دسته‌بندی نشده

نوروپاتی شنوایی چیست ؟ آشنایی با نوروپاتی شنوایی در کودکان

نـوروپاتی یک نوع اختـلال عـصبـی اسـت کـه مـیـزان حساسیت و تحریک پذیری اعصاب دست و پا را تحت تأثیر قرار میدهد. که در ایـن حالت بیمار همواره نوعی احساس کرختـی، بـی حـسی و درد دارد. نوروپاتی شنوایی یکی از بیماری های خاص شنوایی است که متأسفانه مردم اطلاعات کمی در مورد آن دارند. در این مطلب به این موضوع میپردازیم.

 

نوروپاتی شنوایی .

نوروپاتی انواع مختلفی دارد :

  • نوروپاتی دیابتی
    نوروپاتی غیرارادی
    پلی نوروپاتیک
    مونو نوروپاتیک
    نوروپاتی خارجی

در گونـه هـای مختـلف نـوروپـاتی اخـتلال سیستم عصبی را داریم، اما شایع ترین انواع این بیـمـاری، نـوروپاتی خـارجی اسـت کـه بر روی رشتـه هـای عصبی خـارجـی تـاثـیر مـی گـذارد. ایـن اخـتلال هـم بر روی اعـصـاب حسـی و هم بر روی اعصاب حرکتی که رابط میـان مغز، ستون مهره ها و سـایـر قسـمت هـای بـدن هستـنـد، را تحت تأثیر قرار میدهد، اما از جمله علایمی که بیماران از آن شکایت دارند، احساس با سوزش در دست ها و پاهایشان است.

در اکثر بیماران دلیل این اخـتلال مرض قند می باشد که معمولا با گذشت زمان و استفاده از داروهای مناسب بهبود خواهند یافت.

 

نوروپاتی شنوایی .

علل بروز نوروپاتی شنوایی در کودکان و راه درمان آن :

عوامل زیادی از جمله ژنتیک یا وراثت گرفته تا پیر گوشی میتواند در ایجاد نوروپاتی شنوایی دخیل باشند.

بعنوان مثال از عوامل ایجاد این آسیب، مسمومیت ها به ویژه توسط داروهای شیمیایی یا سمیت زای گوش، زردی در کودکان به خصوص در کودکانی که به دلیل زردی بستری شوند و خونشان عوض میشود، است.

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران اظهار داشت:

سروصدای بیش از حد و نویزهای صنعتی در محیط هایی که کارگران مشغول کار هستند و از محافظ گوش استفاده نمی کنند همچنین برخی از پیرگوشی هایی که با افزایش سن، عصب شنوایی آسیب میبیند از عوامل دیگر ایجاد کننده آسیب در عصب شنوایی است.

در این نوع اختلال سلولهای شنوایی کار خود را درست انجام میدهند و این عصب است که مشکل دارد. زیرا عصب باید سیگنالها را از حلزون گوش بگیرد و تحویل مغز دهد که متاسفانه اختلال در این ناحیه سبب مشکل میشود.

معمولا برای بررسی شنوایی نوزادان از دو آزمایش OAE و ABR استفاده می شود، که باید در کودکانی که دچار زردی هستند و زردی بالپی دارند یا فرزندان خانواده  هایی که نسبت فامیلی دارند و به خصوص کودکانی که به دلیل زردی خونشان عوض شده حتما علاوه بر آزمایش OAE ,آزمایش ABR را انجام دهند.

نوروپاتی شنوایی .

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران عنوان کرد:

خوشبختانه در مبحث غربالگری نوزادانی که به دنیا می آیند همگی تحت آزمایش OAE قرار میگیرند. ولی توصیه میکنیم والدینی که نوزادشان با وزن پایین به دنیا آمده یا زردی گرفته همچنین پدر و مادر ارتباط فامیلی دارند حتما به کلینیکهای شنوایی مراجعه کرده و فرزندشان را تحت آزمایش ABR قرار دهند.

این آزمایش بدین صورت انجام میگیرد. که با چسباندن چند الکترود روی سر کودک و بررسی عصب طی ۵ دقیقه، رادیولوژیست ها متوجه می شوند عصب وضعیت نرمال دارد یا خیر.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد:

با توجه به پیشرفتهایی که در زمینه شنوایی رخ داده تا ۸۹ درصد این کودکان را می توان درمان کرد البته این کودکان باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرند و به پزشک های مربوطه ارجاع داده شوند تا با بررسی های انجام شده تشخیص داده شوند.

 

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران اظهار داشت:

اگر زردی نوزاد خوب نشده یا وزنش کم است باید تحت مراقبتهای پزشکی قرار گیرند تا این عارضه برطرف شود. که معمولا در اکثر مواقع این عارضه برطرف میشود ولی
در موارد کمی که عصب آسیب می بیند و احتمال بهبود ندارد ما وارد درمان ادیولوژیک میشویم و برای این کودکان سمعک تجویز میکنیم و یا کاشت حلزون را انجام میدهیم.

کودکانی که دچار آسیب عصب شنوایی شدند بعد از تشخیص بلافاصله وارد فرآیند توانبخشی شنوایی شده و این توانبخشی باعث میشود این کودکان بتوانند از سمعک تجویز شده استفاده کنند و یا کاشت حلزون برایشان صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا