درمان بیماری ها

شست و شوی گوش ؛ با روش صحیح تمیز کردن و مراحل شستشوی گوش آشنا شوید

اغلب دیده اید که افراد با گوش پاک کن گوش هایشان را پاک میکنند. بسیار سفارش پزشکان را  شنیده اید که پاک کردن گوش ها با گوش پاک کن بسیار مضر و خطرناک است. روش صحیح پاک کردن گوش، شست و شوی گوش با رعایت نکات بهداشتی ان است.  در این مقاله مروری بر شست و شوی گوش داریم.

گوش های شما معمولا جرم داخل کانال را به بیرون هدایت میکنند. هیچ نیازی نیست که شما شیئی را وارد گوش خود کنید. تنها دلیلی که گاهی لازم میشود گوش هایتان را پاک کنید هنگام نرم کردن و خارج خارج کردن جرم گوش از کانال بیرونی گوش است. اگر میخواهید چنین کاری را انجام دهید باید با روش صحیح شست و شوی گوش آشنا شوید.

چرا گوش شما جرم تولید میکند

دلیلی که شما را تحریک میکند تا گوش هایتان را پاک کنید وجود جرم داخل کانال گوش است. برای بدن شما خیلی نرمال است که چنین ماده ای را تولید کند. این جرم کمک میکند به دفاع و حفاظت در مقابل حشرات و گرد وغبار و لیز کردن و روان کردن گوش . اگر این جرم وجود نداشته باشد پوست داخل گوش های شما  خشک بوده و دچار خارش میشود.

همچنین خاصیت آنتی باکتریال این جرم موجب پاک و تمیز شدن گوشهای شما میشود. جرم گوش مانند یک فیلتر برای گوش شما است. از آنها در برابر ورود  گرد و غبار  و اجسام خارجی به اعماق گوش حفاظت میکند.

زمانی که شما چیزی را میجوید یا فکتان را حرکت میدهید ، این کار کمک میکند تا جرم کهنه به سمت خروجی کانال گوش حرکت کند. در این قسمت جرم خشک شده و به بیرون می افتد.

از گوش پاک کن استفاده نکنید

جرم در نقاط عمیق کانال گوش تولید نمیشود. این جرم در قسمت خروجی کانال تولید میشود. دلیل اینکه گوش های شما با جرم پر میشود معمولا به خاطر این است که شما با گوش پاک کن یا جسمی شبیه به ان جرم را به داخل گوش هل میدهید. هنگامی که گوش پاک کن را وارد کانال گوش میکنید مقدار کمی از جرم را با پنبه ان میگیرد و مابقی جرم به اعماق کانال گوش و روی پرده گوش فرو میرود. در این حالت پرده گوش با جرم پوشیده میشود. اصطلاحا گوش ها با جرم کیپ میشوند. در این حالت شما باید فورا شست و شوی گوش را انجام دهید.

وارد کردن اجسام خارجی به گوش برای پاک کردن ان موجب عفونت، آسیب به پرده گوش، و کاهش شنوایی میشود.

زمان مناسب برای شستشوی گوش

معمولا افراد زمانی که دچار کاهش شنوایی میشوند برای شست و شوی گوش به دکتر مراجعه میکنند. یا هنگامیکه گوشهایشان پر و کیپ شده و مرتبا صدای سوت در گوش میشنوند نیاز به شست و شوی گوش پیدا میکنند.  همچنین در مورد حاد زمانی که احساس خارش و دچار بوی نامطبوع گوش و خروج مایعات و ترشحات از گوش میشوند سریعا اقدام به شست و شوی گوش میکنند. این در حالی است که شست و شوی گوش را در خانه به راحتی میتوان انجام داد. پیش از آنکه گوش ها با موم یا جرم گوش پر شوند میتوان به طور مرتب شست و شوی گوش را به طرز صحیح انجام داد.

روش های شست و شوی گوش

اصولا به طور طبیعی نیازی نیست تا شما شست و شوی گوش انجام دهید. اما چنانچه گوش ها جرم یا موم زیادی تولید کنند و نشانه های بیماری ظاهر شود یا دکتر شما تشخیص دهد که گوش شما پر شده است در این حالت شما نیاز به شستشوی گوش دارد. این حالت میتواند در یک یا هر دو گوش شما ایجاد شود. در این حالت دکتر با وسایل مخصوص گیش را معاینه میکند. سپس بر اساس نیاز از وسایل کوچک یا با ستفاده از ساکشن یا با محلول  شستشو ، جرم گوش شما را تخلیه میکند.

در روش ساکشن ابتدا گوش را با گلیسیرین فینیخ چرب میکنند و زمانی که جرم گوش نرم شد با مراجعه به پزشک محتوی گوش به بروش کشیده میشود.  روش شستشو زمانی به کار میرود که گوش بیمار به خوبی گلیسیرین زده نشده و جرم ان نرم نیست. در این روش با استفاده از محلول شستشو و ریختن ان در گوش جرم داخل گوش به بیرون هدایت میشود.

چنانچه مشکل شما جدی نیست شما میتوانید در خانه  گوشهایتان را شستشو دهید. در حالت عادی تنها با یک حوله خروجی گوش را پاک کنید. همچنین برای اینکه جرم و موم داخل کانال گوش را نرم کنید و ان راحت تر خارج شود میتوانید چند قطره روغن بچه یا روغن معدنی یا گلیسیرین فینیکه در گوش هایتان بریزید. و دهانه گوش را به آرامی پاک کنید. همچنین میتوانید از کیت های کوچک برای تمیز کردن گوش که در داروخانه ها موجود است استفاده کنید.

برای شستشوی گوش از چه موادی استفاده نکنیم

از محلول هیدروژن پروکسید و شما های مخصوص گوش استفاده نکنید. در شستشوی گوش از محلول هیدروژن پروکساید استفاده میشود. بعضی افراد این کار را در خانه نیز انجام میدهند لازم است پیش از اقدام به ان به نکات زیر توجه کنید.

محلول هیدروژن پروکساید باید دارای غلظت  در حدود ۳-۴ % باشد و میزان مصرف ان کمتر از یک تا دو قاشق  چایی خوری است. این میزان را باید با آب ورلم یا سرم خاص محلول میکنند سپس با این محلول گوش ها را شستشو میدهند. یک حالت کف مانند در دهانه گوش تشکیل میشود و صدای حباب زدن در گوش شنیده میشود. بین پنج تا ده دقیقه این کف در دهانه گوش تشکیل میشود  سپس با یک سرنج مخصوص  ان را به بیرون میکشد. اصولا این نوع شستشوی گوش در خانه به هیچ عنوان سفارش نمیشود.

همچنین تمیز کردن گوش با شمع نیز خطرناک است زیرا در اثر حرارت شما ممکن است دچار سوختگی کانال گوش یا آسیب به پرده گوش شوید.

 

منبع : webmd

وب سایت یک دکتر 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا