درمان بیماری هاطب سنتیگیاهان دارویی

شناخت و درمان پولیپ بینی / راه های برای درمان طبیعی پولیپ بینی

پولیپ بینی بسیار شایع است، رشد غیر انعقادی که در قسمتهای بینی قرار دارد. اگر آنها بیش از حد بزرگ شوند، می توانند جلوی بینی ها را مسدود کنند و مشکل تنفس ایجاد کنند. علائم پولیپ بینی ممکن است شامل عطسه، فشار، گرفتگی بینی باشد. اگر درمان پولیپ بینی انجام نشود، ممکن است باعث عوارضی مانند آپنه خواب شود.

پولیپ بینی یک توده نرم و غیر سرطانی است که در همه امکان دارد دیده شود که بیشتر در افراد میانسال رایج است. وقتی فرد این توده را که مانند خوشه انگور و یا قطره اشک است، مشاهده کرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند و پولیپ بینی خود را درمان نماید زیرا درمان نکردن پولیپ ممکن است عوارض و خطراتی برای بدن و سلامتی داشته باشد.

به گفته متخصصان، پولیپ بینی بر اثر آلرژی بینی ایجاد می‌شود همچنین احتمال دارد با حساسیت‌های دیگری مانند آسم و یا حساسیت پوست همراه باشد. پولیپ بینی علائمی را با خود به همراه می‌آورد این علائم عبارتنداز: انسداد بینی، آبریزش بینی، عطسه و …

پولیپ بینی و علایم

مانند هر بیماری دیگری پلیپ بینی هم با ویژگی‌ها و علائمی ظاهر می‌شود که باید از این علائم آگاه باشیم تا در صورت بروز، سریع تشخیص داده و به پزشک معالج مراجعه کنیم تا سریع اقدامات لازم برای درمان پولیپ بینی آغاز گردد.

  • آبریزش بینی
  • احساس خارش اطراف چشم
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • درد در دندان‌های بالا
  • گرفتگی مداوم بینی
  • آبریزش از پشت بینی
  • درد سر و صورت
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت
  • خرناس کشیدن

در برخی از افراد اغلب این نشانه‌ها وجود دارد و در برخی دیگر تعدادی از علائم بالا. تشخیص این بیماری توسط پزشک کار بسیار آسانی می‌باشد پس با مراجعه به پزشک تکلیف شما روشن خواهد شد. پزشک با وسیله‌ای به نام رینوسکوپ پولیپ بینی را مشاهده کرده و روش‌های درمان آن را آغاز می‌کند. بعد از تشخیص اولیه پزشک، ممکن است، آزمایشاتی هم برای تشخیص محل دقیق پولپ بینی و نوع آن نیاز باشد.

دلایلی که باعث ایجاد پولیپ بینی می شود

چرا افراد دچار پولیپ بینی می‌شود. در جواب این سوال باید بگوییم دانشمندان و پزشکان به نتیجه قطعی برای جواب این سوال نرسیده‌اند که به چه علت پولیپ بینی در افراد دیده می‌شود؟ چون مثلا پیش می‌آید که در یک فرد التهاب بینی باعث ایجاد پولیپ می‌شود و در فرد دیگر این نتیجه بی‌مفهوم است!

جالب است که پولیپ محدودیت سنی ندارد و افراد در هر سنی ممکن است دچار این بیماری شوند ولی بیشتر در افراد میانسال این بیماری به چشم می‌خورد.

درمان پولیپ بینی

 

درشرایط زیر باید به پزشک مراجعه کنید :

  • مشکل جدی در تنفس
  • علائم بیماری شما به طور ناگهانی بدتر شدند
  • دو بینی ، کاهش بینایی یا کاهش توانایی برای حرکت چشم ها
  • التهاب شدید اطراف چشم
  • افزایش سردرد به همراه تب بالا یا ناتوانی در نگه داشتن سر به جلو

 

 روش های درمانی پولیپ بینی

هدف درمان پولیپ بینی کوچک کردن سایز پولیپ یا از بین بردن آنهاست. اولین روش معمولا استفاده از دارو است. گاهی اوقات ممکن است به جراحی نیاز باشد اما این کار ممکن است نتیجه ی دائمی نداشته باشد چون پولیپ ها معمولا برمی گردند.

درمانهای دارویی

آغاز درمان پولیپ بینی معمولا با دارو است این داروها حتی می تواند پولیپ های بزرگ را کوچک کرده و از بین ببرد.

درمان های دارویی عبارتند از :

اسپری های بینی (کورتیکو استروئید ها): دکتر شما احتمالا این اسپری بینی را برای کاهش التهاب بینی تان تجویز می کند.این روش درمانی ممکن است پولیپ ها را کوچک کرده یا به کلی از بین ببرد .اسپری های کورتیکو استروئید شامل این مواد می شود : فلوتیکازون ،بودزونید،فلونیزولید،مومتازون ،تریامسینولون،بکلومتازون و سیکلسونید .

کورتیکو استروئید های خوراکی و تزریقی : اگر اسپری های کورتیکو استروئید موثر واقع نشد، دکترتان ممکن است نوع خوراکی آن را برایتان تجویز کند مانند پردنیزون که هم می تواند به تنهایی تجویز شود و هم می تواند همراه با اسپری آن تجویز شده باشد. از آنجایی که کورتیکو استروئید های خوراکی می تواند عوارض جانبی مهمی داشته باشد شما فقط برای یک دوره ی کوتاه از آنها استفاده می کنید. اگر پولیپ بینی شدید و ماندگار باشد ممکن است از کورتیکو استروئید های تزریقی استفاده شود .

موارد دیگر : دکتر شما ممکن است داروهایی برایتان تجویز کند که می تواند شرایطی که منجر به التهاب مزمن در سینوس ها و مسیرهای بینی شما می شود را درمان می کند. این داروها عبارتند از : آنتی هیستامین که آلرژی را کنترل می کند و آنتی بیوتیک که می تواند عفونت های دوره ای و مزمن را درمان  کند. درمان و حساسیت زدایی به  آسپرین هم می تواند برای برخی از بیمارانی که پولیپ دارند مفید واقع شود.

جراحی پولیپ بینی

اگر دارو درمانی نتوانست پولیپ بینی را کوچک کند و از بین ببرد ،ممکن است نیاز به جراحی اندوسکوپیک داشته باشید تا به وسیله ی آن پولیپ ها از بین رفته و مشکلاتی که باعث التهاب سینوس ها و ایجاد پولیپ می شدند را درمان کند.

جراحی پولیپ بینی

در جراحی اندوسکوپی جراح یک لوله ی کوچک را که دارای ذره بین و یک دوربین کوچک است (اندوسکوپ) وارد سوراخ های بینی تان کرده و به طرف حفره های سینوس شما هدایت می کند.او برای از بین بردن پولیپ و اجزای دیگری که باعث انسداد جریان مایعات از سینوس های شما شده است از یک جسم کوچک که می تواند پولیپ ها را بتراشد استفاده می کند.

همچنین ممکن است دهانه ی سینوس ها را که به مسیر های بینی منتهی می شود ،بزرگ تر کند. جراحی اندوسکوپی معمولا به عنوان یک جراحی سرپایی انجام می شود.

بعد از جراحی به احتمال زیاد باید از اسپری های کورتیکو استروئید استفاده کنید. این دارو می تواند از بازگشت پولیپ بینی جلوگیری کند. دکترتان برای تسریع بهبود بعد از جراحی ممکن است شستشو به وسیله ی آب نمک را به شما پیشنهاد کند.

 چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ بینی هستند؟

افراد میانسال: پولیپ بینی بیشتر در بزرگسالانی که بیش از ۴۰ سال سن دارند و کودکانی که مبتلا به آسم، سینوزیت مزمن، زکام و فیبروز کیستیک (یک بیماری ارثی که منجر به مشکلات تنفسی می شود)هستند شایع است.

خانم ها : خانم ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به پولیپ بینی هستند.

 

چگونه از ابتلا به پولیپ بینی جلوگیری کنیم؟

  • مدیریت آلرژی و آسم.توصیه های درمانی دکتر خود را برای مدیریت آسم و آلرژی دنبال کنید. اگر علائم بیماری شما به خوبی کنترل نشد این مساله را با دکتر خود در میان بگذارید تا برنامه ی درمانی جدیدی در اختیار شما قرار دهد.
  • اجتناب از محرک های بینی. تا جایی که امکان دارد از استنشاق آلاینده های موجود در هوا که منجر به التهاب و سوزش بینی و سینوس های شما می شود اجتناب کنید این آلاینده ها عبارتند از: آلرژن ها ، دود تنباکو ، گازهای شیمیایی ،گرد و خاک و دیگر ذرات ریز موجود در هوا
  • رعایت بهداشت.اگر هوای خانه ی شما خشک است از یک دستگاه مرطوب کننده ی هوا استفاده کنید. این کار به مرطوب کردن مسیر های تنفسی، بهبود جریان مخاط از سینوس ها و جلوگیری از انسداد و التهاب بینی کمک می کند.
  • استفاده از شوینده ی بینی.از یک اسپری آب نمک برای شستشوی مجاری بینی خود استفاده کنید. این کار جریان مخاط را بهبوده داده و بینی را از آلرژن ها و محرک های دیگر پاک می کند.

 

درمانهای دیگر پولیپ بینی :

1. روغن درخت چای :

روغن درخت چای داراي خواص ضد میکروبی قوی است که می تواند باعث کاهش انسداد در بینی شود. روغن را تنفس کنید تا راه های هوایی خود را پاک کنید.

 

درمان پولیپ بینی

 

2. برمیلین :

برملائین آنزیمی است که در هسته آناناس وجود دارد که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این می تواند به عنوان یک درمان پولیپ بینی با توجه به توانایی آن در کاهش تورم مورد استفاده قرار گیرد.

 

3. منیزیم :

منیزیم دارای خواص ضد التهابی است که به استراحت بافت بدن کمک می کند. افزودن غذاهای غنی از منیزیم به رژیم غذایی به درمان پولیپ بینی کمک می کند. سبزیجات برگ سبز، آجیل، دانه و حبوبات را امتحان کنید.

 

درمان پولیپ بینی.

4. روی :

روی در مبارزه با سرماخوردگی، عفونت و سینوزیت مزمن مفید است، که باعث می شود یک درمان طبیعی برای پولیپ بینی باشد. هر روز یک مکمل روی و یا غذاهای غنی از روی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از جمله دانه کدو تنبل، نخود، نخود فرنگی، اسفناج و قارچ.

 

5. زردچوبه :

کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص ضد التهابی قوی است. اضافه کردن زردچوبه به رژیم غذایی  به عنوان درمان پولیپ بینی موثر است. آن را در سوپ، سالاد و یا هر غذای دیگری بریزید و مصرف کنید.

 

درمان پولیپ بینی

6. پروبیوتیک :

پروبیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با باکتری ها و عفونت ها تقویت کنند. یک مکمل پروبیوتیک با کیفیت بالا بگیرید یا غذاهای غنی از پروبیوتیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

7. سرکه سیب :

سرکه سیب به عنوان یک درمان برای آلرژی طبیعی شناخته شده است که باعث تخریب مخاط و کاهش التهاب شود. 2 قاشق سوپ خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و سه بار در روز برای تسکین درد میل کنید.

 

درمان پولیپ بینی

 

8. سیر :

سیر به علت خواص ضد ویروسی و ضد قارچی ،  می تواند به کاهش التهاب کمک کند و عفونت را از بین ببرد. سیر را به عنوان مکمل مصرف کنید یا آن را به طور منظم به مواد غذایی خود اضافه کنید تا از مزایای بهداشتی استفاده کنید.

 

9. پیاز:

پیاز حاوی آنتی اکسیدان ها است که به محافظت بدن از التهاب کمک می کنند. برای کمک به مبارزه با باکتری های مضر، بیماری ها و عفونت ها، پیاز را به رژیم خود اضافه کنید.

 

درمان پولیپ بینی

 

10. از الکل اجتناب کنید:

مطالعات نشان می دهد که الکل می تواند ریه ها را تحریک کند و باعث مشکلات سینوسی، از جمله پولیپ بینی شود. اجتناب از الکل برای کاهش خطر ابتلا به پولیپ بینی شما و یا جلوگیری از عفونت موثر است.

 

 

مترجم یک دکتر

منبع : davidwolfe.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا