سلامتی

شکنندگی ناخن و راههای پیشگیری و درمان سستی و شکنندگی ناخن

شکنندگی ناخن ها دلایل متعددی دارد. کار کردن با مواد شوینده و شیمیایی بدون استفاده از دست کش پلاستیکی آسیب جدی به ناخن ها وارد میکند. خیس بودن مداوم دست ها موجب شکنندگی ناخن ها میشود.  کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن و همچنین کم خونی از دیگر دلایل شکنندگی ناخن است.

شکنندگی ناخن و راههای پیشگیری و درمان شکنندگی ناخن

 

در این مقاله به مرور راههای پیشگیری و درمان شکنندگی ناخن ها می پردازیم.

۱- چندین بار در شبانه روز کرم ویتامینه تقویت پوست و ناخن مصرف کنید.

پروفسور الن مارمور Elen Marmur از مرکز بماریهای پوستی Mount Sinai در شهر نیویورک در این باره میگوید کمی واقع بین باشید. شما هر بر که دستانتان را میشویید باید کرم ویتامینه تقویت کننده پوست و ناخن را تجدید کنید. آب پوست شما را خشک میکند. اگر پوست شما در اطراف رویش ناخن خشک است پس یاخته ناخن در زیر ان نیز خشک است. این بدین معناست که ناخن هایی که از محل رویش ناخن رش میکنند آمادگی شکسته شدن ریش ریش شدن و ترک خوردن دارند.

راه حل درمانی : یک لوسیون با قابلیت جذب سریع که بیشتر مراکز مانیکور ناخن استفاده میکنند تهیه کنید. روزانه این لوسیون را استفاده کنید. تونه خاصی به ناحیه رویش و ریشه ناخن تا انتهای آن داشته باشد.

۲- لاک ناخن را برای مدت مدید و طولانی بر روی ناخن هایتان نگذارید.

تمام لاک های ناخن حاوی مواد خشک کننده ای هستند که رطوبت را از سطح ناخن شما میبرند. در نتیجه این مواد موجود در لاک ها ناخن ها  را ضعیف و شکننده میکنند.  این تاثیر خشک کنندگی با سفت شدن لاک بر روی ناخن قطع نمیشود. حتی لاک های ناخن با بهترین کیفیت که از موادی مانند حلال تلون و پلاستیک دیبوتیل پتالیت و دیگر مواد افزودنی مضر تشکیل نشده اند میتوانند ناخن ها را بسیار خشک کنند.

راه حل : پیشنهاد میشود پس از پنج روز لاک ناخن را حتما پاک کنید. پس از پنج روز لاک زدن بهترین فرمول های لاک ناخن هم آسیب زننده هستند. بنابر این پس از پنج روز استفاده از لاک به ناخن ها چند روزی استراحت دهید و دیگر آنها را لاک نزنید.

۳- اولین لایه بر روی ناخن بیس لاک نیست.

بله درست است. شاید شما همواره فکر کرده اید که کار درست را انجام داده اید که هیچ گاه از بیس ناخن صرف نظر نکرده اید. اما شما اشتباه میکنید. بر خلاف نام آن، بس ناخن  نباید در اولین مرحله بر سطح ناخن زده شود. اگر شما لاک را مستقیما به ناخن بی حفاظ بزنید. مواد شیمیایی مانند هلال استیت اتیل یا استیت بوتیل به طور تدریجی سطح ناخن را میخرند و آن را ضعیف تر و شکننده تر میکنند.

راه حل : بر خلاف آنچه در سالن های مانیکور انجام میشود ابتدا کمی لوسیون تقویت کننده دست به ناخن هایتان بزنید قبل از آنکه لاک بزنید. لوسین مانند یک لایه بتونه فضا های خالی میکروسکوپی را در سطح ناخن پر میکند. همچنین ناخن را هیدراته میکند نتیجتا از شکنندگی ناخن پس از لاک زدن جلوگیری میکند. اجازه دهید لوسیون بر روی ناخن خشک شود. اضافات ان را پاک کنید سپس لاک بصورت معمول روی ناخن مینشیند.

۴- پوست محل رویش ناخن را نکنید.

این لایه کوچک پیوست در ریشه ناخن یک لایه محافظ برای ناخن است که بین ناخن و پوست دست شما میروید. این پوست ظریف ناخن شما را از آسیب آب، باکتریها و هر چیز دیگری که با دست شما تماس دارد محافظت میکند. بریدن این پوست نازک در محل رویش ریشه ناخن من قطع کردن لایه محافظ ناخن است. پس از بریدن این پوست ناخن شما هیچ محافظی در برابر نفوذ آب و عفونت ندارد.

راه حل: پس از اینکه حمام کردید پوست شما بسیار نرم است. در این موقع به آرامی پوست روی ریشه ناخن را از روی ناخن عقب بزنید.  به هیچ عنوان آنرا نچینید.

۵- ویتامین ها و مواد معدنی مکمل مصرف کنید.

شاید تا کنون فکر کرده اید که مکمل های زیبایی بی معنی هستند. ولی یک اثبات واقعی وجود دارد و آن بیوتین است. بیوتین همان ویتامین بی B است که برای مقاوم و پر استقامت کردن مو و ناخن لازم است. یک مطالعه که توسط ژورنال Journal of Cosmetic Dermatology منتشر شده است میگوید دریافت روزانه ۲٫۵ mg  از ویتامین بی B استقامت ناخن را پس از شش ماه  زیاد میکند و مانع شکنندگی ان میشود.

در حالی که کمبود پروتئین هم موجب شکنندگی ناخن ها میشود. اگر ناخن شما در انتهای ان پوسته پوسته میشود یا در طول ناخن شیارهایی ایجاد میشود که هر دو نشانه شکنندگی ناخن است مصرف بیوتین یا ویتامین B  ان را بر طرف میکند.

راه حل درمانی: پیشنهاد میشود روزانه به میزان ۲٫۵ mg  ویتامین B برای جلوگیری از شکنندگی ناخن دریافت کنید. به خاطر بسپارد که پس از چندین ماه مصرف ویتامین B شما نتیجه ان را خواهید دید. پیش از مصرف ویتامین B حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان لازم به تذکر است که از لاک ناخن ، بیس ناخن و لاک پاک کن های تاریخ مصرف گذشته به هیچ عنوان استفاده نکنید.

وب سایت یک دکتر

منبع :prevention

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا