داروهادرمان بیماری هاسلامتی

ادم ریوی / علت ادم ریوی چیست؟ و چگونه درمان می شوذ.

علل ادم ریوی انباشت مایع در بافت ریه است. این وضعیت می تواند به دلایل مختلف رخ دهد.  می تواند منجر به بیماری های مختلف شود. نارسایی قلب شایع ترین علت و به دنبال آن بیماری کلیوی است. یک بیماری جدی است که با مشکل تنفس، ناراحتی و سرفه مشخص می شود. تنفس شبیه صدای حباب آب می شود. معاینه پزشکی برای تعیین شدت ادم شامل یک رادیوگرافی از ریه و تجزیه و تحلیل گاز خون است. از سوی دیگر، تشخیص اضافی علل همراه با ادم ضروری است. درمان ادم ریوی و پیش آگهی بستگی به بیماری همراه دارد.

 

درمان ادم ریوی

 

تعریف ادم ریه:

ادم ریوی ناگهانی (حاد) یا آهسته (مزمن) تجمع مایع بدن (مایع سرم) در بافت ریه است. مایع در ابتدا بین بافتهای ریه جمع شده می شود. اگر بر روی کیسه های هوا تاثیر گذارد، ادم ریوی آلوئولی نامیده می شود. از آنجا که تبادل گاز در این مرحله به طور چشمگیری کاهش می یابد، تهویه ریه، گردش خون و تبادل شدید تغییر می کند.

چهار مرحله از ادم ریه وجود دارد :

ادم ریوی بینابینی: سیال تنها در بافت بینابینی قرار دارد.
ادم ریوی آلوئول: مایع در کیسه های هوا (آلوئول) قرار دارد و مرحله پیشرفته تر نیز در برونش ها است.
مقدار زیادی از مایع وجود دارد، بیماران یک خلط فوم دارند.
اختلال قلب را می توان به علت کمبود اکسیژن در بدن ایجاد کند.
ادم ریوی به علت شایع بودن یکی از علل آن (نارسایی قلبی) یک بیماری نسبتا شایع در کشورهای توسعه یافته است.

علل ادم ریوی:

ادم ریوی ناشی از تغییر در فشار ریه است. تعادل بین فشار هیدرواستاتیک و فشار انکووتیک معمولا در ریه وجود دارد. فشار هیدرواستاتیک باعث می شود که جریان خون از طریق رگ های خونی ومویرگ ها جریان یابد. از سوی دیگر، فشار انکوشیست توسط پروتئین های خون داده می شود و تضمین می کند که حرکت سیال بینابینی مناسب است. این باعث ایجاد مایع کمی در بافت ریه می شود.
تغییرات ناشی از ادم ریوی معمولا هنگامی رخ می دهد که فشار هیدرواستاتیک افزایش یابد یا فشار انکوسیت کاهش یابد. مایع می تواند از مویرگ ها فرار کند و در بافت ریه یا حتی در آلوئول ها انباشته شود. با انباشت بیش از دو لیتر، ریه نمی تواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد و به همین دلیل محدود خواهد شد.
می تواند علل مختلفی داشته باشد و به علت بیماری قلبی و ادم غیر قلبی شناخته می شود، زیرا مشکلات قلبی علت اصلی ادم ریوی است.
ادم ریوی Cardiogenic :
ادم ریوی Cardiogenic توسط عملکرد قلب تولید می شود. قلب نمی تواند به اندازه کافی خون را به بدن پمپ کند. این فشار در ورید های ریه یا مویرگ ها (فشار هیدرواستاتیک) از 8 میلی متر جیوه به 25 میلی متر جیوه افزایش می یابد.
این اتفاق زمانی می افتد که شکست حاد بطن چپ به علت حمله قلبی، اختلالات ریتم قلب یا التهاب عضله قلب رخ می دهد.

علائم :

ممکن است به علت مراحل آن علائم مختلفی ایجاد کند. افرادی که دارای ادم ریوی هستند، احساس ناراحتی می کنند، دچار بی قرار هستند. افرادی که ادم دارند اغلب سرفه دارند و ممکن است دارای خلط باشند. پالس سریع میشود وسیانوز را در اندام ها مشاهده می کنیم.

تشخیص ادم ریوی:

وقتی  اتفاق می افتد، تشخیص می تواند از طریق معاینه فیزیکی بیمار انجام شود. نشانه های قابل توجهی از ادم ریوی شامل تنفس، سرعت قلب، سرفه و سیانوز می باشد.
رادیوگرافی به خصوص برای تشخیص ادم ریوی بینابینی مفید است. علاوه بر این، توموگرافی کامپیوتری (CT) ممکن است در بعضی موارد مفید باشد اما معمولا لازم نیست.
اگر تشخیص ادم ریه تایید شود، باید علل بیماری را جستجو کرد. الکتروکاردیوگرام (ECG) ممکن است آریتمی قلب یا حمله قلبی را نشان دهد. سونوگرافی قلب می تواند نشان دهد که قلب چگونه کار می کند. با انجام تجزیه و تحلیل گاز خون، پزشک می تواند میزان کمبود اکسیژن را بیابد.علاوه بر این، آزمایش خون یا آزمایشات کلیه ممکن است مورد نیاز باشد.

درمان :

وقتی ادم حاد ریوی اتفاق می افتد، درمان فشرده ضروری است. در مراحل پیشرفته بیماری، تهویه مثبت گاهی اوقات ضروری است.
درمان دارویی به رفع علل ایجاد ادم کمک می کند. اگر علت ادم ریوی ناشی از محصولات سمی (ادم از استنشاق محصولات سمی) باشد، گلوكوكورتيكوئيدها به وسيله استنشاق يا تزريق داخل وريدي مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
درمان مداوم به علت بیماری بستگی دارد. بیماری های مزمن مانند نارسایی قلب یا کبد باید به درستی درمان شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا