سلامتیمغز و اعصاب

مننژیت (Meningitis)|علائم و نحوه ی درمان مننژیت به چه صورت است؟

التهاب پرده های مغزی مننژیت نام دارد که اگر این التهاب رخ دهد و به موقع درمان نشود می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

 

مننژیت .

علل:

ویروس ها , باکتری ها , قارچ ها , بیماری هایی چون سرطان , ایدز , سل , سیفلیس , خونریزی پرده های مغزی و سارکوئیدوز.

 

انواع مننژیت:

1/ مننژیت عفونی(ویروسی , باکتریایی و…)
2/ مننژیت غیر عفونی(سرطان و …)

 

علائم:

تب , تشنج , سردرد , بیحالی , سفتی گردن , تحریک پذیری , تهوع , استفراغ , شیر نخوردن کودک , کم خونی , ترس از نور , ازدیاد فشار خون داخل جمجمه ای به صورت ملاج برجسته و دوربینی (لوچی) , یبوست , لکه های قرمز پوستی.

 

پیشگیری و درمان:

از آنجا که شیوع بیماری در سنین شیرخواری , نوزادی و کودکی بالا است, هوشیاری و دقت عمل اولیای کودک تاثیر به سزایی در پیگیری هر بیماری عفونی و پیشگیری آن دارد. مثلا وقتی کودک به بیماری های ساده چون اوریون , اسهال و استفراغ , یا به بیماری‌هایی چون سل و فلج اطفال دچار شد , باید بیماری را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید زیرا همه این اختلالات می‌توانند زمینه‌سازِ ابتلای کودک  باشند.

سرماخوردگی های مکرر کودکان و اختلالات گوارشی در جوانان و کودکان و تب و تشنج , همگی میتوانند فرد را دچار مننژیت کنند. در نتیجه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی برای کودک و سایر اعضای خانواده و تجویز به موقع داروها و به ویژه آنتی بیوتیک توصیه شده توسط پزشک و رعایت رژیم غذایی و دارویی مناسب بسیار ضرورت دارند.

در صورت بروز هر کدام از علائم که قبلا ذکر شد , باید با پزشک معالج مشورت شود و در انجام آزمایشات خونی یا ادراری و مدفوع و مایع مغزی نخاعی (مایع نخاع کمر) نباید سهل انگاری کرد.

در صورتی که عفونی باشد پزشک معالج آنتی بیوتیک مورد نظر را برای درمان بیماری همراه با سرم و داروهای ضروری تجویز خواهد کرد و در صورتی که علت مننژیت غیر عفونی باشد باید ابتدا علت آن را ریشه یابی کرده و آن را درمان نمود.

در صورت بروز مننژیت در فردی از افراد منزل , رعایت دقیق موارد سرایت عفونت ویروسی و باکتریایی الزامی است. نکته قابل توجه اینکه امروزه اگر به موقع مننژیت را تشخیص داده و درمان کنیم بیمار به کلی بهبود خواهد یافت و هیچگونه عوارضی درآینده نخواهد داشت , اما اگر اقدامات درمانی و پیشگیری به موقع صورت نگیرد عوارضی چون فلج اعصابِ مغز و بدن همراه با ناشنوایی و نابینایی و…رخ خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا