تغذیهسلامتی

نگهداری مواد غذایی/چند نکته درباره نگهداری و استفاده از چند ماده غذایی

نگهداری مواد غذایی اگر به‌درستی انجام گیرد باعث حفظ مواد مغذی می‌شود و چنانچه به روش ناصحیح انجام شود باعث کاهش ارزش غذایی ماده مورد نظر و ایجاد عوارض در فرد مصرف کننده می‌شود.

 

 

شیر :

یا باید از شیر پاستوریزه استفاده کرد و یا شیر را بجوشانید .برای نگهداری مواد غذایی (لبنیات) ، باید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شیر را در حالت جوشیدن نگه دارید و در همان حال آن را هم بزنید . شیر پاستوریزه و شیر های معمولی را همیشه در یخچال نگهداری کنید . اما اگر شیر استرلیزه پاکتی دارید و بسته بندی ان کاملآ سالم است،نیازی به استفاده از یخچال برای نگهداری آن نیست .

 

پنیر :

از آنجا که برای تهیه ی پنیر از شیر نجوشیده استفاده می کنند ، بنابراین ممکن است انسان در اثرخوردن پنیر تازه به بیماری تب مالت یا بیماری های دیگر مبتلا شود.اگر پنیر تازه دست کم ۲_۳ ماه در آب نمک در جای خنک نگهداری شود،انسان با مصرف ان بیمار نخواهد شد .مصرف پنیر تازه تهیه شده از شیر پاستوریزه مشکلی ندارد.

 

گوشت : 

مصرف گوشت حیوانات بیمار و گوشت های فاسد شده ، انسان را دچار بیماری خواهد کرد.بنابراین علاوه بر انتخاب دام سالم برای ذبح،باید مواظب سلامت گوشت بود و آن را در شرایط مناسب در یخچال یا فریزر نگهداری کرد.

 

ماهی :

ماهی تازه دارای چشم شفاف و برجسته و آبشش قرمز روشن است و بوی بد ندارد،اما در ماهی کهنه این نشانه ها نیست.اگر از ماهی یخ زده استفاده می شود ، صبرکنید ماهی از انجماد خارج شود ف سپس آن را بو کنید،یا این که یک چااقو را در آب جوش قرار داده،سپس به پشت ماهی فرو ببرید ودر بیاورید و بوی آن را با بوییدن چاقو امحان کنید.بوی بد همیشه نشانه فساد است.

 

تخم مرغ :

اگر تخم مرغ تازه باشد و آن را در داخل ظرف آب بگذارید،اولآ به ته ظرف می رود و ثانیآ در ته ظرف به صورت افقی می ایستد.

 

کنسرو :

اگر سر و ته قوطی کنسرو بادکرده باشد،آن کنسرو فاسد است. همچنین اگر قوطی کنسرو منفذ پیدا کرده باشد،مصرف آن خطرناک است.

 

ترشیجات :

آبلیمو،سرکه و انواع ترشیجات را در ظروف شیشه ای نگهداری نمایید و از ظروف فلزی یرای نگهداری مواد غذایی ترش استفاده نکنید.

ادویه ها :

مصرف مقدار کم ادویه ها اشکالی ندارد.اگر ادویه مصرف می کنید،حتمآ آن را از جای مطمعن تهیه کنید که مواد آن سالم و غیر تقلبی باشد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا