سلامتی

بوی بد دهان را چگونه برطرف کنیم؟ راههای پیشگیری از بوی بد دهان

آیا همواره نسبت به بوی بد دهان نگران هستید؟ شما تنها کسی نیستید که چنین نگرانی دارد. به گزارش انجمن بهداشت دهان آمریکایی حدود چهل میلیون از شهروندان امریکا از بوی بد دهان و بد بویی تنفس رنج می برند. بد بویی تنفس زندگی اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار میدهد.

بوی بد دهان 

بوی بد دهان شما را دچار نگرانی ، اضطراب و شرمندگی میکند. خوشبختانه راه های موثر ساده ای برای خوش بو کردن دهان شما وجود دارد.
در ادامه راه هایی برای پیشگیری و رفع بد بویی دهان ارایه شده است.

۱- مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور مداوم.

یکی از دلایل همیشگی برای بوی بد دهان و تنفس لایه های جرم و پلاک های روی سطح دندان هستند. پلاک لایه ای از جرم است که بر روی دندان تشکیل میشود و موجب رشد و تکثیر باکتری ها میشود. غذای مانده در بین دندان ها هم به این مشکل اضافه میشود. همه ما باید حد اقل روزی دو مرتبه دندانهایمان را مسواک بزنیم. ما باید روزانه دندانهایمان را با نخ دندان تمیز کنیم.
اگر شما نگران بوی بد دهانتان هستید کمی بیشتر از آنچه قبلا مسواک میزدین مسواک و نخ دندان بزنید. اما زیاده روی نکنید. مسواک زدن بسیار خشن بر روی دندان ها مینای دندان را ساییده و دندان های شما را بیشتر در معرض پوسیدگی و فساد قرار میدهد.

۲- تمیز کردن زبان به طور مداوم

زبان نیز موجب بوی بد دهان میشود. مواد چسبیده بر پرز های زبان موجب رشد و تکثیر باکتریها و در نتیجه بوی بد دهان میشود. برای رفع این مشکل همواره با مسواک رو پرز های زبان بکشید و آبان را تمیز کنید. بازی افراد معتقد هستند که مسواک برای تمیز کردن زبان بسیار بزرگ ات بخاطر همین از مسواک انگشتی استفاده میکنند. این نوع مسواک های انگشتی برای تمیز کردن زبان بسیار مناسب هستند. آنها تمام زوایای زبان را پاک میکنند.

۳- عفونت و جرم لثه

گاهی عفونت و جرم در زیر لثه و در ریشه دندان نفوذ میکند. در این شرایط شخص هر چه مسواک میزند و نخ دندان میکشد بوی بد دهان از بین نمیرود. برای درمان عفونت و التهاب لثه جرم گیری لثه پیشنهاد میشود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی جرم گیری لثه بجای جراحی و شکافتن آن تنها با لیزر و بدون خونریزی انجام میشود.

۴- پرهیز از غذاهای بودار

پیاز و سیر مواد غذایی هستند که تنفس شما را بد بو میکنند. مسواک زدن پس از خوردن سیر یا پیاز هیچ تاثیری در رفع بوی ان ندارد. ماده فرار تشکیل دهنده در این مواد غذایی در خون شما جاری میشود و به شش های شما میرسد. تنها راه برای پیشگیری و رفع بوی سیر و پیاز نخوردن آنها است. مخصوصا قبل از جلسات کاری و اداری یا مجالس و مراسم مهم که نگران بی دهانتان هستید از خوردن این مواد پرهیز کنید .

۵- ترک عادت مصرف سیگار و تنباکو

بوی بد دهان تنها یکی از دلایلی است که شما نباید سیگار بکشید. سیگار کشیدن به بافت لثه و رنگ دندان ها آسیب میزند. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش میدهد. اگر برای ترک عادت سیگار کشیدن به کمک احتیاج دارد ملاقاتی با پزشکان متخصص در زمینه داروهای ترک اعتیاد داشته باشد. برای ترک سیگار گروه هایی با برنامه های ترک سیگار وجود دارد که میتوانید به این گروه ها ملحق شوید.

۶- وجود خرابی و فساد دندان

چنانچه یک یا چند دندان شما فاسد شده باشد دهان شما بد بو میشود. بوی بد دهان نشان از عفونت موجود در دهان میکند. حتما برای رفع بوی بد دهان و خرابی دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

۷- بیماری های ریوی و آنفولانزا

چنانچه دچار عفونت ریوی یا سرما خوردگی و آنفولانزا باشید تنفس شما بوی چرک ان را میدهد. این بو کاملا با بوی فساد دندان متفاوت است. پزشکان از این بو متوجه چرک ریوی و چرک گلو و عفونت شش ها میشوند. به هنگام عفونت گلو و آنفولانزا دهان خود را با محلول قرص جشن و ویتامین سی بشویید تا چرک گلو زودتر خشک شود.

۸- عفونت سینوس ها و سینوزیت

وجود چرک و عفونت در سینوس ها بوی بسیار بدی ایجاد میکند، شخص مبتلا به عفونت سینوسی و افراد سینوزیتی این بو را همواره احساس میکنند. زیرا این بوی عفونت سینوسی مستقیما از راه بینی حس میشود. برای رفع بوی عفونت سینوسی حتما باید داروهای رفع چرک سینوس را با مشورت پزشک مصرف کنید. تا عفونت سینوس ها رفع نشود بوی بد آن از بین نخواهد رفت.

۹- ناراحتی های گوارشی معده و روده

اسید معده ، گاز معده و ناراحتی های گوارشی معده و روده موجب تصاعد گاز های بد بو شده و دهان را بد بو میکند. برای رفع ان قرص ها ی معده و گوارش را باید به طور منظم مصرف کنید تا ناراحتی گوارشی بر طرف شود.

 

منبع webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا