دسته‌بندی نشدهسلامت روان

دلایل کابوس شبانه و راههای پیشگیری، درمان و کنترل کابوس های شبانه و خواب های بد

دندان هایتان افتاده است ؟کسی از دوستان و نزدیکانتان را از دست داده اید ؟به شما خیانت شده است؟برای قرار مهمی تاخیر داشته اید?احتمالا اکثرا تا امروز یکی از این کابوس ها را در خواب دیده ایم. پس از کابوس وحشتناک از خواب پریده ایم و تمام روز بعد با ترس و دلهره در مورد ان فکر کرده ایم. روز بعد از کابوس بسیار کم انرژی، پراسترس و نا آرام و مضطرب بوده ایم. مقاله پیش رو به دلایل کابوس شبانه و راههای پیشگیری و درمان کابوس های شبانه می پردازد.


کابوس چیست ؟

فیلم های نیمه شب مسلسل وار مغز هیچ گاه متوقف نمیشود. تصاویر خواب های شبانه بسیار واقعی و از اعماق ریشه ای ترین ترس های ما بوجود می آیند. خواب های بد و کابوس های شبانه زمانی شرایط سلامت روان و جسم ما را سخت تر میکند. پس از یک کابوس شبانه شخص به سختی میتواند دوباره بخوابد. دیگر اینکه بعد از کابوس دیدن مشکل احساس نگرانی و دلهره قبل از خواب در کودکان و بزرگسالان بوجود می آید.

کابوس دیدن یک مساله مربوط به علم اعصاب و روان و جامعه شناسی است. کابوس به رویایی گفته میشود که در شخص احساسات شدید و قوی ترس، وحشت، بلای ناگهانی، درد، تنگدستی، پریشانی و اندوه، تنهایی و اضطراب به وجود می آورد. اگر شخص ناگهان از خواب بیدار شود میتواند جزئیات دقیق کابوس را بخاطر بیاورد.

کابوس در مرحله حرکت سریع چشم در خواب (REM) بوجود می اید. زمانی که بدن انسان بی حرکت است اما مغز به خوبی فعالیت میکند. اگر هیجانات و فعالیت های مغز بسیار زیاد شود کابوس بوجود می اید. بر اساس آمارگیری ده یا پنجاه درصد کودکان ۳ تا ۶ سال کابوس میبینند. در حدود هشتاد درصد کودکان ۷ تا ۹ سال کابوس میبینند. ۸۵% بزرگسالان سالی یک بر کابوس میبینند. ۲۹% آنها ماهی یک بر کابوس میبینند. ۶% آنها هفته یک بر کابوس میبینند. بزرگسالان مسن تر حدود ۵۰% کمتر از بزرگسالان جوان کابوس میبینند.

چه کسانی کابوس میبینند

دانشمند علم روان شناسی و جامعه شناسی زیگموند فروید میگوید به جزئیات خواب هایتان دقت کنید. تصاویر و نکات و اشخاص و حرف هایی که رد بدل میشود حتی لباس افراد و طرز رفتار و حالت چهره آنها در خوابتان را بخاطر آورید و آنها را یادداشت کنید. با بررسی اطلاعات در می یابید که در هفته های گذشته همه ان تصاویر و مسایل، ذهن شما را برای دقایقی به خود مشغول کرده است.

بنابر باید افراد بپذیرند که این کابوس ها و خواب های بد، بر آمده از نگرانی ها، ترس ها و استرس های ما برای مسایلمان هستند و دلیلی بر اتفاقی هولناک در آینده نیست. زمانی که شخص این حقیقت را بپذیرد که کابوس نشانه شومی برای آینده نیست از کابوس دیدن نمیترسد و نگرانی و استرس قبل از خواب نخواهد داشت.

دلایل کابوس شبانه و راههای پیشگیری و درمان

– استرس نگرانی و اضطراب

به طور موقتی هر چیزی که در شما ایجاد استرس و نگرانی و دلهره و ایجاد خطر خسارت و آسیب کند روان شما را درگیر میکند و شما کابوس ان را میبینید. مسایلی مانند طلاق، از دست دادن عضوی از خانواده، ضربه روحی به همراه خواب سطحی روان شما را پریشان و کابوس ایجاد میکند. در تحقیقی از ورزشکاران تیم آلمان مشخص شد که ۱۵% آنها قبل از مسابقاتشان کابوس شکست ورزشی دیده اند. بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان کابوس هایی در باره مردود شدن در امتحاناتشان دیده اند حتی سالها بعد از فارغ التحصیلی.

تاثیرات اجتماع و محیط 

– رسانه ها : اخبار هولناک و متاثر کننده با تصاویر منزجر کننده و خشن. فیلم های جنگی ، جنایی و پر کشتار، فیلم های ترسناک و فیلم های سیاه و سفید ، همواره سعی کنید ساعاتی پیش از خواب فیلم های کمدی خنده دار ببینید.

– شرایط محیط زندگی گرمای زیاد یا سرمای زیاد که خواب راحت شخص را مختل میکند، سر و صدای زیاد در محیط ، بویی که در محیط به هنگام خواب استشمام میشود.

– تغذیه و رفتار غذایی ، غذای تند و پرخوری قبل از خواب، گرسنه خوابیدن پایین بودن یا بالا بودن قند خون در خواب موجب کابوس شبانه میشود.

– مصرف برخی داروها ، دارو های مسکن و مخدرها . چنانچه در مراحل درمانیتان کابوس میبینید با پزشک خود مشورت کنید و مطمین شوید که کابوس شبانه شما از تاثیرات داروهایتان نباشد.

– خاطرات و صحنه هایی که شخص در زندگی دیده است مانند تصادف، مرگ افراد، صحنه قتل و کتک کاری ،…..

تاثیرات فردی 

– شخصیت و خلق و خوی فرد: افرادی که شخصیت ضعیف و پر هیجان و پر از ترس های عمیق دارند بیشتر مستعد کابوس شبانه هستند.

– افسردگی : افسردگی رفتاری منفی است انرژی منفی در پیرامون شخص منتشر میکند. مصرف داروهای ضد افسردگی نیز یکی از دلایل کابوس شبانه است.

– یکی از دلایل کابوس شبانه مشکلات حل نشده ، درگیری ها و روابط پیچیده و پر تنش شخص با اطرافیان است که  روان شخص را درگیر میکند. ذهن فرد در خواب همچنان به مسایل حل نشده میپردازد و در فعالیت شدید مغز کابوس بوجود می اید.

-از مهمترین دلایل کابوس شبانه  نگرانی برای خانواده است همچنین میلی مانند حاملگی، سقط جنین ، نامنظمی هورمونی در دوران قاعدگی نیز میباشد.

– ترس های پنهان و عمیق شما ، با همه ترسهایتان روبرو شوید. لیست آنها را بنویسید و در پی درمان ترشایتان باشد. از ترسهایتان فرار نکنید. با آنها مواجه شوید و بر آنها غالب شوید. شیوه های کنترل بحران های احساسی روانی و کاری را یاد بگیرید. یادگیری مهارتهای کنترل بحران بهترین روش برای کنترل کابوس شبانه است.

منبع: huffingtonpost
وب سایت یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا