درمان بیماری هاسلامتی

ترومبوسیتوپنی یا کاهش پلاکت خون چیست و چگونه درمان میشود ؟

در این نوشتار به بررسی بیماری ترومبوسیتوپنی یا کاهش پلاکت خون می پردازیم . پلاکت بخشی از خون است که به لخته شدن خون کمک می کند. پلاکت ها در میان سلول های خونی کوچکترین و کوچکتر از گلبول های قرمز یا سفید هستند. میلیون ها پلاکت به حفظ سلامتی  بدن ما کمک می کند. پلاکت ها به لخته شدن  خون در محل آسیب دیده کمک می کنند. پلاکتها باعث کاهش خونریزی و توقف خونریزی میشوند.

تعداد پلاکتها به طور طبیعی حدود ۱۵۰ هزار تا ۴۵۰ هزار عدد در هر میکرولیتر خون می‌باشد. به اختلال در پلاکتهای خون ترومبوسیت‌ها گفته می‌شود. به کاهش تعداد پلاکت  کمتر از ۱۴۰۰۰۰ در هر میکرولیترترمبوسیتوپنی می گویند. شمارش پلاکتی هر فرد از طریق تست شمارش کامل خون شناخته شده است.

ترومبوسیتوپنی یا کاهش پلاکت خون چیست و چگونه درمان میشود ؟
ترومبوسیتوپنی یا کاهش پلاکت خون چیست و چگونه درمان میشود ؟

علل ترمبوسیتوپنی

پلاکت به اندازه کافی در مغز استخوان ساخته نمی شود

بعضی از داروها علت تعداد کم پلاکت هستند

پلاکت ها در جریان خون بیمار تخریب می شوند

اختلالات اتوایمیون ممکن است به کاهش تعداد پلاکت ها منجر شود

پلاکت ها در طحال یا کبد نابود می شوند

برخی از سرطانها مانند لوسمی یا لنفوم

مصرف الکل بیش از حد

شیمی درمانی برای درمان سرطان ها

مشکلات کلیوی که شامل اختلالات و عفونت ها هستند

 

علائم کمبود پلاکتها

ا ین اختلال دارای نشانه ویژه نیست و معمولأ در یک آزمایش ساده شمارش کامل خون مشخص می‌شود. گاهی بیماران مبتلا به ترومبوسیتوپنی از خونریزی بیرون از بدن مانند خون‌دماغ٬ خونریزی لثه و نیز خونریزی دوران پریود زنانه٬ گزارش میدهند .

 

درمان ترمبوسیتوپنی

دربعضی‌ موارد درمانی‌ لازم‌ نیست‌ و اجازه‌ داده‌ می‌شود تا ترومبوسیتوپنی‌ سیر خود را طی‌ کند. سایر برنامه‌های‌ درمانی‌ بسته‌ به‌ علت‌ زمینه‌ای‌ فرق‌ می‌کنند. از دیگر روش های درمانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قطع‌ داروی‌ مضر در ترومبوسیتوپنی‌ ناشی‌ از دارو

جراحی‌ برای‌ برداشتن‌ طحال‌ ( اسپلنکتومی ‌)

تزریق پلاکت‌ در بیماران‌ مبتلا به‌ ترومبوسیتوپنی‌ مزمن‌

 

داروهای خانگی گیاهی برای افزایش پلاکت خون کم

گیاهان می توانند درمان خانگی مناسب برای افزایش سریع تر تعداد پلاکت باشند.

آب برگ پاپایا برای افزایش تعداد پلاکت ها

عصاره برگ پاپایا تازه به افزایش تعداد پلاکت ها و تعداد گلبول های قرمز کمک می کند. آب برگ پاپایا می تواند تعداد پلاکت ها را افزایش دهد.

۲ تا ۳ برگ تازه پاپایا را تهیه کنید. آنها را له کنید. عصاره آب ان  را حداقل دو بار در روز بنوشید اگر دوست ندارید این آب تلخ را بنوشید، می توانید عسل را به آن اضافه کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای ویتامین ها، مواد معدنی، اسید آمینه، آنزیم ها، پلی ساکارید و اسیدهای چرب است. این گیاه به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. پلی ساکارید موجود در ژل آلوئه ورا می تواند ماکروفاژ هایی را که با ویروس ها و سایر بدنه های خارجی مبارزه کنند، تحریک می کنند. آلوئه ورا آنتی اکسیدان را برای افزایش تعداد پلاکت های پائین موثر می سازد.

با استفاده از یک چاقو، ژل آلوئه ورا از برگ آن بیرون بیاورید. ژل را با مقدار کمی آب مخلوط کرده و بنوشید.

رژیم غذایی برای افزایش تعداد پلاکت و درمان ترمبوسیتوپنی

غذاهای غنی از ویتامین K

انجمن حمایت از اختلالات پلاکت یک رژیم غذایی شامل غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز  که غنی از ویتامین K هستند را توصیه میکند. ویتامین K خواص ضد التهابی دارد. خوردن غذاهای غنی از ویتامین K که باعث افزایش تعداد پلاکتها می شود وکمک می کند که پلاکتها به یکدیگر متصل شوند و در صورت لزوم، خون را لخته کنند. غذاهایی مانند سبزیجات برگ مانند اسفناج، کاهو و جعفری، کلم بروکلی، کلم بروکلی، جوانه بروسیا و گل کلم، زیتون، سویا، تخم مرغ و جلبک دریایی.

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳

اسید های چرب امگا ۳ بدون شک به عنوان یکی از بهترین منابع رژیم غذایی ضد التهابی میباشند. این باعث میشود تا سیستم ایمنی بدن شما افزایش یابد، که باعث افزایش پلاکت ها نیز میشود. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی، گردو، جلبک دریایی، تخم مرغ و روغن دانه کتان.

خوردن غذاهای غنی از ویتامین B9

ویتامین B9 یا فولات نقش مهمی در فرآیند تقسیم سلولی دارد. پلاکت ها سلول هستند و این ویتامین به افزایش تقسیم سلولی کمک می کنند. کمبود فولات باعث کاهش تعداد پلاکت ها می شود. غذاهای غنی از ویتامین B9 مانند اسپارگ، اسفناج، پرتقال و دانه کامل.

اجتناب از غذا برای شمارش پلاکت های کم

برخی از غذاها باعث کاهش تعداد پلاکت ها می شوند. بنابراین، بهتر است این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. شایع ترین غذاهای حاوی کینین مانند آب تونیک، لیمو تلخ و خربزه تلخ، آسپارتام است که در رژیم غذایی سودا، آب نبات بدون قند کیک والکل وجود دارد.

شیوه زندگی برای افزایش تعداد پلاکت

شما باید خواب و استراحت کافی داشته باشید. استرس همچنین بر میزان پلاکت شما تاثیر می گذارد.

گام های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود را بیابید.

مقدار کافی آب بخورید و هیدراته شوید.

مصرف غذاهایی را که می تواند با لخته شدن خون مواجه شود، مانند پیاز، انگور، زنجبیل، گوجه فرنگی، سیر و غیره را کاهش دهد.

وقتی تعداد پلاکتها کم باشد، از مصرف فراورده های لبنی و مکمل های غذایی اجتناب کنید.

 

بیشتر بخوانید:

کم خونی؛ علائم ، علل ابتلا و راه های درمان کم خونی را بشناسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا