دهان و دندان

علت بوی بد دهان چیست ؟ معرفی چند روش برای رفع آن

هالیتوزیس که به عنوان بوی بد دهان شناخته می شود یک مسئله بهداشتی شرم آور است که هیچ کس نمی خواهد آن را تجربه کند. متاسفانه حدود 25‌ تا 30 درصد از جمعیت جهان از این مشکل رنج می برند و به دنبال روش هایی برای رفع بوی بد دهان هستند. بهتر است بدانید که شما در صورتی موفق به رفع بوی دهان می‌شوید که بدانید چه چیزی باعث بوی بد دهان شما شده است.

علت بوی بد دهان چیست ؟

دهان با باکتری ها پر شده است و هنگامی که شما غذا می‌خورید اغلب ذرات غذا بین دندان‌ها جای می‌گیرند و این عامل موجب تکثیر باکتری‌ها می‌شود. یکی دیگر از علل رایج بوی بد دهان خوردن غذاهایی می‌باشد که دارای بوی قوی هستند مانند سیر , پیاز و یا حتی استفاده از الکل.

علاوه بر موارد بالا علل دیگری برای ایجاد بوی بد دهان وجود دارند که عبارتند از:سیگار کشیدن، عفونت های دستگاه تنفسی، رفلاکس اسید، خشکی دهان و بیماری لثه ها. گاهی اوقات بوی بد دهان نشانه ای از یک بیماری جدی مانند دیابت , نارسایی کبد و یا بیماری کلیه است.

به گفته دکتر هارولد کاتز , بهترین راه برای فهمیدن اینکه دهانتان بوی بد میدهد یا نه این میباشد که کمی از آب دهانتان را به روی دستتان بمالید( لیس زدن دست) و چند ثانیه منتظر بمانید تا آب دهان بر روی پوست دست خشک شود و سپس ببویید. برخی افراد برای اینکه بفهمند دهانشان بوی بدی می‌دهد یا خیر، دست‌هایشان را در مقابل دهانشان قرار می‌دهند و شروع به دمیدن میکنند , اما بهتر است بدانید این روش همیشه موثر نیست!

هر چند بوی بد دهان برای خود فرد و اطرافیان او ناخوشایند است اما خوشبختانه رفع این مشکل آسان میباشد.

با پیروی از این نکات ساده یاد بگیرید چگونه بوی بد دهان را از بین ببرید:

1/ به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید:

برای اینکه به بهترین نتیجه برسید , حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید در این صورت مواد غذایی و باکتری هایی که بین دندان های شما به دام افتاده اند از بین میروند.

2/ زبانتان را فراموش نکنید:

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به تنهایی کافی نیست بلکه شما باید طریقه ی صحیح مسواک زدن را بدانید. همانطور که میدانید زبان یک منطقه برای پرورش و رشد باکتری ها محسوب میشود و سلول های مرده و بقایای مواد غذایی بر روی آن جای میگیرند به همین حتما هنگام مسواک زدن , مسواک را بر روی زبان خود بکشید.

3/ آدامس بجوید:

به افرادی که از بوی بد دهانشان خسته شده اند توصیه میشود جویدن آدامس را فراموش نکنند زیرا جویدن آدامس باعث افزایش بزاق دهان میشود. آدامس هایی که با طعم دارچین هستند به نظر میرسد به طور موثری میتوانند باکتری های دهان را کاهش دهند. اما استفاده از آدامس های شیرین شده با زایلیتول فقط باعث مشکلات بیشتر میشوند و بوی بد دهان را تشدید میکنند.

4/ سیگار کشیدن را ترک کنید:

در برخی موارد بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن میباشد به همین علت ضروری است که سیگار را ترک کنید و از پزشک بخواهید دهانتان را مورد ارزیابی قرار دهد.

5/ دهانتان را هیدراته کنید:

اکثر ما هنگامی که از خواب برمیخیزیم با بوی بد دهان روبه رو میشویم و علت این بوی بد دهان , خشک بودن دهان به خاطر کاهش بزاق در دهان میباشد. بزاق دهان برای پاکسازی دهان و شستشوی مواد غذایی ضروری است به همین علت شما باید در طول روز برای کمک به تحریک تولید بزاق , آب زیادی مصرف کنید.

6/ این غذاها را مصرف کنید:

دکتر کارتز میگوید چای سبز دارای خواص ضد باکتریایی میباشد و دارچین حاوی ترکیباتی ضروری است که میتوانند بسیاری از باکتری های دهان را از بین ببرند. به همین دلیل توصیه میکند علاوه بر نوشیدن چای سبز , هنگام صرف صبحانه دارچین را همراه با صبحانه صرف کنید. علاوه بر این موارد , جویدن میوه ها و سبزیجاتی مانند کرفس , جعفری , سیب , خربزه , پرتقال و انواع توت به از بین رفتن باکتری ها کمک میکنند.

7/ رژیم غذایی خود را تغییر دهید:

برخی از مواد غذایی دارای بوی تندی میباشند و بوی آنها حتی با مسواک زدن از بین نمیرود و گاهی این مواد غذایی برای بدن مفید هستند و نباید آنها را از برنامه ی غذایی حذف کرد مانند پیاز و یا سیر. به همین دلیل توصیه میشود بعد از استفاده از اینگونه مواد غذایی , سیب و یا جعفری بجوید.

در صورتی که روش هایی را برای رفع بوی بد دهان امتحان کردید اما به نتیجه نرسیدید با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است یک مشکل پزشکی داشته باشید به عنوان مثال انواع مختلفی از عفونت ها مانند سینوزیت و یا عفونت های معده میتوانند منجر به بوی بد دهان شوند.

در صورتی که بوی بد دهان شما ناشی از عفونت و یا اختلال در عملکرد سیستم های بدن بود میتوانید برای درمان آن از دارو استفاده کنید در غیر این صورت بوی بد دهان عمدتا مرتبط به بهداشت دهان است.

اگر قصد دارید برای رفع بوی بد دهان به دندانپزشک مراجعه کنید باید نکاتی را رعایت کنید که عبارتند از:

▪️از عطر ها , لوسیون های معطر و یا رژ لب هنگام مراجعه به دندانپزشک استفاده نکنید زیرا اینگونه محصولات میتوانند بوی بد دهان را بپوشانند.

▪️اگر در ماه گذشته آنتی بیوتیک مصرف کرده اید به دندانپزشک بگویید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا