سلامتی

حساسیت غذایی یا آلرژی ؛ چرا اتفاق می افتد و روش درمان آن چیست؟

 

حساسیت غذایی

حساسیت غذایی ؛ چرا اتفاق می افتد؟ روش درمان آن چیست؟

بیش از ۵۰ میلیون نفر در امریکا دچار حساسیت غذایی هستند. بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ۴ تا ۶ درصد از کودکان و ۴ درصد از بزرگسالان دچار حساسیت غذایی هستند. علائم حساسیت غذایی بیشتر در کودکان و نوزادان شایع است، اما در واقع در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند. همچنین ممکن است شما حساسیت غذایی نسبت به غذایی که سالها مصرف می کردید پیدا کنید. سیستم ایمنی بدن شما از بدنتان در برابر عفونت محافظت می کند. واکنش آلرژی یا حساسیت غذایی هنگامی رخ می دهد که بدن شما یک ماده غذایی را به عنوان یک خطر شناسایی می کند و با آن به مقابله می پردازد.

حساسیت غذایی می تواند از خفیف تا شدید باشد. ممکن است غذایی که شما نسبت به آن حساسیت خفیفی داشته اید در زمان دیگری با مصرف آن با واکنش شدید بدنتان مواجه شوید.

علائم حساسیت غذایی:

عطسه و خارش ، آبریزش بینی یا بسته شدن بینی

خارش و قرمزی چشم و ملتهب شدن آن

خفگی، تنگی قفسه ی سینه و سرفه

تورم لب ها ، زبان ، چشم و صورت و ……

همه ی کسانی که پس از خوردن غذایی این موارد را تجربه می کنند دچار حساسیت غذایی هستند و باید از خوردن آنها اجتناب کنند.

تشخیص و درمان حساسیت غذایی

برای کمک به تشخیص حساسیت غذایی ممکن است پزشک از شما بخواهد غذاهای خاصی را از برنامه ی غذایی خود حذف کنید. این روش همراه با آزمایشات پوست یا خون، می تواند در تشخیص آلرژی های غذایی و اختلالات مرتبط با آن مانند آلرژی هایی که روی روده تاثیر می گذارند، کمک کننده باشد.

رژیم غذایی: این شرایط معمولا ۲ تا ۴ هفته طول می کشد و در طی این مدت پزشک علائم شما را چک می کند. از خوردن غذاهای مشکوک در این دوره خودداری کنید. اگر به یک یا چند تا از مواد غذایی شما حساسیت داشته باشید علائم حساست شما باید تا پایان این دوره درمان ناپدید شود. در بعضی از موارد ممکن است پزشک شما یکی از مواد غذایی ای را که حذف کرده بود به تدریج به برنامه غذایی شما برگرداند و اگر علائم حساسیت شما برگشت ، یعنی احتمالا به آن ماده غذایی حساسیت دارید. موضوع مورد تاکید این است که این تغییرات و حذف مواد غذایی باید با نظارت پزشک متخصص صورت گیرد. غذاهای حساسیت زای مشترک بین افراد شامل شیر، تخم مرغ، آجیل، گندم، صدف ، بادام زمینی و سویا است.

گام اول همان طور که در بالا گفته شد این است که خوردن غذاهای مشکوک را متوقف کنید. برچسب مواد غذایی را بخوانید و در صورتی که از غذای فست فود یا رستوران ها استفاده می کنید از آنها در مورد ترکیب مواد غذایی حتما بپرسید. یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و تمام چیزهایی که در طول روز می خورید را در آن یادداشت کنید. اطمینان پیدا کنید تمام مواد غذایی مورد نیاز بدنتان را از طریق غذاهای جایگزین تامین می کنید.یک متخصص تغذیه می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

سپس به تدریج مواد غذایی مشکوک را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این روش به شما در پیداکردن موادی که به آن آلرژی دارید کمک خواهد کرد. در دفتر یادداشت خود مواد غذایی اضافه شده و واکنش بدنتان نسبت به آن را یادداشت کنید. در نهایت شما باید یکبار دیگر خوردن موادغذایی مشکوک را برای بررسی درست بودن تشخیص متوقف کنید. این را در نظر داشته باشید که ممکن است شما به یک ماده غذایی حساس باشید، اما این به معنای آلرژی نمی باشد. در ضمن واکنش افراد مختلف نسبت به یک ماده مشترک که آلرژی دارند ممکن است متفاوت باشد.

یک متخصص آلرژی (آلرژیست) به شما در شناسایی موادی که به آن حساسیت دارید کمک خواهد کرد و برای انجام این کار از روش های مختلفی می تواند استفاده کند. آزمایش پوست مفید‌ترین و مورد استفاده ترین روش در پیداکردن علت حساسیت است. این آزمایش به روش های متفاوتی انجام می پذیرد، اما در همه‌ی آنها پوست در معرض مقدار کمی از مواد غذایی قرار می گیرد و واکنش های آن در طول زمان بررسی می شود.

یکی دیگر از روش های خوب برای تشخیص حساسیت آزمایش خون است.

در مرکز سلامت Lotus از ترکیب سه رشته برای ارزیابی و درمان آلرژی استفاده می کنند که این سه رشته عبارتند از زیست شناسی، هومیوپاتی و طب سوزنی.

از داروهای هومیوپاتی برای بررسی انرژی و بافت بدن که مربوط به حساسیت غذایی است استفاده می شود. از طب سوزنی برای بررسی این که بدن به چه موادی حساسیت نشان می دهد استفاده می کنند.

انسداد انرژی عامل اصلی هر نوع واکنش حساسیتی بدن نسبت به مواد غذایی است. هنگامی که انسداد انرژی از طریق طب سوزنی برطرف می شود ، دیگر بدن در اثر استفاده ی آن ماده ی غذایی واکنش نامطلوب نخواهد داشت. این روش یک روش متعادل کننده ی انرژی بدن است.

در طب سوزنی هنگامی که شما درگیر حساسیت هستید، به وسیله ی طب سوزنی نقاطی در امتداد ستون فقرات شما به منظور بازکردن کانال های انرژی متصل به سیستم عصبی مرکزی فعال می شوند. یکی از نقاط مهم بدن در طب سوزنی برای بازکردن جریان انرژی در تمام بدن دست ها و پاها هستند. به جای سوزن از لیزر نیز می توان استفاده کرد که برای کودکان و افرادی که درد سوزن را نمی توانند تحمل کنند، مناسب است. این روش درمانی (طب سوزنی) بدون درد و بسیار ساده است، ولی روشی قدرتمند و موثر است. طب سوزنی باعث تغییر فیزیولوژی بدن و واکنش متفاوت بدن نسبت به دریافت مواد غذایی می شود.

در خصوص آلرژی یا حساسیت غذایی باید این نکته را در نظر داشت که واکنشی مشابه آلرژی می تواند به برخی از مواد شیمیایی و افزودنی های مواد غذایی رخ دهد و اگر شامل سیستم ایمنی بدن نمی شود، آن را به عنوان “عوارض جانبی” به جای آلرژی یا حساسیت در نظر می گیرند.

منابع: foodallergy

whitelotushealthcenter

webmd

acaai

allergy

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا