زیبایی

جوش صورت چرا به وجود می آید و راه درمان آن چیست؟

جوش صورت چرا به وجود می آید و راه درمان آن چیست؟

آکنه یک بیماری پوستی مزمن و التهابی است که باعث ایجاد لکه ها و جوش‌ها به ویژه در صورت، شانه، پشت، گردن، سینه و بازوها می‌شود. جوش‌صورت نیز در گروه آکنه ها قرار می‌گیرد. این موضوع شایع ترین بیماری پوستی در ایالات متحده است و سالانه تا ۵۰ میلیون امریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جوش های صورت معمولا در دوران بلوغ اتفاق می افتند. در این زمان غدد چربی فعال می شوند. اما جوش صورت یا بدن در هر زمان دیگری نیز می تواند به وجود بیاید. این موضوع خطرناک یا حادی نیست. ولی جوش ها معمولا منجر به اسکار (‌جای جوش) می‌شوند. درمان جوش صورت بستگی به شدت و پایداری آن دارد.

جوش صورت

عوامل موثر بر ایجاد جوش صورت 

  • هورمون ها: طیف وسیعی از عوامل باعث آکنه یا جوش صورت می شود. اما علت اصلی افزایش سطح آندروژن است. آندروژن هورمونی است که در سن نوجوانی میزان آن در بدن بالا می رود و در زنان به استروژن تبدیل می شود.                                                                                                                            افزایش سطح آندروژن سبب می شود که غدد چربی زیر پوست رشد کنند و تجمع چربی زیر پوست باعث به وجود آمدن جوش‌های صورت می شود.

برخی محرک های موثر بر ایجاد جوش صورت:

  • مطالعات نشان می دهند که عوامل ژنتیکی ممکن است عوامل ابتلا به جوش را افزایش دهد.
  • برخی داروها که حاوی آندروژن و لیتیوم هستند.
  • لوازم آرایش چرب
  • تغییرات هورمونی
  • استرس عاطفی
  • قاعدگی
  • شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب

درمان جوش صورت

داروهای خانگی: داروهای خانگی زیادی برای درمان آکنه پیشنهاد و معرفی شده اند . ولی همه‌ی آنها توسط پزشکان و محققان تایید نمی شوند.

رژیم غذایی: هنوز مشخص نیست که رژیم غذایی در افزایش آکنه نقش دارد یا خیر.

دانشمندان دریافته اند که افرادی که رژیم غذایی‌ای مصرف می کنند که ویتامین A و E و روی را تامین می کنند، احتمال بروز آکنه شدید را کمتر دارند.

یک تحقیق انجام شده ارتباط بین آکنه و رژیم را “بحث برانگیز” توصیف می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین ممکن است به کاهش جوش صورت منجر شود.

روغن چای: نتایج یک مطالعه از ۶۰ بیمار که در مجله پوست هند Venereology و Leprorology منتشر شده است، نشان می دهد که استفاده از روغن چای می تواند تا  ۵ درصد در درمان جوش خفیف تا متوسط کمک کند.

چای: شواهدی وجود دارد که پلی فنولهای چای، از جمله چای سبز، که در تهیه کرم های موضعی استفاده می شود، ممکن است در کاهش تولید و همچنین درمان جوش مفید باشد. در این خصوص بهتر است به جای استفاده از چای به طور مستقیم از این فراورده ها استفاده کرد.

مرطوب کننده ها: محققان می گویند یک پوشش با کرم مرطوب‌کننده می تواند پوست را (به خصوص در افرادی که برای درمان جوش از داروهایی مانند ایزوترتینوئین استفاده می کنند) تسکین دهد.

مرطوب کننده هایی حاوی آلوئه ورا یا فندق با حداقل ۱۰ درصد غلظت می توانند اثر آرام بخش و احتمالا ضد التهاب داشته باشند.

جوش خفیف با داروهای بدون نسخه مانند ژل، صابون، کرم و لوسیون پوست درمان می‌شود (کرم‌ها و لوسیون‌ها برای پوست‌های حساس و ژل‌ها برای پوست‌های چرب مناسب هستند).

برای درمان جوش شدید یا متوسط باید از کمک متخصص پوست استفاده کرد (که ممکن است یک ژل یا کرم یا یک آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی تجویز شود).

آنتی بیوتیک‌های خوراکی برای بیماران مبتلا به جوش متوسط تا شدید تا ۶ ماه تجویز می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند رشد باکتری‌ها و التهاب را کاهش دهند. آزیترومایسین و تتراسایکلین از داروهایی هستند که معمولا برای جوش صورت تجویز می‌شوند.

منبع: medicalnewstodayp

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا