زیباییسلامتی

میخچه پا چرا به وجود می آید؟ راهکار مناسب برای پیشگیری از به وجود آمدن آن چیست؟

میخچه پا

میخچه پا چیست؟

میخچه پا یک بیماری دردناک پوستی است که شامل ضخیم شدن پوست در مناطقی است که تحت فشار مکرر است. میخچه دردناک شدن و ضخیم شدن قسمتی از پوست در مناطقی که فشار بیش از حدی روی پوست بوده است می باشد. این ناحیه معمولا دارای شکل مخروطی یا دایره ای است و گاهی اوقات ظاهر خشک، مومی و یا شفاف دارد. میخچه معمولا در قسمت هایی از کف پاها و بین انگشتان پا به وجود می آید و حتی زمان هایی که بسیار کوچک است، اغلب دردناک است.

علائم میخچه عبارتند از :

-یک تکه ضخیم و سخت روی پوست

-ایجاد برآمدگی روی پوست

-آن ناحیه از پوست؛ پوسته پوسته و خشک می شود

-دردناک بودن ناحیه ی آسیب دیده

میخچه یک مشکل مربوط به پا است که با بسیاری از محصولات دارویی درمان می شود تا پوست ضخیم و مرده را شکننده کند. اسید سالیسیلیک جزو ترکیب اکثر داروهای میخچه ی پا است. با کاهش یا حذف شرایطی که باعث افزایش فشار در نقاط خاصی از دست یا پا می شوند می توان از به وجود آمدن میخچه ها جلوگیری کرد. افرادی که پوست شکننده یا نازک دارند و افرادی که گردش خون ضعیف در پاهایشان دارند( از جمله افراد مبتلا به دیابت ) باید به محض این که متوجه رشد میخچه در پای خود شدند، حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

قسمت هایی که میخچه به وجود می آید:

  • در کف پا
  • در کنار انگشت کوچک پا( جایی که در تماس با کفش قرار می گیرد)
  • بین انگشتهای چهارم و پنجم

عوامل به وجود آورنده‌ی میخچه پا 

اختلال در راه رفتن یا حرکت کردن که منجر به فشار به قسمتی از پا شود می تواند علت به وجود آمدن میخچه باشد.

پوشیدن کفش نامناسب، مخصوصا کفش های پاشنه بلند. آنها روی انگشتان پا فشار می آورند و باعث می شود زنان ۴ برابر بیشتر از مردان مشکلات مربوط به پا را داشته باشند. پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب نیز که منجر به ایجاد اصطکاک روی پاها می شود، یکی از عوامل تاثیرگذار می باشد.

سایش یا فشار نیز یکی از دلایل ایجاد میخچه است. اگر شما یا فرزندتان در قسمتی از پا دچار میخچه شدید که اصلا دارای این شرایط نیست، با پزشک موضوع را مطرح کنید. زیرا می تواند یک زگیل خارج از بدن باشد که زیر یک لایه پوستی قرار گرفته شده باشد. بیشتر اوقات پاها در محیط بسته و مرطوب قرار دارند که ایده آل برای پرورش عفونتهای قارچی و باکتریایی است. عفونت های باکتریایی زمانی شروع می شود که باکتری ها از طریق شکاف در پوست وارد میخچه شوند و پوست را آلوده به عفونت کنند.

راه های جلوگیری از ایجاد میخچه

برای این کار بهتر است کفش هایی بپوشید که در قسمت پنجه ی پا پهن باشد و جای کافی برای انگشتان داشته باشد. اگر نمی توانید انگشتان پایتان را در کفش تکان دهید کفش شما تنگ و نامناسب است. استفاده از پوشش های محافظتی و کفی مناسب برای پاهایتان و برای نقاطی که در معرض سایش با کفش قرار می گیرد، گزینه خوبی است و استفاده از تقسیم کننده بین انگشتان پا نیز توصیه می گردد.

منبع: medicinenetm

webmd

mayoclinic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا