طب سنتیگیاهان دارویی

مرزنجوش گیاهی مفید برای پخت و پز و آروماتراپی می باشد.

مرزنجوش یک گیاه معطر است که برای استفاده در آروماتراپی و آشپزی شناخته شده است. مرزنجوش را می توان در پخت و پز و یا در آروماتراپی، در فرم اسانس  استفاده کرد. گفته می شود که بسته به نحوه استفاده از آن، بسیاری از مزایای سلامتی را به ارمغان می آورد.

 

مرزنجوش

 

فواید شگفت انگیز مرزنجوش که باید بدانید :

بهبود عملکرد دستگاه گوارش :

هنگامی که برای تهیه چای استفاده می شود، می تواند به بهبود اشتها و افزایش تولید آنزیم های گوارشی کمک کند که غذا را تجزیه می کنند. علاوه بر این، چای مرزنجوش می تواند به کاهش اختلالات گوارشی رایج نظیر مسمومیت، یبوست، اسهال و گرفتگی معده کمک کند.

 

جلوگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی :

مرزنجوش حاوی ترکیبات مختلفی است که خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی دارند. به همین ترتیب، می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی، سرخک، اوریون، آنفلوانزا، مسمومیت غذایی و عفونت های مختلف را کاهش دهد .

 

مرزنجوش

کمک به بهبود سلامت قلب :

مرزنجوش می تواند به بهبود کلی سلامت قلب و عروق شما کمک کند و سطح فشار خون طبیعی را حفظ کند، که خطر ابتلا به پرفشاری خون را کاهش می دهد. همچنین به کاهش کلسترول در شریانها کمک میکند که می تواند از بیماری های قلبی جلوگیری کند.

 

اثرات ضد التهابی را کاهش میدهد :

هنگامی که به مواد غذایی شما افزوده می شود،می تواند به کاهش خطر ابتلا به واکنش های التهابی کمک کند.  می تواند به شرایطی مانند آسم، تب، درد عضلانی، سردرد سینوسی و میگرن کمک کند.

 

مرزنجوش

 

مزایای درمانی دیگر مرزنجوش :

مرزنجوش ، در فرم اسانس  می تواند به افزایش خلق و خو و بهبود روانشناسی کمک کند.  می توان از آن برای کمک به کاهش بی خوابی و کاهش استرس و اضطراب استفاده شود.

 

نحوه استفاده از مرزنجوش :

خوبی مرزنجوش این است که می توان آن را به غذاهای مختلف اضافه کرد. مانند:

سوپ :به سوپ سبزیجات طعم بیشتری می دهد.
گوشت برشته شده:  می تواند عطر گیاهی را به گوشت برشته مانند مرغ اضافه کند.

پونه می تواند به عنوان یک جایگزین برای مرزنجوش استفاده شود. اما به یاد داشته باشید که اگر چه این دو گیاه به نظر می رسد بسیار مشابه اند ، اما تفاوت کمی را در طعم دارند. پونه دارای طعم قوی تر است، در حالی که مرزنجوش شیرین تر و ملایم تر است. اگر می خواهید از مرزنجوش استفاده کنید، فقط از مقدار کمی استفاده کنید تا طعم قوی آن را خنثی کنید.

 

مرزنجوش

فواید روغن مرزنجوش :

روغن مرزنجوش در میان علاقه مندان به آروماتراپی محبوب است و برای ارائه عطر و طعم گرم، تند آن شناخته شده است که می تواند طیف وسیعی از مزایای را ارائه دهد:

ضد درد: به کاهش درد ناشی از سرماخوردگی، تب، التهاب و سردرد کمک می کند.
آنتی سپتیک: اعمال روغن اسانس آن بر روی زخم ها می تواند به جلوگیری از ایجاد تانتانس کمک کند.
آنتی باکتریال: باعث کشتن باکتری هایی می شود که ممکن است باعث ایجاد عفونت های مختلف پوست و گوارشی شوند.
ضد نفخ: با آرام کردن ماهیچه ها در منطقه شکمی می تواند مشکلات گوارشی مانند نفخ را حل کند.
دیورتیک: می تواند به افزایش فرکانس و میزان ادرار شدن کمک کند، در نتیجه به بهبود توانایی شما در از بین بردن بیش از حد آب و سموم مضر بدن شما کمک می کند.

 

 

توجه کنید : 

قبل از استفاده از اسانس های ضروری باید از هر واکنش آلرژیک بالقوه مطلع شوید. اگر بیماری دارید و یا حامله هستید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

هنگامی که از پزشک خود مشاوره گرفتید، یک آزمایش پچ پوستی روی دستتان انجام دهید. یک قطره روغن بگذارید و هر واکنش آلرژیک یا تحریک را بررسی کنید. در صورتی که چیزی رخ داد، فورا استفاده از روغن را متوقف کنید.

 

 

مترجم یک دکتر 

منبع : articles.mercola.com

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا