درمان بیماری هاسلامتی

علل و علائم تریکومونیازیس چیست و چگونه تریکومونیازیس را درمان کنیم؟

تریکومونیازیس یک عفونت منتقل شده از طریق بیماری های انگلی است که میتواند بر هر دو جنس زن و مرد تاثیر بگذارد اما بیشتر علائم این بیماری در زنان دیده میشود و این بیماری در زنانی که در محدوده سنی 16تا 35 سال قرار دارند شایع تر میباشد. زنان میتوانند بیماری را از زنان و مردان دریافت کنند اما مردان این بیماری را فقط از زنان دریافت میکنند.

سالانه میلیون ها نفر در معرض این بیماری قرار میگیرند و در طول رابطه جنسی با دیگران باعث انتشار این بیماری میشوند.

تریکومونیازیس

 

علت تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس , توسط یک انگل بسیار کوچک به نام Trichomoniasis ایجاد میشود و شما نمی توانید این انگل را با چشم غیر مسلح ببینید. بهتر است بدانید که این بیماری از طریق سرفه و یا عطسه , آغوش گرفتن , دست زدن , بوسیدن و یا نشستن روی صندلی توالت که فرد آلوده با آن تماس داشته است منتقل نمی شود.

 

عوامل خطر برای ابتلا به تریکومونیازیس عبارتند از:

  • شرکای جنسی چندگانه
  • داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم

 

تریکومونیازیس

 

علائم تریکومونیازیس چیست؟

بسیاری از زنان و مردان مبتلا به تریکومونیازیس هیچ نشانه ای ندارند.(حدود30درصد از افرادی که مبتلا به تریکومونیازیس هستند علائم دارند) اما برخی از نشانه های زیر گاهی در زنان دیده میشود:

  • خارج شدن ترشحات سبز زرد و یا خاکستری رنگ از واژن
  • بوی بد واژن
  • خارش در اطراف واژن
  • قرمزی , سوزش و خارش در ناحیه تناسلی
  • درد هنگام ادرار
  • درد هنگام مقاربت جنسی

 

همچنین به ندرت علائم در مردان ایجاد میکند با این حال ممکن است علائم زیر در مردان دیده شوند:

  • تحریک آلت تناسلی
  • سوزش آلت تناسلی بعد از ادرار
  • سوزش آلت تناسلی بعد از انزال

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید و یا هنگام ادرار و مقاربت دچار درد شدید با پزشک مشورت کنید.

 

تریکومونیازیس

 

چگونه تریکومونیازیس تشخیص داده میشود؟

شما نمی توانید تریکومونیازیس را بر اساس علائم آن تشخیص دهید زیرا همان گونه که گفتیم بسیاری از افراد هیچ گونه علائمی ندارند. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی میتواند نمونه ای از مایع واژن را روی اسلاید قرار دهد تا بتواند انگل را به وسیله میکروسکوپ ببیند اما بهتر است بدانید که این آزمون همیشه قابل اعتماد نیست.

آزمایش کشت , یکی دیگر از آزمایشاتی میباشد که برای تشخیص تریکومونیازیس از آن استفاده میشود و میتواند برای هر دو جنس مرد و زن مورد استفاده قرار گیرد. در آزمایش کشت از ادرار و یا سواب از مهبل یا مجرای ادرار استفاده میشود. به تازگی تست هایی که بسیار دقیق هستند در دسترس هستند از جمله آزمایشاتDNA و اینگونه آزمایش ها میتوانند با سواب واژینال یا ادرار انجام شوند.

تریکومونیازیس

 درمان :

تریکومونیازیس با آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. مترونیدازول معمولا برای درمان این بیماری تجویز میشود. همچنین شرکای جنسی شما نیز باید روند بهبود را طی کنند و تا زمانی که بهبودی حاصل نشد از داشتن رابطه جنسی اجتناب شود.

منبع:
plannedparenthood.org

iwannaknow.org

mayoclinic.org

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا