دسته‌بندی نشدهسلامت روان

غلبه بر احساس تنهایی ؛ سه مرحله برای کاهش درد تنهایی و ملحق شدن مجدد به دنیای بیرون

احساس تنهایی میتواند در وجود شما به طور عمیقی ریشه بدواند. شاید شما در طول روز  متناوبا احساس خالی بودن در قفسه سینه داشته باشید. اگر چنین است باید بدانید که شما در مخمصه افتاده اید. این نشانه ای است که شما از دنیای انسانها بریده اید. احساس تنهایی همانگونه که حس بی ارزشی و نا امیدی را القا میکند ، به همین صورت نیز قابل تسکین است. این مقاله مراحل احساسی  مهم برای غلبه بر احساس تنهایی را در اختیار شما قرار داده است.

غلبه بر احساس تنهایی

سه عامل تسکین دهنده برای برای غلبه بر احساس تنهایی؛  آگاهی، پذیرش و دلسوزی هستند.برای غلبه بر احساس تنهایی سه مرحله احساسی وجود دارد که در ادامه این مراحل را توضیح میدهیم.

آگاهی

در هر تجربه احساس تنهایی آگاه و هوشیار باشید. به احساسی که در بدنتان است توجه کنید. احساس توخالی بودن در قفسه سینه، انقباض در گلویتان و سنگینی بدنتان. اگر احساس ناراحتی و غمگینی شدیدی همراه شماست به خودتان اجازه دهید که گریه کنید.

پذیرش

بسیاری افراد به طور غریزی از تنهایی فرار میکنند. گاهی آنها  برای  غلبه بر احساس تنهایی سعی میکنند احساس تنهایی را پنهان کنند با خاموش و خفه کردن این احساس در خود. این افراد بیشتر میخوابند ، تلویزیون نگاه میکنند یا بعضی کامپیوتری انجام میدهند. گاهی نز چنین اشخاصی با مشغول کردن خود به کارها و فعالیت های روزانه حواس خود را پرت میکنند.

آنها خود را مشغول و درگیر مسایل زندگی میکنند. اما هیچ کدام از این راه ها واقعا کاری از پیش نمیبرد، حد اقل برای مدت طولانی. احساس دردناک تنهایی و خالی بودن در بدن های خفه شده و فعالیت های بدون تفکر در هم شکسته میشود.

عدم پذیرش حس تنهایی، اشتباهی رایج 

گاهی افراد برای کاهش احساس تنهایی شروع به انتقاد کردن و سرکوفت زدن به خود میکنند. آنها خود را بخاطر اینکه بی ارزش تر از دیگران هستند به بعد انتقاد میگیرند. آنها مرتب به ایراد ها و اشتباهات خود نگاه میکنند و خود را با دیگران مقایسه میکنند.

هنگامی که احساس تنهایی به شما دست میدهد به خود یاداوری کنید که دچار حس تنهایی شده اید. به هیچ عنوان به دنبال اشتباهات و خطاهای گذشته خود نباشید و به خود سرکوفت نزنید. بدن و ظاهر خود و لباس ها و زندگی تان را تحقیر نکنید و به بعد انتقاد نگیرید.
به طور مرتب امید ناخود آگاه آنان به این است که اشتباهات و ایرادات خود را پیدا کنند و آنرا رفع کنند.

در چنین شرایطی درد تنهایی آنها کاهش می یابد. حتی اگر نتوانند بر تنهایی غلبه کنند اما حس غلبه بر تنهایی به آنها دست میدهد. سپس احساس بدتری به خود پیدا میکنند بخاطر همه تلاش هایی که انجام داده اند.

انتخاب کنید که همواره احساسات خود را درک کنید و آنها را بپذیرید. احساس تنهایی را بپذیرید آنرا کتمان یا پنهان نکنید. از اینکه احساس تنهایی به شما دست میدهد ممنون باشید همواره تلاش کنید به شرایط روحی که به شما دست میدهد آگاه باشید.

دلسوزی

تمرین کنید که همواره به خود یادآور شوید که دیگران نیز مانند شما احساس تنهایی می کنند. احساس تنهایی قسمتی از تجربه بشر است که بیشتر انسانها گاهی اوقات آنرا با دیگران در میان میگذارند.

همانگونه که شما دلسوزی خود را به شخص دیگری نشان میدهید که از احساس تنهایی رنج میبرد و برای غلبه بر احساس تنهایی از او دلجویی میکنید شما هم در مقابل لایق چنین محبت و دلسوزی هستید. پس خود را از زاویه دورتر ببینید همان گونه که دیگران را میبینید. از خودتان دلجویی کنید و به خود بگویید که این خیلی ناراحت کننده است که احساس تنهایی میکنید.

اگر افراد حمایت کننده در زندگی شما هستند به آنها ملحق شوید. نفس عمیق بکشید و گوشی تلفن را بردارین به آنها زنگ بزنید یا پیام بدهید. از انها بخواهید که شما را  حمایت کنند یا هر چیزی که شما نیاز دارید را از آنها بخواهید. زمانی که به خودتان اجازه می دهید که به روشی درست با دیگران مرتبط شوید شما از لحاظ روحی و روانی قوی تر می شوید و کمتر احساس تنهایی میکنید.

نکات مهم در غلبه بر احساس تنهایی 

عجیب به نظر می اید اما تنهایی مزیت هایی هم به همراه دارد. پس قطعا شما نمیخواهید که به طور کل هیچگاه احساس تنهایی نکنید. با احساس تنهایی شما بیشتر میتوانید دیگران را درک کنید و دلسوزی بیشتری نسبت به دیگران دارید. احساس تنهایی نشانه ایست که به شما میگوید روابط شما از لحاظ روحی و روانی نزدیک ، حمایت کننده و متصل و پایبند نیستند. پس شما باید درباره روابط فعلیتان تجدید نظر کنید. این حس به شما میگوید که روابطتان را باید اصلاح کنید.

به خاطر داشته باشد شخصی که اکنون از احساس تنهایی رنج میبرد که ان شخص شما هستید حساس متفاوت بودن با دیگران دارد و باید سعی کند که با دیگران ارتباط برقرار کند. همان گونه که برای شما متاثر کننده است که شخص دیگری را در چنین شرایطی ببینید برای خودتان نیز همین احساس دلسوزی را دشته باشد.

به صورت عادی و طبیعی سعی در احساس دلسوزی و پذیرش حس تنهایی که به شما دست میدهد بکنید. خود را دلداری دهید و یاداوری کنید که همگان چنین حسی را تجربه میکنند.

سخن آخر

خود را دوست داشته باشید. با خود مهربان باشید. به خود احترام بگذارید. خود را تحقیر نکنید. از خود مراقبت کنید. خود را ستایش کنید. از خود قدردانی کنید. برای خود ارزش قایل باشید. هنگامی که احساسات خود را بپذیرید و با خود مهربان باشید میتوانید با دنیای اطراف و دیگران نیز براحتی ارتباط خوب ، سالم، شاد و مفید برقرار کنید.

 

منبع: Psychologytoday
وب سایت یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا