: کهیر؛ تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان و یا گلویتان.

در موارد نادر، استامینوفن ممکن است باعث واکنش شدید پوستی شود که می تواند مرگبار باشد. حتی اگر این دارو را در گذشته مصرف کرده اید و واکنش نشان نداده اید نیز، امکان وقوع این حالت وجود دارد در صورت بروز قرمزی پوست و یا بثوراتی که گسترش می یابد و باعث التهاب و تاول می شود، فورا مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار واکنش های زیر شدید، هرگز دوباره نباید داروهای دیگری که حاوی استامینوفن اند، استفاده کنید.

درصورت ابتلا به موارد زیر فورا مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید:

  • تهوع، درد بالای معده، خارش، بی اشتهایی
  • ادرار تیره، مدفوع خاکستری رنگ، یا
  • یرقان (زرد شدن پوست یا چشم ها).

بیشتر بخوانید:

 

منبع: drugs

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا