داروهادرمان بیماری هاسلامتی

علت و علائم بیماری گریوز چیست و چگونه گریوز را درمان کنیم؟

بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی است به این معنی که سیستم ایمنی بدن , سلول های سالم را با مهاجمان خارجی اشتباه گرفته و به آنها حمله میکند. گریوز منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) میشود. گرچه تعدادی از اختلالات وجود دارند که میتوانند منجر به هیپرتیروئیدیسم شوند اما بیماری گریوز شایع ترین علت میباشد که از هر 200 نفر 1 نفر را تحت تأثیر قرار میدهد (2تا3درصد از جمعیت جهان).

بیماری گریوز

 

از آنجایی که هورمون های تیروئید روی تعدادی از سیستم های مختلف بدن تاثیر میگذارند علائم و نشانه های مرتبط با بیماری گریوز میتوانند بر سلامت کلی شما تاثیر بگذارند. این بیماری اگرچه میتواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد اما در میان زنان و به خصوص قبل از40سالگی رایج است.

هدف از درمان بیماری بیماری گریوز , جلوگیری از تولید بیش از حد هورمون های تیروئید میباشد.

عوامل خطر برای ابتلا به بیماری گریوز چیست؟

گرچه هر کسی میتواند در معرض خطر ابتلا به بیماری گریوز قرار بگیرد اما تعدادی از عوامل وجود دارند که میتوانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. این عوامل خطر عبارتند از:

سابقه خانوادگی:
افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها بیماری گریوز را تجربه کرده است باید مراقبت های بیشتری جهت در امان ماندن خود از این بیماری داشته باشند.

جنسیت:
زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری گریوز قرار میگیرند.

سن:
معمولا بیماری گریوز در افرادی که کمتر از 40سال دارند ایجاد میشود.

اختلالات سیستم ایمنی:
بیماری گریوز در افرادی که بیماری هایی مانند دیابت نوع 1 و یا آرتریت روماتوئید دارند شایع تر است.

بارداری:
زنانی که باردار هستند و یا اخیرا زایمان کرده اند بیشتر امکان دارد این بیماری را تجربه کنند.

سیگار کشیدن:
سیگار کشیدن به علت تأثیری که بر سیستم ایمنی بدن میگذارد میتواند خطر ابتلا به بیماری گریوز را افزایش دهد.

بیماری گریوز

علائم بیماری گریوز چیست؟

  • بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر)
  • نارسایی قلبی
  • اضطراب و تحریک پذیری
  • لرزش انگشتان و یا دست ها
  • حساسیت به حرارت
  • کاهش وزن(علی رغم غذا خوردن طبیعی)
  • تغییر در چرخه قاعدگی
  • اختلال نعوظ یا کاهش میل جنسی
  • خستگی
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • پلک های پف کرده
  • افزایش تعریق بدن
  • عصبی بودن
  • اضطراب و تحریک پذیری

 

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا به پزشک مراجعه کنید تا پزشک تشخیص سریع و دقیق داشته باشد. اگر علائم و نشانه هایی مانند ضربان قلب سریع و یا نامنظم را تجربه کردید و یا اختلالاتی در بینایی شما به وجود آمد مراقبت های اورژانسی را دنبال کنید.

بیماری گریوز

عوارض جانبی بیماری گریوز چیست؟

مسائل بارداری:
عوارض احتمالی بیماری گریوز در دوران بارداری شامل سقط جنین , زایمان زودرس , رشد ضعیف جنین , نارسایی قلبی مادر و پره اکلامپسی میباشد. پره اکلامپسس وضعیتی است که باعث فشارخون بالا در زنان باردار میشود.

اختلالات قلب:
در صورتی که بیماری گریوز درمان نشود میتواند اختلالاتی در ساختار و عملکرد ماهیچه های قلب به وجود آورد و موجب عدم توانایی قلب برای پمپاژ خون کافی به سایر ارگان های بدن شود.

پوکی استخوان:
هیپرتیروئیدیسم درمان نشده میتواند منجر به ایجاد استخوان های شکننده شود (پوکی استخوان). علت این امر آن میباشد که استخوان ها به میزان کافی کلسیم و دیگر مواد معدنی نیاز دارند اما هنگامی که هورمون تیروئید بیش از حد تولید شود میتواند بر کلسیم تأثیرات منفی بگذارد.

چگونه بیماری گریوز را درمان کنیم؟

هدف از درمان بیماری گریوز کاهش تولید بیش از حد هورمون های تیروئید میباشد.

 

بیماری گریوز

 

درمان با ید رادیواکتیو:
شایع ترین درمان برای گریوز , درمان ید رادیواکتیو است که از دهه 1940مورد استفاده قرار گرفته است که باعث میشود اندازه غده تیروئید کاهش یابد و تولید هورمون های تیروئید به تعادل برسد.

دارهای ضد تیروئید:
این داروها عبارتند از methimazole و propylthiouracil. داروهای ضدتیروئید معمولا طی 4 تا 6 هفته علائم ناشی از بیماری گریوز را کاهش میدهند اما ممکن است پزشک از شما بخواهد مصرف این داروها را به مدت چند ماه ادامه دهید تا مطمئن شود که این وضعیت دوباره تکرار نمی شود.

مسدودکننده های بتا:
مسدودکننده های بتا به برای مقابله با مشکلات قلبی و فشارخون بالا تجویز میشوند و میتوانند اثرات آدرنالین را کاهش دهند و به کاهش علائم بیماری گریوز کمک کنند. بیماران مبتلا به بیماری گریوز میتوانند حساسیت بیشتری نسبت به آدرنالین داشته باشند. آدرنالین میتواند منجر به علائمی مانند عرق کردن و افزایش ضربان قلب شود که مسدود کننده های بتا میتوانند به کاهش این علائم کمک کنند. مسدود کننده های بتا اغلب در کنار درمان های دیگر استفاده میشوند.

 

بیماری گریوز

 

عمل جراحی:

هر چند برای درمان بیماری گریوز معمولا از روش هایی که به آنها اشاره کردیم استفاده میشود اما هنگامی که درمان های فوق ناموفق باشند ممکن است عمل جراحی پیشنهاد شود.

در تیروئیدکتومی با توجه به شدت علائم , تمام یا بخشی از غده تیروئید حذف میشود. بزرگترین مزیت جراحی این است که دائمی ترین راه برای بازگرداندن سطح طبیعی هورمون های تیروئید است اما اگر غده تیروئید شما به طور کامل برداشته شود بدن قادر نخواهد بود هورمون تیروئید تولید کند و شما دچار کم کاری تیروئید میشوید که پزشک ممکن است برای درمان این وضعیت قرص هایی را تجویز کند.

توجه داشته باشید که شما بعد از عمل جراحی ممکن است دچار درد گردن شوید و یا صداهای ضعیفی در ناحیه ی گردن خود احساس کنید اما این موارد موقت میباشند و به علت لوله تنفسی وارد شده در طول جراحی میباشند.

و در آخر به افرادی که مبتلا به بیماری گریوز هستند توصیه میشود از خوردن غذاهایی که غنی از ید هستند و یا مصرف مکمل های ید اجتناب کنند زیرا ید میتواند علائم بیماری گریوز را بدتر کند. شما باید قبل از اینکه هر گونه تغییری در رژیم غذایی خود به وجود آورید ابتدا با پزشک صحبت کنید. همچنین شما قبل از مصرف هر گونه مولتی ویتامین ابتدا با پزشک مشورت کنید زیرا مولتی ویتامین ها میتوانند حاوی ید باشند.

منبع:
medicalnewstoday.com

mayoclinic.org

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا