بارداریزنان و زایمانسلامتیکودکان

مراقبت از بند ناف / توصیه های خانگی مراقبت از بند ناف

نوزادان مواد غذایی و اکسیژن را در رحم مادرشان از طریق جفت دریافت می‌کنند. که به دیوارۀ داخلی رحم متصل است. جفت نیز توسط بند ناف به یک شکاف در شکم نوزاد متصل است و با او ارتباط دارد. پس از به دنیا آمدن نوزاد، بند ناف طی یک عمل بدون درد از قسمت نزدیک به بدن نوزاد قطع می شود.  پس از زایمان نوزاد روی بند ناف گیره زده شده و بریده می شود. بخش کوچک بند ناف که روی شکم نوزاد باقی می ماند. کم کم خشک می شود.می افتد و ناف روی شکم بر جای می گذارد. معمولأ بند ناف سه تا هفت روز بعد از تولد می افتد. تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه و مراقبت از بند ناف ضروری است.

برای تمیز کردن ناحیه بند ناف نباید از هیچ ماده ای استفاده کرد. حتی از الکل هم نباید استفاده کرد. زیرا احتمال عفونت افزایش می یابد. اگر علایم عفونت وجود دارد باید به پزشک مراجعه کنید.

 

مراقبت از بند ناف نوزاد

 

توصیه های خانگی مراقبت از بند ناف :

۱.بند ناف را خشک و تمیز نگه دارید. از الکل استفاده نکنید. مگر اینکه پزشک دستور دهد.

۲.بند ناف را از بالای پوشک بچه دور نگه دارید. اگر بند ناف بیش از حد اصطکاک یابد. ممکن است بند ناف زودتر کنده شده و خونریزی کند.

۳.بند ناف را با پوشک نپوشانید. اگر بند ناف در معرض هوا باشد. خشک می ماند.

۴.کمی ترشح مایع طبیعی است. این مایع معمولأ از پایه بند ناف ترشح می شود. این ترشح باید به سادگی پاک شود. نباید بین دو بار زمان تمیز کردن . میزان ترشح جمع شده زیاد شده باشد.

۵.وجود بند ناف مانعی برای استحمام نوزاد نیست.

 

زمانی که بندناف می‌افتد ممکن است خونریزی خفیفی از ناحیۀ ناف ایجاد شود. که جای نگرانی نیست و خودبه‌خود قطع می‌شود، اما درصورتی‌که قبل یا بعد از افتادن ریشهٔ بند ناف، هر وقت شما یک قطره خون را پاک کرید و باز قطرۀ دیگری ظاهر شد، باید سریعاً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید، زیرا این اتفاق ممکن است نشانۀ خونریزی باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا