سلامتیگیاهان دارویی

زخم اثنی عشر | علل ایجاد زخم اثنی عشر و راهکارهایی جهت درمان این بیماری

زخم اثنی عشر چگونه ایجاد میشود؟

موقعی که غذا وارد معده میشود , شیره معده که حالت اسیدی دارد بر آن اثر می کند و پس از آن به روده کوچک می رود تا بقیه هضم در آن انجام شود. در این موقع , صفرا (زرداب) از کبد , شیره لوزالمعده و روده نیز بر مواد غذایی اثر کرده و حالت اسیدی شیره معده را خنثی میکند و خاصیت خورندگی (تاثیر در بافت مخاطی روده و ایجاد زخم) آن را از بین می‌برند.

بنابراین , فقط معده و قسمت اول روده کوچک یا اثنی عشر , که تحت تاثیر مستقیم شیره معده قرار گرفته , حالت اسیدی دارند و ممکن است زخم شوند. باید دانست که خاصیت خورندگی شیره اسیدی معده , مسئول ایجاد زخم معده و اثنی عشر نیست وگرنه هر کسی دچار این عارضه میگردید , بلکه فقط کسانی که از معده خود سوء استفاده میکنند و در درازمدت لایه حفاظتی مخاطی معده و اثنی عشر را کاهش میدهند , قربانی این بیماری میشوند.

 

زخم اثنی عشر .

 

علل ایجاد زخم اثنی عشر:

عادت به خوردن غذا و نوشیدن مایعات در یک زمان یکی از علل ایجاد اختلالات گوارشی معده است , زیرا موقعی که غذا و مایعات باهم خورده شوند , شیره معده که برای هضم غذا ترشح می شود به سبب وجود مایع در معده رقیق شده و از قدرت هضم کنندگی آن کاسته می‌شود. علت دیگر , خوردن ترشی و نمک زیاد با غذاست.
در هر حال , روش تغذیه غلط , علت اصلی ایجاد اختلالات گوارشی است. استفاده از شکر و مواد غذایی تصفیه شده و غذاهای سرخ شده و چرب , پرخوری , چربی های حیوانی , قهوه , چای , الکل و سیگار , دستگاه هاضمه را تحریک کرده و باعث زخم میشود.

آنچه مسلم است این است که تورم معده و زخم اثنی عشر , یکباره به وجود نمی‌آید بلکه نتیجه سال ها تحریک معده است.

ترش کردن , آروغ زدن و احساس سنگینی در معده از علائم اولیه آن می باشد.

نفخ زیاد و مداوم , یکی از نشانه‌های اختلال هاضمه و نتیجه خوردن غذاهای نامناسب و ترکیب غلط غذایی است. طبیعت بدن با خارج کردن گاز سعی میکند دستگاه گوارش را از مواد تخمیری که نظم گوارشی را مختل می‌کنند رهایی بخشد.

بی اشتهایی نیز نشانه اختلال هاضمه است . به جای آن که با خوردن غذاهای محرک اشتها را بازیابیم , باید تا موقعی که اشتها بازنگشته از صرف غذا خودداری کنیم.
در اینجا تنها دستوری که به طور کلی می‌توان در تمام بیماری های دستگاه گوارش پیشنهاد کرد این است که هیچ گاه غذاها را با هم ترکیب نکنید و تا گرسنه نشدید چیزی نخورید. اگر اشتها ندارید و گرسنه نیستید بهتر است غذا نخورید.

 

درمان طبیعی زخم اثنی عشر :

مصرف نوشیدنی بابونه , تسکین دهنده دستگاه گوارش است و نوشیدنی شیرین بیان , علاوه بر آرام کردن دستگاه گوارش , به درمان زخم معده و اثنی عشر کمک می‌کند. نوشیدنی دارچین نیز موجب پاکسازی دستگاه گوارش می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود به طور متنوع , هفته ای یکبار با توجه به نیاز استفاده شود و از مصرف آنها با یکدیگر خودداری گردد.

 

در آخر بد نیست به یک روش درمانی موثر دیگر که از نظر , دور افتاده اشاره کنیم :

 

بهترین روش درمان و موثر برای کلیه بیماری های دستگاه گوارش ( اثنی عشر , ورم معده و زخم معده و غیره ) این است که روزی سه حبه سیر را بخارپز کرده و همراه با عسل بخورید.

مصرف روزانه سه حبه سیر خام برای کلیه بیماری‌ها از جمله فشار خون , دیابت و سایر بیماری‌ها مفید است ؛ خصوصاً برای بیماری های دستگاه گوارش که موجب از بین رفتن رطوبت و التیام زخم‌های گوارشی می‌شود. همان‌طور که می‌دانید , وجود رطوبت , محیط را برای ایجاد بیماری مساعد می نماید . یکی از خواص سیر این است که با ایجاد حرارت زیاد رطوبت تجمع یافته در قسمت های مختلف بدن را از بین برده و محیط مساعد را برای رشد میکروب از بین میبرد.

 

نسخه ی درمانی:

یک قاشق غذاخوری عسل به همراه نصف قاشق چایخوری دارچین مخلوط کرده و روزی یک بار با معده خالی میل کنید. برای زخم معده و اثنی عشر , ترشح کردن و نفخ کردن بسیار مفید است.

 

خوراکی هایی که برای درمان زخم اثنی عشر مفید است:

توت فرنگی , سیب , زرشک , کرفس , کلم , سیر , شاهی , اسفناج , سیب زمینی خام , بادام , فندق , گردو , شیرین بیان , بابونه , آویشن , بادیان , زیره سیاه , گل ختمی , گل همیشه بهار , آب کلم , لیمو ترش تازه , نعنا , شاتوت و…

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا