سلامتی

بوی بد پا از چیست و راه های پیشگیری و بر طرف کردن بوی بد پا

بوی بد پا بسیار آزار دهنده است. بوی بد پا برای هیچ کسی خنده دار نیستند. اما راه حل بسیار موثر، ساده و ارزانی برای درمان آن وجود دارد. شما می توانید روش ها را در خانه بکار ببرید و بوی بد پا را در طی یک هفته از بین ببرید.

بوی بد پا و راه های پیشگیری و بر طرف کردن بوی بد پا

از لحاظ پزشکی پاهای بد بو یک مساله مرسوم و مشکل عمومی است که در اصطلاح پزشکی به آن برومودوسیس میگویند. علت عمده بوجود آمدن بوی بد پا عرق کردن پا ها است همزمان با پوشیدن مداوم کفش در طول روز.

چرا پاها عرق میکنند

پاهای هر کسی بدون در نظر گرفتن دما یا فصل سال میتواند عرق کند و خیس شود. اما نوجوانان و زنان آبستن بیشتر مستعد آن هستند. این بخاطر تغیرات هرمونی است که موجب بیشتر عرق کردن و خیس شدن بدن و پاهای آنها میشود.
شما بیشتر در معرض بد بو شدن پا ها هستید اگر در طول روز بر پاهایتان ایستاده باشید. اگر شما فشار روحی و استرس و اضطراب زیادی را در شبانه روز تحمل میکنید بیشتر از افراد معمولی عرق خواهید کرد. همچنین کسانی که شرایط درمانی که هایپرهیدروزی یا تعریق بیش از حد معمول نامیده میشود را دارند بیشتر مستعد بوی بد پا هستند.

کفش ها

پاها بوی بد میگیرند اگر که عرق پا به داخل کفش نفوذ کند. مشکل اینجاست که کفش ها هیچ گاه به خوبی خشک نمیشوند زیرا مجددا شما آنها را میپوشید قبل از خشک شدن آنها.
باکتریهای موجود در سطح پوست، عرق بدن را که در منافذ پوست جمع شده است تجزیه می کنند و حاصل این تجزیه بوی پنیری بدی است که متصاعد میشود.

پاهای شما در تمام طول روز در کفشهایتان عرق می کنند و همواره مرطوب میشوند و در این حین باکتریها شروع به رشد و تکثیر میکنند. باکتریها به تکثیر خود ادامه میدهند زمانی که شما پاهایتان را از کفش خارج میکنید. مخصوصا زمانی که کفش ها را در جای تاریکی و در بسته قرار میدهید.

سپس، وقتی مجددا کفش هایتان را در روز بعد میپوشید حتی اگر آنروز تازه دوش گرفته باشید قراردادن پاهایتان در کفش هایی که همچنان خیس هستند شرایط مطلوبی را برای رشد و تکثیر باکتریها ایجاد میکند. کفش های شما مکانی گرم تاریک مرطوب و نمناک مناسب برای رشد و تکثیر باکتریها هستند.

چگونه مشکل پاهای بد بو را رفع کنیم

خبر خوب این است که یک راه حل ساده سریع و مطمئن برای بر طرف کردن بوی بد پا وجود دارد.
– پاهایتان را با صابون های آنتی باکتریال که Hibiscrub نامیده میشوند روزانه بشویید. در بازار محصولات بهداشتی برای پا فراوان است. شما میتوانید این نوع صابون های ضد باکتری را از داروخانه محل زندگی خود تهیه کنید.

– صابون Hibiscrub را به مدت چند دقیقه بر روی پای خود بگذارید و اجازه دهید که باکتری ها پاک شوند. سپس پاهایتان را بشویید.
– اگر روزانه دوبار پاهایتان را با صابون آنتی باکتریال پا بشویید ظرف یک هفته بوی بد پا بر طرف خواهد شد.
– اگر پوست زخمی یا خشکی دارید یا مبتلا به اگزمای پوستی هستید از صابون های آنتی باکتریال استفاده نکنید.

پیشگیری از بوی بد پا نکات مربوط به کفش 

داشتن پاهایی خوش بو بستگی به بهداشت شخصی و تعویض مرتب کفش ها دارد. برای اینکه پاهای خوش بویی داشته باشد نکات زیر را رعایت کنید :
– هیچگاه کفش مشابه را دو روز پی در پی نپوشید. میتوانید کفش های مختلفی را در روزهای متعدد بپوشید به گونه ای که هر کفش بیست و چهار ساعت فرصت برای خشک شدن داشته باشد.
– مطمئن شوید که نوجوانان حتما دو جفت کفش برای تمرین دارند. در این صورت مجبور نمیشوند کفش یکسان را دو یا چند روز پی در پی بپوشند.

– کفش های از جنس چرم یا کرباس یا کفش هایی که منافذ هوا دارند بپوشید. این کار به پاهایتان اجازه تنفس میدهد. از پوشیدن کفشهای پلاستیکی پرهیز کنید.
– در فصل تابستان و در هوایی گرم کفش های رو باز بپوشید. کفش های صندل و کفش های انگشتی برای فصل های گرم بسیار مناسب هستند.

پیشگیری از بوی بد پا نکات بهداشتی 

اگر شما مستعد پاهای مرطوب و با تعریق زیاد هستید مطالب زیر را حتما بخوانید.

– هر روز پاهایتان را بشویید و خشک کنید. هر روز جوراب هایتان را تعویض کنید. بهترین جوراب از جنس پنبه یا کتان است. از جوراب های نایلونی پرهیز کنید.
– ناخن های پاهایتان را کوتاه و تمیز نگهدارد. پوست خشک کف پا را تمیز کنید. پوست خشک کف پا هنگامی که پاهایتان مرطوب میشود آب را جذب کرده و تر میشود. این پوست مرده مکان مناسبی برای رشد و تکثیر باکتریها است.

– بین انگشتانتان را بعد از هر بار حمام یا دوش گرفتن با پنبه یا کتان ضد عفونی شده بپوشانید. این کار کمک میکند تا پوست بین انگشتان پای شما خشک بماند.
– از اسپری ضد عرق دئودورانت یا آنتی باکتریال برای پاهایتان استفاده کنید.
– پودر جذب عرق یا پودر های دئودورانت مخصوص کفش در کفش هایتان بگذارید. این کار موجب جلوگیری از نفوذ عرق در بافت کفشتان میشود.
– جوراب های تمیز به پا کنید. بعضی جوراب های ورزشی از مواد آنتی باکتریال ساخته شده اند.

 

وب سایت یک دکتر 

منبع : nks.uk

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا