درمان بیماری هازیبایی

عمل لیپوساکشن چیست و عوارض جانبی آن به چه صورت نمایان می شود

لیپوساکشن یک نوع عمل جراحی برای خارج کردن بافت چربی از بدن است. این عمل از طریق لوله هایی انجام می شود که از طریق پوست به داخل بدن وارد شده و به منطقه تجمع چربی می روند، سپس چربی را از آن ناحیه خارج می کنند.

عمل لیپوساکشن به چند دسته تقسیم می شود؟

  • تومیسنت. در این روش از بی حسی موضعی استفاده می شود تا منطقه مورد نظر که لوله قرار است وارد آن شود بی حس کنند. قبل از عمل لیپوساکشن، محلول بی حسی حاوی لیدوکایین و اپی نفرین وارد بافت چربی می شود. این نوع لیپوساکشن به بیهوشی کامل (که بیمار طی عمل به خواب می رود) نیازی ندارد.
  • با استفاده از اولتراسوند. در این تکنیک با اولتراسوند چربی ها به صورت مایع در می آید در این صورت راحت تر می توان چربی ها را برداشت. این تکنیک در مورد حذف چربی از منطقه بالای شکم و اطراف و پشت موثر است.
  • با استفاده از لیزر. در این تکنیک از امواج کم انرژی استفاده می شود تا چربی ها به صورت مایع درآید سپس چربی از طریق کانولایی کوچک از بدن خارج می شود.

روند انجام لیپوساکشن

در عمل لیپوساکشن که یک نوع عمل سرپایی به حساب می آید نیازی به بستری بیمار نیست مگر این که خون ریزی شدید باشد و یا میزان چربی آزاد شده زیاد باشد. در برخی موارد نیز بی حسی موضعی نیاز است. و ممکن است به بیمار آرامش بخش بدهند. اگر منطقه ای بزرگ یا حجم بزرگ از چربی قرار است برداشته شود از بیهوشی کلی یا همراه با بی حسی موضعی و آرامش بخش قوی تر استفاده می شود.

پس از عمل قسمت هایی را که لوله وارد آن شده، کاملا باند پیچی می شود تا از تورم و خون ریزی جلوگیری شده باشد. ممکن است بیمار مجبور شود به مدت سه الی چهار هفته از لباس ها و بانداژ محکم استفاده نماید در ظرف مدت هفت الی ۱۰ روز اول پس از این عمل جراحی نیز کبودی و تورم رخ می دهد.

و چند روز از محل برش ها مایعات خارج می شود و جهت کاهش بروز عفونت به بیمار ممکن است انتی بیوتیک داده شود.

پس از عمل لیپوساکشن احتمالا چند هفته برای رفع اثرات داروهای بی هوشی و بی حسی زمان برده شود. اما اکثرا بیماران می توانند در طول چند روز به فعالیت عادی خود بپردازند. بسیاری از افراد در ظرف چند روز فعالیت های خود را از سر می گیرند. البته اگر منطقه وسیع تری تحت درمان قرار گرفته باشد دوره درمان بیشتر طول می کشد.

چرا عمل لیپوساکشن انجام می شود؟

مهمترین هدف لیپوساکشن شکل دهی یک یا چند منطقه از بدن است نه کاهش وزن. لیپوساکشن معمولا روی مناطقی انجام می شود که به رژیم و ورزش پاسخ نمی دهد. این مناطق اغلب در بیرون ران ها و باسن در زنان، و کمر و پشت در مردان است. در این عمل مناطقی که به صورت معمول تحت عمل قرار می گیرد شامل صورت، گردن، کمر، پشت، باسن، پاها، بالای بازو است.

لیپوساکشن گاهی همراه با سایر جراحی های زیبایی مانند برداشتن شکم (ابدومینوپلاستی)، کوچک کردن سینه، یا با کشیدن صورت همراه می شود.

 استفاده از لیپوساکشن جهت درمان بیماری های خاص

  • تومور خوش خیم چربی (لیپوماس)
  • بزرگی غیر طبیعی سینه در مردان (جنیکوماستیا یا سودوجنیکوماستیا)
  • مشکل در متابولیسم چربی در بدن(لیپواستروفی)
  • تعرق بیش از حد در زیر بغل(تعریق زیر بغل)

توجه؛ لیپوساکشن جهت درمان چاقی مورد استفاده قرار نمی گیرد و سلولیت یا ترک روی پوست با آن برطرف نمی شود. افرادی که فکر می کنند لیپوساکشن به آنان در جهت کاهش وزن یاری می رساند معمولا نا امید می شوند.

آیا لیپوساکشن موثر است؟

استفاده از لیپوساکشن جهت حذف چربی ها از برخی مناطق کوچک بدن مفید واقع می شود. اما اگر پس از لیپوساکشن فرد دوباره دچار اضافه وزن شود، چربی های برداشته شده دوباره به جای خود باز می گردد یا در جای دیگر تظاهر می یابد.

البته پس از لیپوساکشن معمولا بدن شکل گرفته و این امر مشهود است. و هنگامی که تورم از بین رود دوره بهبودی چند هفته یا چند ماه طول می کشد. اثر کامل لیپوساکشن ممکن است تا چند ماه تا یک سال مشهود نباشد.

لیپوساکشن (جز لیپوساکشن با استفاده از لیزر) معمولا موجب سفتی پوست در منطقه تحت درمان نمی شود. پس از برداشتن چربی پوست منطقه تاحدودی شل می گردد. و تا حدود شش ماه طول می کشد تا پوست منطقه تحت عمل سفت شود. پوست برخی افراد دارای الاتیسیته بیشتری است و سریع تر از پوست سایر افراد جمع می شود. پوست های جوان دارای الاستیسته بهتری نسبت به پوست های پیر است.

خطرات انجام لیپوساکشن

اگر این عمل توسط پزشک با تجربه و در محل مجهز انجام پذیرد معمولا عملی بی خطر است. اگر چند منطقه از بدن یا منطقه بزرگتری از بدن تحت درمان قرار گیرد خطر بروز عوارض در هنگام عمل و پس از آن افزایش می یابد.

  • در مناطق تحت عمل و اطراف آن معمولا تورم و کبودی، سوزش و بی حسی به صورت موقت رخ می دهد.
  • جای زخم کوچک و حساسیت در اطراف منطقه ای که برش داده شده و کانولا از آن جا وارد شده است.
  • پوست متورم و دارای شیار. پس از چند ماه پوست معمولا سفت و محکم می شود اما در برخی افراد پوست ممکن است به صورت شل باقی بماند.
  • تغییر رنگ دائمی در پوست
  • سطح ناهموار پوست در منطقه تحت درمان
  • آسیب به اعصاب و پوست. گرمایی که در روش لیپوساکشن با استفاده از اولتراسوند به چربی داده می شود ممکن است موجب سوختگی پوست یا آسیب به بافت زیر پوست شود.

اگر پس از لیپوساکشن فرد اضافه وزن پیدا کند ممکن است در سایر نواحی بدن جدا از مناطقی که سلول های چربی از آن جا برداشته شده است چربی جدید انباشته شود. چربی جدید ممکن است در اندام های بدن یا در اطراف آن مانند قلب و کبد جمع شود. این نوع چربی بیشتر از چربی هایی که در نزدیک سطح بدن مانند ران و باسن جمع می شود برای بدن مضر است. بنابراین افرادی که عمل لیپوساکشن روی آنان انجام می شود نباید اضافه وزن پیدا کنند.

عوارض خطرناک لیپوساکشن

گرچه مرگ و میر در لیپوساکشن نادر است اما ممکن است اتفاق افتد. اگر چربی زیادی از بدن برداشته شود یا فرد دچار اضافه وزن و بیماری است این خطر بالا می رود. عوارض ممکن شامل؛

لیپوساکشن در افرادی که مشکلات قلبی شدید دارند، افرادی که دچار اختلال لخته خون مانند (ترومبوز، اختلالی که در آن لخته خون سریع و شدید لخته می زند) و در هنگام بارداری نباید صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا