سلامتی

خواب راحت | با چه راه کار هایی خوابی راحت را تجربه کنیم؟

همه ی افراد در شبانه روز ساعاتی را باید به خواب اختصاص دهند. اگر چه بیخوابی شایع ترین اختلال خواب میباشد اما به عنوان تنها اختلال خواب به حساب نمی آید. خبر خوب این است که شما میتوانید در اکثر موارد بی خوابی را با تغییراتی در سبک زندگیتان از بین ببرید و خواب راحت داشته باشید.

 

خواب راحت .

 

علائم بی خوابی چیست؟

▪️صبح زود بیدار شدن

▪️خواب آلودگی روزانه

▪️خستگی یا تحریک پذیری

▪️عدم تمرکز در طول روز

▪️عدم خوابیدن با وجود خسته بودن

 

 

 

چگونه خوابی راحت را تجربه کنیم؟

1/ اتاق تاریک و سرد را انتخاب کنید:

برای داشتن خواب راحت , قبل از اینکه به رختخواب بروید , اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما آرام , تاریک و سرد میباشد. سردی اتاق باید به حدی باشد که باعث اذیت شما نشود. در صورتی که اتاق خواب شما دارای نور زیادی میباشد و امکان کاهش نور در اتاق خواب وجود ندارد , هنگام خواب از ماسک چشم برای جلوگیری از رسیدن نور به چشم استفاده کنید.

 

2/ دانه های زیره را فراموش نکنید:

در سراسر جهان از دانه های زیره به عنوان یک ادویه در غذاهای آشپزی استفاده میشود. جالب است بدانید دانه های زیره خواص آرامش بخش دارند و برای اینکه شما خواب راحت داشته باشید مؤثر میباشند. شما میتوانید قبل از خواب موز پخته را با دانه های زیره نوش جان کنید. همچنین نوشیدن دمنوش زیره قبل از رفتن به رختخواب نیز برای داشتن خواب راحت توصیه میشود.

 

3/ زعفران را برای داشتن خواب راحت انتخاب کنید:

زعفران دارای فواید زیادی میباشد. دو رشته زعفران را به یک فنجان شیر گرم بیفزایید و قبل از اینکه به رختخواب بروید این ترکیب را نوش جان کنید تا علاوه بر خواب راحت , اعصابتان تسکین یابد.

 

 

4/ صفحه نمایش های الکترونیکی را خاموش نمایید:

حداقل یک ساعت قبل از خواب , تمام صفحه نمایش های الکترونیکی را خاموش کنید زیرا این‌گونه صفحه ها نور آبی منتشر میکنند و تولید ملاتونین را در بدن شما کاهش میدهند. بنابراین به جای اینکه قبل از خواب به تماشای تلویزیون و یا بازی با کامپیوتر بپردازید , سعی کنید کتاب بخوانید و یا با فعالیت های دیگر خودتان را سرگرم کنید.

5/ چای بابونه بنوشید:

یکی از معروف ترین داروهای طبیعی برای بهبود کیفیت خواب , چای بابونه میباشد. شما میتوانید قبل از رفتن به رختخواب مقداری بابونه را دم نمایید و مورد استفاده قرار دهید.

 

خواب راحت .

 

6/ از شرایط استرس زا اجتناب کنید:

قبل از اینکه بخوابید از شرایط استرس زا دوری کنید. سعی کنید دنبال کردن رسانه های اجتماعی و یا پیام هایی که باعث به وجود آمدن استرس در شما میشوند را تا صبح روز بعد به تعویق بیندازید.

 

7/  موز نوش جان کنید:

موز یک منبع غنی از پتاسیم میباشد و پتاسیم تأثیرات آرامش بخش زیادی بر بدن دارد و همچنین سطح سروتونین را افزایش میدهد و باعث تنظیم خواب میشود پس میل کردن موز قبل از خواب را برای داشتن خواب راحت فراموش نکنید.

 

 

8/ چرت زدن در روز ممنوع:

در صورتی که میخواهید خواب راحت داشته باشید از چرت زدن در روز اجتناب کنید. در صورتی که خیلی احساس خستگی میکنید فقط نیم ساعت قبل از ساعت3 بعدازظهر چرت بزنید.

 

خواب راحت .

 

9/ شیر گرم بنوشید:

شیر باعث تسکین اعصاب و آرامش بدن میشود. در صورتی که قبل از خواب شیر را با کمی دارچین ترکیب کنید و بنوشید میتوانید خواب راحتی را تجربه کنید.

 

خواب راحت .

 

10/ حمام داغ را قبل از خواب فراموش نکنید:

در صورتی که دچار بی خوابی شده اید , دو ساعت قبل از خواب دوش گرفتن با آب داغ را فراموش نکنید( داغ بودن آب تا حدی باشد که بتوانید آن را تحمل کنید). دوش گرفتن قبل از خواب باعث رفع شدن ناراحتی از بدن شما میشود. در صورتی که تمایل دارید نتیجه ی مؤثرتری بگیرید , کمی روغن اسطوخدوس و یا روغن رزماری به آب وان اضافه کنید تا سیگنال های آرامش بخش مغز شما فراهم شود.

 

 

 

منبع:

naturalfoodseries.com

helpguide.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا