تغذیهداروهادرمان بیماری ها

دیابت یا مرض قند / چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت میباشند؟

دیابت یا مرض قند از بیماری های بسیار شایع است. در این بیماری , هورمون انسولین به اندازه کافی تولید نمی شود یا اینکه شرایطی ایجاد می‌شود که بدن نمی‌تواند از آن مقدار انسولین ترشح شده به خوبی استفاده کند.

 

دیابت یا مرض قند .

دیابت را به دو دسته نوع یک و دو تقسیم می کنند.

  • برای درمان و کنترل دیابت نوع یک حتما باید از انسولین استفاده کرد زیرا بدن آنها یا انسولین نمی سازند و یا آنقدر کم تولید میکند که به هیچ وجه جوابگوی نیاز اولیه شخص نیست.
  • دیابت نوع دوم که بر خلاف نوع اول بسیار فراوان تر دیده می‌شود معمولاً در بزرگسالان دیده میشود. در این نوع , تولید انسولین کافی نیست و یا بدن به حد کفایت نمی تواند از آن استفاده کند. دیابت نوع دو را با رژیم غذایی , ورزش و قرص های پایین آورنده قندخون کنترل می نمایند.
  • (البته اخیراً از دیابت نوع سه که مرتبط با سوء تغذیه است نیز نام می‌برند , این نوع دیابت بسیار کمیاب و درحقیقت مرتبط با نوع عارضه ای است که به وجود می آید).

 

وقتی کسی گرفتار دیابت می‌شود نه‌تنها در سوخت مواد قندی اختلال ایجاد می شود بلکه عملاً در سوخت سایر مواد غذایی نیز اختلال ایجاد می شود , به همین لحاظ اصلاح وضع تغذیه نزد این بیماران , مسئله ای حیاتی است.

معمولا دیابتی ها به لحاظ تکرار ادرار و اینکه نیمه شب هم چند بار برای دفع ادرار بیدار می شوند متوجه مشکل خودشان می شوند. در حقیقت به علت بالا رفتن مقدار قند خون , احساس تشنگی زیاد و در نتیجه آشامیدن آب زیاد و مکرر سبب تکرر ادراز نزد آنها می شود.

 

نشانه های مهم دیگر دیابت یا مرض قند عبارتند از:

احساس گرسنگی مداوم , خستگی مفرط , کاهش وزن بدون علت , گاهی تاری دید , احساس گزگز شدن و بی حسی تدریجی در دستها و پاها و تاخیر در بهبودی زخم ها.

افراد چاق , افراد با فشار خون بالا , کسانی که پرخوری , پرنوشی و تکرر ادرار دارند , زنانی که فرزند چهار کیلوگرمی و بیشتر متولد کرده اند و کسانی که سابقه بیماری را در خانواده دارند بیشتر باید نسبت به احتمال ابتلا به دیابت مراقب باشند و آزمایش های لازم را انجام دهند.

مشکلات روحی و استرس از عوامل تشدید دیابت یا مرض قند است :

دیابت زمینه‌ساز خطرات جدی مثل بیماری های قلبی و عروقی و سکته ها , بیماری های چشمی تا نابینایی کامل , بیماری های کلیه , بیماری های عصبی , سیاه شدن پا تا مرحله ضرورت قطع آن است , ضمنا بالا و پایین رفتن شدید قند خطرات خاص خود را تا وقوع مرگ ناگهانی دارد.

در رژیم غذایی بیماران دیابتی , مواد قندی که قند آزاد دارند و همچنین مواد نشاسته ای به شدت کاهش داده می شود و مصرف سبزیجات فراوان به آنها توصیه می‌شود و برنامه غذایی آنها با توجه به نیازهای غذایی و نوع , مقدار و زمان مصرف دارو پیشنهاد می گردد.

گیاهان دارویی متعهدی وجود دارند که از آنها برای کاهش قند خون می توان استفاده کرد , این نوع گیاهان در دیابت نوع دو قابل استفاده می باشند مثل تخم شنبلیله , قراقاط , تخم گشنیز , آبغوره , گزنه , برگ قاصدک و همچنین غلاف لوبیا سبز .

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا