دسته‌بندی نشدهسلامت روان

تعریف بیماری افسردگی ؛ تفاوت آن با سوگ ، علائم و روش های درمان

بیماری افسردگی 

افسردگی یک بیماری متداول و جدی پزشکی است که بر احساس، نحوه ی فکر کردن و رفتار فرد اثر می گذارد و خوشبختانه قابل درمان است. بیماری افسردگی با احساس غم و اندوه و از دست دادن لذت و علاقه برای فعالیت هایی که قبلا لذت بخش بود یا فرد به آن علاقه داشت همراه است. این موارد می تواند منجر به مشکلاتی از لحاظ احساسی و جسمی در فرد شود و توانایی فرد را در انجام کارهایش کاهش دهد.

افسردگی

علائم بیماری افسردگی

می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد و شامل موارد زیر می باشد:

  • احساس ناراحتی یا خستگی همراه با حالت افسردگی
  • از دست دادن علاقه و عدم لذت بردن از فعالیت هایی که قبلا لذت بخش بود
  • تغییرات اشتها- کاهش یا افزایش وزن غیر مرتبط با رژیم غذایی
  • از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی
  • افزایش فعالیت بدنی بی هدف (به عنوان مثال فشردن دست ها یا قدم زدن) یا حرکات و گفتار آرام با خود (به طوری که توسط دیگران قابل مشاهده باشد)
  • بی خوابی یا خوابیدن بیش از حد
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • دشواری در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری
  • داشتن افکار مرگ یا خودکشی

این علائم باید حداقل دو هفته طول بکشد تا تشخیص افسردگی داده شود. همچنین شرایط پزشکی مانند مشکلات تیروئید، تومور مغزی و کمبود ویتامین ها می تواند علائمی شبیه افسردگی داشته باشد. بنابراین مهم است که این مسائل پزشکی در نظر گرفته شود. افسردگی بر زندگی۶/۷%  افراد بزرگسال تاثیر می گذارد . از هر شش نفر یک نفر در زندگی خود بعضی اوقات دچار افسردگی می شود. زنان بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می شوند. برخی مطالعات نشان می دهد که یک سوم زنان در طول زندگی خود یک افسردگی سنگین را تجربه کرده اند.

تفاوت سوگ و افسردگی

افسردگی از سوگ، اندوه و داغداری متفاوت است. مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل و پایان دادن به یک رابطه، تجربیاتی هستند که تحملش برای یک فرد سخت است. داشتن احساس غم و اندوه و سوگ در واکنش به یک چنین شرایطی طبیعی است. کسانی که فقدان و از دست دادن را تجربه می کنند اغلب خود را افسرده توصیف می کنند. اما غمگین بودن به معنای وجود افسردگی نیست. این از طبیعت منحصر به فرد هر فردی است و خصوصیاتی مشترک با افسردگی نیز دارد. تفاوت سوگ و افسردگی در موارد زیر است:

در سوگ احساسات دردناک با خاطرات مثبت فرد از دست رفته ترکیب می شوند. در افسردگی خلق و خو و عدم علاقه برای بیشتر از دو هفته کاهش می یابد.

در سوگ عزت نفس فرد معمولا حفظ می شود . در افسردگی فرد احساس بی ارزشی و بیزاری از خود دارد. برای برخی از افراد از دست عزیزان می تواند منجر به افسردگی شود. از دست دادن شغل یا مورد حمله واقع شدن می تواند منجر به افسردگی در برخی از افراد شود. با وجود همپوشانی بین غم و افسردگی این دو متفاوت هستند و تمایز آنها می تواند به درمانگر برای کمک به فرد موثر باشد.

عوامل خطر در بیماری افسردگی:

افسردگی می تواند بر هر فردی حتی کسی که به نظر می رسد در شرایط نسبتا ایده آل زندگی می کند تاثیر بگذارد. عوامل موثر بر وقوع آن عبارتند از :

بیوشیمی: تفاوت های شیمیایی در مغز افراد می تواند به وجود افسردگی کمک کند.

ژنتیک: افسردگی می تواند در یک خانواده وجود داشته باشد. مثلا اگر یک نفر از یک دوقلوی یکسان دچار افسردگی باشد نفر دیگر به احتمال ۷۰% به افسردگی مبتلا خواهد شد.

شخصیت: افرادی که اعتماد به نفس پائینی دارند و به راحتی تحت فشار قرار می گیرند یا افرادی که به طور کلی بدبین هستند احتمال بیشتری دارد که افسردگی را تجربه کنند.

عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض خشونت، غفلت، سو استفاده یا فقر می تواند افراد را در برابر افسردگی آسیب پذیر کند.

چگونه بیماری افسردگی درمان می شود؟

افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات روحی است و تقریبا ۸۰% تا ۹۰% افرادی که درگیر هستند به درمان پاسخ می دهند و دیگر علائم افسردگی را ندارند. قبل از درمان یک متخصص باید ارزیابی کاملی از وضعیت بیمار انجام دهد تا مطمئن شود وضعیت ناشی از یک مشکل پزشکی از قبیل تیروئید نیست.

دارو : داروهای ضد افسردگی برای کمک به تغییر وضعیت شیمیایی مغز استفاده می شوند. این داروها هیچ اثر تحریک کننده ای بر فرد مبتلا به افسردگی ندارند. ممکن است برخی از علائم بهبود بعد از دو هفته دیده شود و ممکن است تا سه ماه علائم بهبودی کامل دیده نشود. اگر بیمار پس از چند هفته احساس بهبودی داشت ، پزشک می تواند دوز دارو را تغییر دهد یا جایگزین کند. روانپزشکان معمولا توصیه میکنند بیماران دارو را برای شش ماه یا بیشتر ادامه دهند.

روان درمانی: گاهی اوقات برای درمان افسردگی خفیف استفاده می شود . برای افسردگی متوسط تا شدید اغلب با دارو درمانی همراه است. CBT در درمان افسردگی موثر است. این روش بر روی حل مشکلات موجود تمرکز می کند. این روش به فرد کمک میکند تا تفکر نادرست را تشخیص دهد و سپس رفتار و تفکر خود را تغییر دهد. روان درمانی ممکن است فقط برای خود فرد یا اطرافیان وی نیز باشد. بسته به شدت افسردگی می تواند تا چندین هفته طول بکشد و در بسیاری از موارد بین ۱۵-۱۰ جلسه بهبود قابل توجهی دیده می شود.

منبع: psychiatryn

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا