تغذیهسلامتیگیاهان دارویی

رژیم گیاه خواری / چگونه برنامه غذایی گیاه خواری را شروع کنیم؟

وقتی به تدریج برنامه غذایی را به رژیم گیاه خواری تغییر می‌دهیم باید بدانیم چه موادی باید مصرف کنیم تا پروتئین و دیگر مواد مورد نیاز بدن , تأمین شود. دانه های سویا نسبت به گوشت , پروتئین بیشتری دارد. مردمان چین و ملل شرق , قرن هاست که از سویا استفاده میکنند زیرا حدود 40 درصد دانه های سویا را پروتئین خالص تشکیل می دهد , یعنی میزان پروتئین آن دو برابر گوشت و چهار برابر تخم ‌مرغ , گندم و دیگر غلات است.

غذاهای گیاهی دیگری نیز هستند که درصد پروتئین آنها زیاد است مانند حبوبات , دانه های آفتابگردان , خشکبار و غیره. اگر غذای گیاهی متنوع مصرف کنید بی شک پروتئین و دیگر مواد غذایی مورد نیاز بدن شما تأمین می‌شود. اغلب مردم , غذاهای طبیعی و گیاهی را در مقایسه با رژیم‌های دیگر بی مزه و یکنواخت میشمارند , ولی این مطلب ناشی از آن است که ما تصور صحیح و مهارت کافی در تهیه آن نداریم.

 

رژیم گیاه خواری .

 

فواید رژیم گیاه خوری :

✔پیشگیری از یبوست

✔کاهش خطر بیماری های قلبی

✔پیشگیری از چاقی

✔کاهش فشار خون

✔جلوگیری از پوکی استخوان

✔پیشگیری از ناتوانی جنسی

✔پیشگیری از انواع بیماری ها از جمله: آلزایمر , انواع بیماری های پوستی , التهاب روده , پیشگیری از بیماری های دستگاه گوارش از جمله : ترش کردن معده , نفخ کردن , اختلال تیروئید , سنگ کلیه

 

چگونه رژیم گیاه خواری را شروع کنیم؟

یک راه این است که به تدریج انواع گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کنیم. مثلا ماه اول , خوردن گوشت قرمز را کنار بگذاریم اما به خوردن گوشت مرغ و ماهی ادامه دهیم .در ماه دوم , خوردن گوشت مرغ را کنار بگذاریم و برای مدتی گوشت ماهی بخوریم و بالاخره در ماه سوم , گوشت ماهی را نیز از رژیم غذایی حذف کرده و به جای آن از انواع فرآورده‌های گیاهی استفاده کنیم.

اما راه دوم این است که اگر واقعا در مورد رژیم گیاه خواری متقاعد شده و اراده ای قوی داریم یک دفعه رژیم غذایی را تغییر داده و خوردن گوشت را کنار بگذاریم.البته بعد از مدتی که سموم کاملا از بدن خارج شوند میل شما به خوردن گوشت از بین میرود.

در مورد مصرف لبنیات نیز باید بگوییم که خوردن زیاد لبنیات بلغم زا بوده و مخاط زیادی تولید میکند. به همین خاطر اکثر گیاه خواران به غیر از گوشت از خوردن تخم مرغ و لبنیات نیز امتناع می ورزند.

در جواب کسانی که میگویند: « آیا رژیم غذایی گیاهی می تواند تمام مواد مغذی لازم را بدن برساند؟» باید گفت: رژیم غذایی گیاهی از هر نظر , کامل است و برای داشتن یک زندگی ایده آل و سالم بهترین روش تغذیه است.

از طرفی , رژیم غذایی گیاهی , نسبت به سایر رژیم های غذایی از تنوع بیشتری برخوردار بوده و برای سلامت جسم و روان بهترین روش است.

منبع : راز شفا/ احمد مختاری نیا

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید :

با این رژیم غدایی پشت سرطان را به خاک بمالید!

بهترین روش‌های کاهش وزن بدون گرفتن رژیم غذایی چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا