درمان بیماری هاسلامتی

لخته شدن خون | کدام خوراکی ها لخته شدن خون را مهار میکنند؟

تأثیر اصلی رژیم غذایی بر بیماری قلبی بیشتر به عوامل لخته کننده خون مربوط میشود تا کلسترول. چندین عامل , که همگی به شدت تحت تأثیر رژیم غذایی هستند , در تشکیل لخته شدن خون نقش اصلی را دارند. یکی این است که چقدر پلاکت ها (کوچک ترین سلول های خون) گرایش به گرد آمدن با هم و متراکم شدن دارند , به طوری که بتوانند لخته تشکیل دهند و به دیواره رگها بچسبند.

عامل دیگر فیبرینوژن خون است , یعنی پروتئینی که ماده خام تشکیل لخته است. اگر مقدار فیبرینوژن در خون بالا باشد , احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته بالاست.

 

لخته شدن خون .

چگونه غذا می تواند لخته شدن خون را مهار کند؟

پزشکان قبل از عمل جراحی به طور معمول هشدار میدهند که بیمار آسپرین مصرف نکند. ترس آنها از این است که آسپرین , خون را رقیق کند و روند لخته شدن خون و بند آمدن خون به کندی انجام شود.

اما هرگز جراحی را دیده اید که به شما بگوید قبل از عمل جراحی از خوردن زنجبیل ,سیر , قارچ و ماهی چرب از جمله: ماهی آزاد و ساردین خودداری کنید؟ حقیقت این است که همه ی این مواد غذایی ضد لخته هستند و میتوانند گرایش خون به لخته شدن را به طور چشمگیری عقب اندازند.

یکی از بزرگترین سلاح های شما خوردن غذاهایی است که عوامل لخته کننده ی خون را مهار کنند , که به آنها اشاره میکنیم:

پیاز:

برای جلوگیری از تشکیل لخته خون پیاز را به صورت خام و پخته میل کنید زیرا ترکیبات پیاز , مانع تجمع پلاکت ها میشود و هم فعالیت انحلال لخته را سرعت میدهد. در واقع پیاز توانایی حیرت انگیزی در معکوس کردن تأثیر غذاهای چرب در تشکیل لخته شدن خون دارد.

خلاصه کلام: وقتی شما غذاهای چرب میخورید , پیاز را به آن اضافه کنید. یک برش پیاز روی همبرگر , یا مقداری پیاز داخل املت یا روی پیتزا میتواند قدرت لخته شدن ناشی از غذاهای چرب را معکوس کند.

ماهی:

برای مبارزه با لخته و از هم پاشیدن آن , ماهی سرشار از اسید چرب امگا-3 , موثر میباشد. بررسی ها نشان میدهد که روغن ماهی وضعیت جریان خون و لخته شدن را تنظیم میکند.

وقتی شما ماهی چرب , مانند ماهی آزاد , ماهی خالدار , شاه ماهی , ساردین , ماهی تن یا هر نوع ماهی دیگری که حاوی چربی باشد میخورید ,مبارزه ای دو جانبه با لخته خون میکنید: چربی ماهی با جلوگیری از تجمع پلاکت ها , خون را رقیق میکند و با کاهش فیبرینوژن فعالیت انحلال لخته را افزایش میدهد. جالب است بدانید کپسول های روغن ماهی بر عوامل لخته کننده ی خون اثری ندارد , یکی از دلایلش این است که ماهی غیر از چربی ترکیبات دیگری دارد که روی عوامل لخته کننده خون تأثیر میگذارند.

خلاصه کلام: با خوودن حدود 150گرم ماهی چرب یا حدود 230گرم کنسرو ماهی تن میتوان از تأثیر سودمند ضد لخته آنها بهره مند شد.

 

چای:

نوشیدن چای به رگ های شما حالت ضد لخته را القا میکند. مواد شیمیایی چای میتواند انعقاد پذیری خون را کاهش دهد , از فعال شدن پلاکت ها و تجمع آنها جلوگیری کند , فعالیت انحلال لخته را افزایش و رسوبات کلسترول در دیواره ی رگ ها را کاهش دهد , که همه ی اینها رگ ها را سالم تر نگاه میدارد.

 

سبزیجات:

برای جلوگیری از لخته شدن ناخواسته خون , میوه جات و سبزیجاتی را که سرشار از ویتامین ث و مواد فیبری هستند بخورید.

 

فلفل تند چیلی:

فلفل تند چیلی لخته شکن است. تحرک مکرر خون با فلفل تند , خون را از لخته پاک میکند و شما میتوانید کمتر در معرض انسداد رگ ها قرار گیرید.

 

ادویه:

برای آنکه رگ هایتان از لخته های خطرناک در امان بمانند ادویه های متداول را مصرف کنید. میخک , زنجبیل , زیره سبز و زردچوبه نسبت به ادویه های دیگر در جلوگیری کردن از پلاکت های خون تواناتر میباشند.

 

روغن زیتون:

روغن زیتون علاوه بر فواید بسیار دیگرش , چسبندگی پلاکت ها را نیز از بین میبرد و همین موجب شده است که به عنوان نگهبان رگ ها روی آن حساب شود.

 

خوردن صبحانه:

حذف صبحانه امکان تشکیل لخته را تقریبا سه برابر میکند و فرد را بیشتر در معرض حمله ی قلبی و سکته قرار میدهد. پلاکت های خون در طول شب کمترین چسبندگی را دارند , اما پس از بیداری این چسبندگی به سرعت بالا میرود. اما , خوردن صبحانه پلاکتها را نا چسب میکند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا