درمان بیماری هادسته‌بندی نشده

گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب – دمنوش های آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب

در طی قرنها تاریخ پزشکی بشریت در تمدن های کهن مانند ایران، چین ژاپن به وفور گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب استفاده میشده است. در طب سنتی ایران به عنوان کشوری کهن و تمدن کهن با تاریخ علم پزشکی قوی نیز در میان اقوام و ملل این سرزمین به وفور گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب استفاده میشده است.

 

گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب

مقاله پیش روی شما مروری بر گیاهان دارویی آرامش دهنده و تسکین دهنده اعصاب دارد. این دمنوش ها را ترجیحا قبل از خواب میل کنید. در مصرف این دمنوش ها زیاده روی نکنید . میزان مصرف از پنج گرم در روز تجاوز نکند. چنانچه در طول روز از این دمنوش ها مصرف میکنید از رانندگی یا کارهایی که حواس و هوشیاری کامل میخواهد خود داری کنید.

۱- سنبل الطیب

در طب سنتی ایرانی از ریشه سنبل الطیب برای آرامش اعصاب استفاده میشود. سنبل الطیب برای رفع بیخوابی نیز مصرف میشود.  ریشه سنبل الطیب له کرده  و بکوبید. ان را با آب جوش به مدت نیم ساعت دم کنید  و میل کنید. یک نکته مهم در مصرف سنبل الطیب که باید رعایت شود میزان مصرف و مدت مصرف است. ان را به میزان کمتر از پنج گرم در روز و حد اکثر تا دو هفته مصرف کنید . بعد از دو هفته مصرف ان را قطع کنید. سنبل الطیب در داروخانه ها به صورت بسته بندی کپسول یا قطره عرضه میشود.

۲- گل گاوزبان

از جمله گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب گل گاوزبان است. گل گاوزبان گیاهی آرامش دهنده و خواب آور است. این گیاه موجب تمدد اعصاب، مقوی قلب و سیستم عصبی بدن است. همچنین یک گیاه پاک کننده است و از ایجاد عفونت های ریوی جلوگیری میکند. گل گاوزبان را میتوانید با عناب یا لیمو عمانی  دم کنید و میل کنید. پس از نوشیدن گل گاوزبان دراز کشیده و مدتی استراحت کنید تا اعصابتان به آرامش برسد.

۳- رز ماری

رزماری هم ادویه خوشبی غذا است و در آشپزخانه استفاده میشود هم گیاه دارویی آرامش دهنده اعصاب است. میتوانید در روز هایی که تنش عصبی زیاد دارید میزان پنج گرم از رزماری را دم کنید و میل نمایید.

۴-بادرنجبویه

برای رفع هیستری و تیک های عصبی بسیار مفید است. گیاه دارویی موثر برای آرامش و تسکین اعصاب است. بادرنجبویه برگهایی همانند نعناع دارد و جزء این خانواده نعناع است. بوی لطیف تری نسبت به نعناع دارد و برگ های ان نازک هستند. بادرنجبویه تنها یک گیاه دارویی آرامش دهنده اعصاب نیست. این گیاه یک خواب آور مقوی برای رفع بیخوابی نیز هست. همچنین دارویی ضد آلزایمر ، ضد نفخ، اسپاسم و ضد ویروس و مقوی سیستم عصبی و ایمنی بدن است.  بادرنجبویه را میتوانید  تا میزان ۱۵ گرم مصرف در روز یتواند مصرف کنید.

۵- اسطوخودوس یا گل لوندر

لوندر یا اسطوخودوس گلی بسیار خوش بو و به رنگ  بنفش است. این گل خوشبو در صنایع دارویی و بهداشتی استفاده میشود. از این گل در تولید صابون شامپوی سر و بدن و  خوشبو کننده هوا استفاده میشود. اما جدای از بی خوب ان این گیاه خاصیتی آرامش دهنده و تسکین دهنده اعصاب دارد. در ماساژ و اسپا از  عصاره این گیاه به وفور استفاده میشود. دمنوش گل لوندر avenderL یا اسطوخودوس آرامش بخش و خواب آور است و موجب خوابی آرام میشود.

۶- گل ساعتی

گل ساعتی گیاه دارویی آرامش دهنده اعصاب است. این گیاه یک خواب آور موثر نیز هست. این گیاه اعتیاد آور است و در مصرف ان باید تعادل و توازن دشت.دمنوش این گیاه در دوره طولانی نباید استفاده شود.

۷- علف چای

از جمله گیاهان دارویی آرامش دهنده اعصاب علف چای است. این گیاه یک علف هرز است که در مزارع چای لابلای گیاه چای میروید. هم اکنون در صنعت داروسازی از این گیاه عصاره گرفته میشود و به صورت قطره با نام هایپیران در بازار عرضه میشود. هایپیران دارویی است که مصرف زیادی در سرعصر جهان دارد. این دارو تاثیر بالایی در کاهش اضطراب و دلهره دارد. همچنین خواب آور موثری است. این گیاه برای تسکین درد، سر درد و سر درد های میگرنی تجویز میشود. همچنین یک دارویی ضد رخوت و سستی نیز هست.

۸- دیگر گیاهان دارویی آرامش دهنده اعصاب 

از دیگر گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب میتوان  دارچین، ریحان، عناب، کلاله گل زعفران ، گیاه سداب، برگ نارنج ، رازیانه ، نعناع فلفلی را نام برد. دمنوش این گیاهان را درست کرده و روزانه برای تمدد اعصاب و آرامش خود میل کنید. همچنین گلاب، عرق بید مشک و عرق بهار نارنج برای آرامش و تسکین اعصاب و تقویت قلب بسیار مفید هستند.

۹- دمنوش گیاهان دارویی مانند گلبرگ بهار نارنج، میوه گل نسترن، گل بابونه، میوه نسترن، تخم گشنیز یا میوه رازیانه برای رفع سردرد نیز موثر است.

خوراکی ها و ویتامین های مفید آرامش دهنده اعصاب

ویتامین D و امگا ۳ غذاهای دریایی تخم مرغ سبزیجات سبز افسردگی را کاهش میدهند. همچنین ویتامین B و B12 که در خرما و ماست و سمنو وجود دارد موجب تولید هورمون سروتین میشود و ویتامینی آرامش دهنده و تسکین دهنده است. برای کاهش فشار خون در حین عصبانیت یا فشار های عصبی و استرس پتاسیم و منیزیم بسیار موثر است. پتاسیم در موز ، ذرت، سیب زمینی،کرفس، لوبیا سفید به وفور وجود دارد. غذاهای شیرین ، چرب و سرخ کرده ، قند مربا پولکی تاثیر عکس دارند.

سیب ، به ، گلابی ، پرتقال نارنگی، انگور ، بالنگ ، پسته، گشنیز، نعناع و گل سرخ مقوی قلب، شادی آور ، آرامش دهنده و تسکین دهنده اعصاب هستند.

منبع : کتاب داروهای گیاهی The Practical Herbal Medicine Handbook

وب سایت یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا