تغذیه

همه چیز درباره خواص و مزایای شگفت انگیز آب هویج

آب هویج به عنوان یکی از محبوب ترین سبزیجات در سراسر جهان شناخته شده است، هویج بدون شک یک غذای قدرتمند است. این نوشیدنی خام یا پخته شده، این سبزی شیرین بخشی جدایی ناپذیر از هر آشپزخانه است. اما آیا می دانید که مصرف یک لیوان آب هویج روزانه می تواند سودمندتر از مصرف یک یا دو هویج در روز باشد؟

این واقعیت ساده که آب هویج از حداقل 3 تا 4 هویج مشتق شده است، آن را حتی سالم تر می کند. این آب با مواد مغذی و دیگر مواد معدنی ضروری مثل منگنز، پتاسیم، ویتامین K و بسیاری موارد دیگر بسته بندی می شود.

 

مزایای آب هویج :

آب هویج مزیت هایی برای بدن ما دارد، زیرا بسیاری از بیماری ها را درمان می کند. بیایید نگاهی به مزایای استفاده از آب هویج در روز داشته باشیم.

1. بهبود ایمنی و کنترل بیماری های قلبی :

شما این را باور نمی کنید، اما مصرف یک لیوان آب هویج به طور مرتب می تواند مصونیت بدن را افزایش میدهد. همچنین کمک می کند که قلب شما را سالم نگه دارد.

هویج یک منبع غنی از ویتامین A و بتاکاروتن هستند که باعث می شود تا آنها در معالجه کردن میکروب ها موثر باشند. فراوانی ویتامین A در آب هویج می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند . ویتامین A نیز باعث حفظ سلامت اندام های داخلی بدن می شود تا از بروز بیماری جلوگیری شود.

 

2. کاهش کلسترول :

آیا میزان کلسترول شما در حال تغییر است؟ سعی کنید از آب هویج استفاده کنید که بهتر از محصولات تجاری است که صفر درصد چربی دارد.

پتاسیم موجود در آب هویج می تواند سطح کلسترول و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

 

3. کمک به التیام خون :

آب هویج دارای ویتامین K است که به لخته شدن خون کمک می کند و از از دست دادن خون جلوگیری میکند و روند بهبودی نیز سریعتر میشود.

 

4. بهبود زخم های خارجی :

داشتن آب هویج می تواند روند بهبود زخم های خارجی را سریعتر کند. اگر جایی از بدنتان زخم شد آب هویج را بخورید. ویتامین C، که در مقادیر سخاوتمندانه در آب هویج وجود دارد، به سرعت به زخم کمک می کند.

 

5. جلوگیری از سرطان :

آب هویج نیز مانند یک عامل ضد سرطان عمل می کند. گفته شده است که افزایش مصرف کاروتنوئیدها در  هویج باعث کاهش موارد سرطان مثانه، پروستات، روده بزرگ و سینه می شود.

 

6. افزایش سلامت استخوان :

چه کسی می گوید تنها اسفناج می تواند شما را قوی تر کند.  آب هویج نیز یک قهرمان قوی است.

ویتامین K موجود در آب هویج برای پروتئین سازی در بدن ضروری است. همچنین به اتصال کلسیم کمک می کند که به نوبه خود منجر به بهبود سریع استخوان های شکسته می شود . پتاسیم موجود در هویج نیز به بهبود سلامت استخوان کمک می کند .

7. پاک کردن کبد :

آب هویج می تواند کبد را پاکسازی و سم زدایی کند.

مصرف منظم این آب طعم دهنده می تواند به رفع سموم از کبد کمک کند . جریان خون نمی تواند سموم بدن و  صفرا را از طریق کلیه ها خلاص کند. آنها باید از پوست خارج شوند. آب هویج این روند را تضمین می کند. هنگامی که کبد به خوبی عمل می کند، از انباشت چربی جلوگیری می کند که مانع از افزایش وزن و چاقی می شود.

 

8. کاهش عفونت :

بدن ما در معرض میلیون ها میکروب و عفونت روزانه است. آب هویج می تواند از عفونت های داخلی و خارجی به علت خواص ضد ویروسی و ضد عفونی کننده آن جلوگیری کند. کاربرد خوراکی آن عفونت های داخلی را در دهان، گلو، معده، روده، دستگاه ادراری و روده بزرگ را رفع می کند. آب هویج همچنین به کاهش سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، برونشیت، اوریون، سرخک، بثورات، زخم، زخم، پسوریازیس، کربونکلس، گانگرن و غیره کمک می کند.

 

 

9. گاز شکمی را از بین می برد :

همه ما در برخی از لحظات احساس نفخ را تجربه می کنیم. این به دلیل انباشت گاز در معده است و می تواند واقعا دردناک باشد. طبیعت گرانبها از آب هویج به از بین بردن گاز ذخیره شده در داخل معده و روده کمک میکند.

 

10. سلامت دهان را افزایش می دهد :

آب هویج همچنین می تواند لثه های شما را سالم نگه دارد و کلی سلامت دهان و دندان را بهبود بخشد.

این آب پر از ترکیبات مانند آنتی اکسیدان های معدنی است که لثه ها را تحریک می کنند و راه برای بیش از بزاق می سازند  همه ما می دانیم که بزاق، با قلیایی بودن در طبیعت با حمله باکتریایی در دهان ما مبارزه می کند.

مجاورت آب هویج در  هوا هم از فواید آن میکاهد

برخی از ویتامین های موجود در آب هویج به هوا حساس هستند و اگر برای مدت طولانی در معرض هوا قرار گیرند، از بین می روند.ویتامین های A,E و C به هوا حساس هستند، به این معناست که هر چقدر بیشتر از آب هویج نگهداری کنید ، احتمال از بین رفتن این ویتامین ها بیشتر است.فرآیند آبگیری نیز این مواد مغذی را در معرض هوا قرار می دهد، و حتی اگر آب هویج در ظرف دربسته در یخچال نگهداری شود، هنوز در داخل ظرف و زمانی که درب آن را برای نوشیدن باز می کنید ، با اکسیژن درتماس است.

آب هویج اگر در معرض نور یخچال باشد خواصش کاهش می یابد:

قرار گرفتن در معرض نور نیز باعث کاهش ویتامین های خاصی می شود. ویتامین های A,E,k,B6 همگی مانند ریبوفلاوین در غذاهای مایع و آب هویج به نور حساس هستند. با وجود اینکه وقتی در یخچال بسته است ، داخل آن تاریک است ولی با هر بار باز شدن در، آب هویجی که در طرف شفاف نگهداری می شود، در معرض نور قرار می گیرد و این ویتامین ها از بین می روند.

 آب هویج در معرض گرما:

آب هویج تازه ، از نوع کارخانه ای آن مواد مغذی بیشتری دارد. آب هویج کارخانه ای ، پاستوریزه شده است و به این معناست که در معرض حرارت بالا قرار گرفته است، که این می تواند به ویتامین های حساس به گرما ،آسیب برساند. ویتامین A، فولات، تیامین و ویتامین C همگی در آب هویج موجودند و اگر در برابر حرارت بالا قرار بگیرند، از بین می روند. تهیه آب هویج در خانه تماس با گرما را کم می کند و مقدار بیشتری از این ویتامین ها را حفظ می کند ، اگرچه استفاده از آب میوه گیری برای مقادیر بالا باعث گرم شدن دستگاه می شود ،که این گرما نیز می تواند باعث کاهش ارزش غذایی شود. برای حفظ بهینه مواد مغذی، مقدار کمی آب هویج تهیه کنید و آن را تازه مصرف کنید تا بیشترین میزان ویتامین ها و خواص آن را دریافت کرده باشید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا