بارداریزنان و زایمان

زایمان دیررس چیست ؟ چه عواملی باعث زایمان دیررس می شود؟

وقتي بارداري يك قلويي بيشتر از 39 هفته طول بكـشد، (Postdate ) و اگـر بيـشتر از 42 هفته طول بكشد (Postterm ) ناميده مي شود.شایعترین علت زایمان دیررس ، «اشتباه در تخمین سن بارداری» است.

زایمان دیررس

 

علت زایمان دیررس :

  1. سابقه ي حاملگي ديررس
  2.  بارداري اول
  3.  سن پايين
  4. چاقي
  5. جنين پسر
  6. عوامل جنینی _ جفتی

 

عوارض زایمان دیررس :

سندرم پست ماچوریته:

نوزاد پست ماچور ظاهر منحصر به فردی دارد،پوست چروکیده،تکه تکه و در حال پوسته ریزی،بدن دراز و لاغر که نشاندهنده ی تحلیل رفتن است، وبلوغ پیشرفته(چشمان نوزاد باز است،نوزاد به صورت غیر طبیعی هوشیار است،سن او بیشتر به نظر می رسد و نگاه نگرانی دارد.)،ناخن ها کاملا دراز هستند

اختلال عملکرد جفت:

آپوپتوز جفتی(مرگ سلولی)در آخر هفته های ۴١تا۴٢در حد قابل توجه ی افزایش می یابد.

دیسترس جنینی و اولیگوهیدرآمنیوس:

همان طور که حاملگی از ۴٢هفتگی فراترمی رود،به طور معمول حجم مایع آمنیون کاهش می یابد وبه دنبال آن افزایش فشار به بند ناف باعث می‌شود ضربان قلب نامنظم شود و جنین در درون رحم مدفوع کند و بعد از تولد این مدفوع وارد ریه شده و عفونت‌های ریوی برای نوزاد ایجاد شود.

محدودیت رشد جنین:

میزان مرگ و میر و عوارض در نوزادان مبتلا به محدودیت رشد بیشتر است.بخشی از مرده زایی های مرتبط با حاملگی طول کشیده مربوط به نوزادان مبتلا به محدودیت رشد می باشد.

ماکروزومی:

میزان بروز ماکروزومی(که به صورت وزن بالای۴۵٠٠گرم در هنگام تولد تعریف می شود) از ٣٧ هفتگی تا۴٢هفتگی افزایش می یابد.

 

تدابیر درمانی :

در زنانی که سن حاملگی آنان قطعی است،القای زایمان انجام می دهند.
در القای زایمان، پزشک با تجویز داروهایی به باز شدن دهانۀ رحم کمک می‌کند و همچنین با تزریق اکسی‌توسین باعث شروع انقباضات و درد زایمان می‌شود.

در حاملگی دیررس (هفته ٣٩بارداری یـا بیـشتر)،در صـورتی کـه وضـعیت سـلامت جنـین ومـایع آمنیوتیک طبیعی است. و وضعیت سرویکس جهـت القـای زایـمان مناسـب نیـست، پاره کردن پرده های جنینی جهت آماده کردن سرویکس انجام می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا