سلامتی

علت نفخ معده و روده چیست و چگونه درمان می شود ؟

نفخ معده و روده همان نفخ شکم یا گاز معده و روده یا باد شکم می باشد. نفخ معده و روده در شرایط حاد نشانه سرطان معده یا روده است.گاهی نفخ شدید معده و درد ناشی از فشار گاز های معده به قفسه سینه با حمله قلبی یا تنفسی اشتباه گرفته میشود.

نفخ شدید معده موجب فشار به پرده دیافراگم شده و درد شدیدی در ناحیه قفسه سینه ایجاد میکند. در این حالت بخاطر فشار زیاد گاز و تورم معده، تنفس شخص با مشکل رو برو میشود و شخص گمان میکند دچاره عارضه حمله قلبی یا تنگی نفس شده است.  به همین جهت  تشخیص ، پیشگیری و درمان نفخ معده و روده باید جدی گرفته شود.

 

دلایل ایجاد نفخ معده و روده 

پیش از آنکه به مساله نفخ بپردازم لازم است توضیح دهیم که خروج گاز های معده و روده از بدن یک امر طبیعی است. در شرایط سلامتی به طور نرمال یک شخص روزانه نیم گالن گاز معده و روده تولید و دفع میکند. آنچه در این مقاله مورد توجه است تولید بیش از حد گاز های معده و روده و تورم روده ها است که میتواند گاهی بسیار آزار دهنده و دردناک باشد.

نفخ شکم همانند احساس وجود یک بالون در معده یا قسمتی از روده است. معمولا نفخ معده و روده به عنوان یک عارضه در نظر گرفته میشود و همراه با باد کردن ناحیه شکم است. همین ورم کردن و بعد کردن ناحیه شکم موجب میشود که نفخ براحتی قابل دیدن و تشخیص باشد. نفخ شدید موجب افزایش سایز دور کمر و بر آمدگی شکم میشود.

نفخ درد و ناراحتی جسمانی که برای شخص ایجاد میکند. همچنین لحاظ روحی و روانی نیز اثرات منفی در روابط اجتماعی و سلامت روانی شخص دارد.

بلعیدن هوا

نفخ در حالت ساده تر و معمول بخاطر بلعیدن هوا به هنگام  سریع و نجویده غذا خوردن یا بلعیدن مایعات ایجاد میشود. بخاطر همین برای درمان نفخ معمول پزشکان همواره تذکر میدهند که غذا را بخوبی بجوید. غذا را با آرامش میل کنید. آب را نبلعید. به هنگام فرو بردن غذا دهان را زیاد تر از حد معمول باز نکنید چون هوا را با غذا خواهید بلعید.

بلعیدن هوا میتواند بخاطر سیگار کشیدن یا مصرف قلیان و توتون باشد. شخص مبتلا به نفخ معده و روده باید برای سلامتی خود تا حد امکان مصرف دخانیات را کاهش دهد.

باکتریها و یبوست

به علت یبوست و ماندن مواد در روده محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتریها ایجاد میشود. این باکتریها مواد را تجزیه میکنند و تکثیر میشوند. این واکنش ها موجب تولید گاز فراوان در روده میشود. تجمع گاز در روده موجب تورم و گاهی دردهای بسیار شدید در ناحیه شکم و روده ایجاد میکند.

حساسیت های غذایی

در چنین شرایطی شخص باید غذایی که میل میکند را بررسی کند. اگر به معده یا غذای خاصی حساسیت دارد مصرف ان را تا حد امکان کاهش درد. حبوباتی مانند نخود و لوبیا نفخ آور هستند.

کمبود آنزیم لاکتوز

شیر حاوی میزان بالایی لاکتوز است. بدن انسان برای هضم لاکتوز نیاز به آنزیم لاکتوز دارد. در بعضی افراد سطح این انزیم بسیار پایین است. کمبود آنزیم لاکتوز موجب نفخ معده و روده میشود. در چنین شرایطی شخص باید مصرف شیر را کاهش دهد و ماست را جایگزین ان کند. همچنین چنین افرادی میتوانند محصولات لبنی پروبیوتیکی مصرف کنند.

رژیم غذایی نا مناسب

چنانچه شخص رژیم غذایی متعادلی نداشته باشد دچار نفخ شکم میشود. مثلا یک وعده غذایی بزرگ میل کند و سپس ساعات طولانی چیزی نخورد. در این حالت بدن تعادل در تولید آنزیم ها و اسید معده را ازدست میدهد . نتیجتا گاز معده و روده زیادی تولید میشود. بهترین رژیم غذایی داشتن شش وعده غذایی مناسب در روز بجای سه وعده است.

فیبر

کمبود فیبر در رژیم غذایی موجب نفخ شدید روده میشود. همواره در رژیم غذایی خود میزان فیبر لازم را در نظر بگیرید. البته افزایش ناگهانی فیبر به غذا نفخ آور است پس بهتر است که میزان فیبر در  رژیم غذایی را کم کم افزایش دهید. لازم به تذکر است که سبزیجاتی مانند کلم ، گل کلم، کلم بروکلی و سبزیجاتی با برگ بزرگ نفخ آور هستند.

آنتی بیوتیک ها

گاهی مصرف آنتی بیوتی ها موجب از بین رفتن یا کاهش شدید باکتریهای مفید در روده میشود. در چنین شرایطی نفخ در ناحیه شکم بوجود می اید. بهتر است با دیدن نشانه نفخ با پزشک معالج صحبت کنید.

گودی کمر

با افزایش گودی کمر و گودی ستون مهره ها احتمال در حرکت گاز های معده و روده در ناحیه شکم مسدود شود افزایش می یابد. قوس کمر موجب اختلال حرکت طبیعی گاز در روده ها شده و نفخ ایجاد میکند. بهترین راه برای رفع نفخ پیاده روی روزانه است. به هنگام پیاده روی معده و روده ها فعال شده و غذا و گاز را در طول دستگاه گوارشی حرکت میدهند.

تومور های سرطانی در معده و روده

با به وجود آمدن تومور های سرطانی در معده و روده فضای معده و روده تنگ تر شده و حرکت مواد و گاز در ناحیه شکم با مشکل مواجه میشود.  در چنین شرایطی نفخ شکم بوجود می اید.

 

مراجعه به پزشک

برای درمان نفخ و اطمینان از سلامتی خود بغیر از درمان های مرسوم خانگی حتما به پزشک مراجعه کنید. به هنگام مراجعه به پزشک لازم است که موارد زیر را به پزشکتان اطلاع دهید. همچنین از پزشکتان بپرسید که آیا دچار نفخ معمول هستید یا روده و ناحیه شکمتان دچار تورم نیز شده است.

مواردی که به پزشک باید بگویید

  • علایم نفخ را در ناحیه بالایی شکم احساس میکنید یا پایین.
  • آیا احساس نفخ در نقطه ای از شکم متمرکز است.
  • آیا نفخ معده و روده همراه با آروغ است.
  • آیا احساس حالت تهوع دارد یا دچار تهوع و بالا آوردن غذا شده اید.
  • آیا درد در ناحیه شکم دارید ، ناحیه ی بالایی شکم یا پایین
  • آیا حساسیت غذایی دارد به کدام غذا ها
  • آیا گاهی دچار اسهال ، یبوست یا هر دو هستید
  • آیا نفخ دقیقا پس از خوردن و اشامیدن ایجاد میشود
  • نفخ در ساعات روز یا در طی شب بوجود می اید.

 

وب سایت یک دکتر

منبع : iffgd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا