مسائل جنسی

با بهترین روش ها برای افزایش اسپرم در مردان آشنا شوید!

تعداد کل اسپرم یا مجموع اسپرم به میانگینِ تعدادِ کلِ اسپرم موجود در یک نمونه از اسپرم اشاره دارد. چندین دهه است که محققان دریافته اند که در بسیاری از کشورهای غربی , میزان کیفیت اسپرم در حال کاهش است (بر اساس مطالعاتی که در سال 2017 انجام شد , بین سال های 2011 تا 1973 میانگین اسپرم در آمریکای شمالی , اروپا , استرالیا و‌ نیوزلند به میزان59/3 درصد کاهش یافت).
درمان های طبیعی و چندین دارو برای افزایش اسپرم و سلامت کلی اسپرم در دسترس است که در این مقاله قصد داریم شما را با آنها آشنا سازیم.

 

افزایش اسپرم

 

بهترین روش ها برای افزایش اسپرم :

1/ رژیم غذایی سالم و ورزش را فراموش نکنید!

مطالعات متعدد نشان داده است که کاهش وزن (درصورت اضافه وزن) و ورزش میتوانند منجر به افزایش اسپرم شوند. با این حال علمی که شاخص توده بدنی (BMI) را به تعداد اسپرم سالم مرتبط میکند هنوز هم ضعیف است. همچنین با توجه به مطالعاتی که در سال 2017 انجام گرفته است در صورتی که سه بار در هفته تمرینات هوازی را حداقل به مدت 50 دقیقه انجام دهید میتوانید تعداد اسپرم را افزایش دهید.

 

افزایش اسپرم

 

2/ به استرس نه بگویید!

هر گونه استرس , میتواند بدن را به اقدامات دفاعی و صرفه جویی در انرژی وادار کند. هنگام مواجهه با استرس , فعالیت های زیستی مانند تولید مثل , برای بدن کمتر مورد توجه قرار میگیرد به همین دلیل
هر چند عواملی مانند ورزش و رژیم غذایی سالم میتوانند در کاهش استرس موثر باشند اما کاهش استرس مستلزم رسیدگی به علت است.
پزشک ممکن است برای آن دسته از مردانی که به علت اضطراب و افسردگی با کاهش اسپرم روبه رو شده اند , داروهای ضداضطراب یا ضدافسردگی تجویز کند.

3/ سیگار کشیدن ممنوع است!

نتیجه ی یک مطالعه که در سال 2016 بر روی 6000نفر از افراد سیگاری صورت گرفت حاکی از آن است که سیگار کشیدن در کاهش اسپرم و به خطر افتادن سلامت اسپرم نقش بسزایی دارد. همچنین مصرف الکل و موادمخدر نیز همین نتایج را به همراه دارد.

 

افزایش اسپرم

 

4/ این داروها را با احتیاط مصرف کنید!

برخی از داروهای تجویزی میتوانند باعث کاهش اسپرم شوند که در صورتی که مصرف این داروها متوقف شود , تعداد اسپرم به حالت طبیعی برخواهد گشت. (تحت نظر پزشک)

داروهایی که موقتا باعث کاهش اسپرم میشوند عبارتند از:

▪برخی از آنتی بیوتیک ها
▪ضدآندروژن ها
▪کورتیکواستروئیدها
▪تستوسترون خارجی
▪متادون
▪و…

5/ مکمل Fenugreek را مصرف کنید!

بر اساس مطالعاتی که در سال2017 انجام گرفته است مکمل Fenugreek به عنوان یک درمان موثر برای افزایش اسپرم مورد استفاده قرار میگیرد.

 

6/ مصرف ویتامینD و کلسیم را فراموش نکنید!

به نظر میرسد که ویتامینD و کلسیم میتوانند در افزایش اسپرم موثر باشند. ویتامینD و مکمل های کلسیم برای خرید در فروشگاه های مواد غذایی یا حتی به صورت آنلاین در دسترس هستند.

 

افزایش اسپرم

 

7/ مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان را افزایش دهید!

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که باعث حذف و غیرفعال کردن رادیکال های آزاد و سایر ترکیباتی که برای بدن مضر هستند میشوند.
آنتی اکسیدان هایی که میتوانند به افزایش اسپرم کمک کنند عبارتند از:
سلنیوم
▪ویتامینC (اسید اسکوربیک)
▪ویتامینE
▪گلوتاتیون
▪کوآنزیمQ10

 

8/ چربی های سالم در اولویت هستند!

چربی های غیراشباع شده یا چربی های به اصطلاح سالم مانند امگا3 و امگا6 برای افزایش اسپرم ضروری هستند زیرا برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف این دو چربی سالم در افزایش اسپرم نقش بسزایی داشته است. همچنین , با توجه به مطالعاتی که در سال 2014 بر روی 209 مرد سالم اسپانیایی بین 18 تا 23 سال صورت گرفت محققان دریافتند که با افزایش مصرف اسیدهای چرب ترانس میزان اسپرم آنها کاهش می یابد.

9/ در معرض مواد سمی قرار نگیرید!

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد سمی و آلاینده های محیطی یا شغلی نقش مهمی در افزایش اسپرم ایفا میکند. عوامل محیطی مانند کیفیت هوا و مواد شیمیایی سمی , اغلب با کاهش سلامت اسپرم و تعداد اسپرم مرتبط هستند.

 

افزایش اسپرم

 

10/ مصرف بیش از حد سویا در مردان ممنوع است!

برخی از غذاها به ویژه محصولات سویا شامل فیتواستروژن ها (استروژن طبیعی) میباشند که میتوانند باعث کاهش تستوسترون و اسپرم شوند.

11/ فولات  را به اندازه کافی دریافت کنید!

مصرف فولات باعث افزایش اسپرم میشوند به همین دلیل افزودن این ماده معدنی به رژیم غذایی حائز اهمیت میباشد.

 

افزایش اسپرم

 

12/ غذاهای مناسب را انتخاب کنید!

اگرچه مکمل ها راهی مطمئن برای دریافت روزانه بیشتر ویتامین ها , موادمعدنی و آنتی اکسیدان ها هستند اما بدن همیشه به راحتی نمیتواند آنها را جذب کند. بنابراین بهترین راه برای افزایش اسپرم , انتخاب موادغذایی میباشد که بر تعداد اسپرم تاثیر مثبت میگذارند.
مواد غذایی که باعث افزایش اسپرم میشوند عبارتند از:
▪گردو
▪میوه های خانواده مرکبات
▪غلات

▪بیشتر ماهی ها به ویژه ‌ماهی قزل آلا
▪بیشتر صدف ها
▪شکلات تیره
▪موز
▪کلم بروکلی و اسفناج
▪زردچوبه
▪مارچوبه
▪آجیل

همچنین بهتر است بدانید که در برخی موارد , پزشک ممکن است داروهایی برای مردانی که تعداد اسپرم در آنها بسیار کم است تجویز کند.
داروهایی که بیشتر اوقات برای درمان تعداد کم اسپرم مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:

▪کلومیفن سیترات خوراکی
▪سروفن خوراکی
▪گونادوتروپین کوریونیک انسانی(HCG)
▪لتروزول یا آناستازول

13/ استفاده از مکمل های ویتامین C و ویتامین E

تحقیقات جدید نشان می دهد میزان ناکافی  ویتامین های E ,C میتواند در کاهش تعداد و یا ناهمگونی شکل اسپرم موثر  باشد . به همین دلیل در بسیاری از کلنیک های باروری  از ابتدایی ترین شیوه های درمانی تجویز مقادیر متعادل ویتامین C و E برای متقاضیان افزایش اسپرم می باشد.

14/آشواگاندا (جنسینگ هندی ) :

امروزه علاقه و درخواست افراد برای به کار گیری طب سنتی و گیاهان  به جای داروهای شیمیایی روبه افزایش است .

آشواگاندا یا  جنسینگ هندی زمانی بسیار طولانی به عنوان درمانی برای  اختلالات جنسی در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است .

در طی تحقیقی در سال 2016 ،خواص معجزه آسای این گیاه در تقویت اسپرم باعث شگفتی محققان شد .

در این مطالعه ، مردانی با تعداد اسپرم کم ، روزانه مقدار 670 میلی گرم از جنسینگ هندی را به مدت نود روز دریافت کردند .

میزان اسپرم این مردان به طور شگفت انگیزی بیش از 165 درصد افزایش یافت ! پیشنهاد می گردد قبل از هر گونه تصمیم به استفاده حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید.

15/ خنک نگه داشتن بیضه ها

شاید عجیب به نظر به یرسد اما مردانی که لباسهای زیر تنگ می پوشند یا بواسطه شرایط شغلی مانند رانندگی یا کار با دستگاههای خاص مجبور هستند ساعتهای متوالی بیضه های خود را در محیطی گرم نگه دارند در معرض کاهش تعداد یا کاهش حرکت اسپرم می باشند و به همین جهت این موضوع می تواند تاثیر به سزایی درکاهش باروری آنان داشته باشد. در صورتی که تغییر شرایط کاری برای این افراد مقدور نباشد بهتر است هر چند ساعت با آب خنک نسبت به شستشو و خنک کردن بیضه ها اقدام نمایند . اینکار تا حدود زیادی مشکلات ناشی از گرم بودن  فضای بیضه را کاهش می دهد.

 

16/مصرف مکمل های شنبلیله

شنبلیله گیاهی با مصارف دارویی و غذایی است. برخی پژوهش ها نشان داده اند که استفاده از مکمل های شنبلیله می تواند سطوح تستوسترون، قدرت و چربی سوزی را افزایش دهد. علاوه برآن ، مصرف این مکمل ها می تواند به بهبود میل جنسی، عملکرد نعوظ، عملکرد جنسی و تکرر رابطه جنسی منجر شود.

باید به این نکته توجه داشت که در  مطالعات  انجام گرفته  از عصاره شنبلیله استفاده شده است و احتمالا خود گیاه شنبلیله که در آشپزی و چای گیاهی استفاده می شود، به همان میزان موثر نخواهد بود.

17/مصرف روی به میزان کافی

روی یک ماده غذایی مهم وضروری می باشد که به مقدار زیاد در غذاهایی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و … یافت می شود. مصرف روی به اندازه کافی یکی از عوامل مهم در باروری مردانه است.

برخی مطالعات نشان داده که مقادیر پایین روی یا کمبود آن می تواند با سطوح پایین تستوسترون، کیفیت پایین اسپرم و خطر افزایش یافته ناباروری مردانه مرتبط باشد. همچنین، مصرف مکمل روی منجر به افزایش سطوح تستوسترون و تعداد اسپرم در افرادی که از سطوح پایین این ماده معدنی برخوردار هستند، میگردد.

علاوه بر این، مصرف مکمل های روی ممکن است کاهش سطوح تستوسترون مرتبط با انجام بیش از حد ورزش با شدت بالا را کاهش دهد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا