سلامتی

بررسی علل به وجود آمدن زانودرد و آسیب های آن

زانودرد چیست و چرا اتفاق می افتد؟

زانودرد یک مشکل متداول است که می تواند در هر یک از بخش های استخوانی که منجر به جابجایی مفصل زانو یعنی رباطها یا غضروف ها می شود ، ایجاد شود. زانودرد می تواند با طریق ورزش از طریق تحت فشار قراردادن عضلات اطراف زانو تشدید شود و باعث ایجاد مشکلاتی مانند آسیب های پا شود. زانودرد می تواند در همه‌ی سنین اتفاق بیافتد و معمولا درمان های خانگی روی آن جواب می دهد ، مگر این که درد شدید باشد.

علائم زانودرد

علائم زانودرد می تواند بسته به نوع مشکل متفاوت باشد. برای یک عفونت یا التهاب ممکن است کل زانو دردناک و متورم شود. برای منیسک پاره شده یا شکستگی استخوان درد فقط در یک نقطه خاص خود را نشان می دهد. در مورد کیست بیکر زانو معمولا درد در پشت زانو حس می شود. برخی از علائم و نشانه های دیگری که با زانودرد همراه است شامل مشکل در راه رفتن به علت سستی زانو، لنگیدن ناشی از ناراحتی زانو، مشکل در  بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها به علت مشکلات رباط ها، قفل کردن زانو (زانو قادر به خم شدن نیست) و ناتوانی در باز و بسته کردن زانو.

حقایقی در خصوص زانودرد

زانودرد یکی از مشکلات رایج در آسیب های پزشکی است

زانودرد می تواند در یک نقطه ی خاص زانو باشد یا درد در طول کل زانو پخش شود

زانودرد اغلب با محدودیت فیزیکی همراه است

یک معاینه ی کامل فیزیکی معمولا منجر به تشخیص علت زانودرد می شود

درمان زانو درد بستگی به علت به وجود آمدن آن دارد

پیش بینی درمان زانودرد مثبت است ، یعنی به خوبی درمان می شود اگرچه ممکن است نیاز به عمل جراحی نیز باشد.

صدمات حاد زانو

شکستگی: آسیب مستقیم به ساختار استخوانی زانو می تواند منجر به شکستن یکی از استخوان های زانو شود. این آسیب معمولا بسیار آشکار ودردناک است. تمام شکستگی های زانو نیازمند توجه فوری پزشکی است. برخی از شکستگی ها در اثر یک فشار شدید ایجاد می شود و بنابراین انجام یک معاینه کامل ضروری است.

آسیب دیدگی رباط زانو: شایع ترین آسیب ، آسیب به رباط صلیبی قدامی است.این آسیب معمولا در هنگام ورزش و به دلیل توقف ناگهانی و تغییر جهت رخ می دهد.

آسیب منیسک: منیسک از غضروف ساخته شده است و به عنوان کمک فنر بین استخوانی در زانو عمل میکند.  چرخش زانو می تواند موجب آسیب به منیسک شود.

دررفتگی زانو: هنگامی که مفصل زانو جا به جا می شود نیاز به کمک های اورژانسی پزشکی می باشد. این مشکل معمولا هنگام تصادف خودرو زمانی که زانو به داشبود برخورد میکند، رخ می دهد.

عوامل خطر در ایجاد زانودرد

عوامل بیومکانیک: مفصل زانو به خودی خود ساختار پیچیده ای دارد و در طول روز زیاد از آن استفاده می شود. هرگونه تغییر در حرکت مفصل ( تفاوت طول پاها، تغییر سبک راه رفتن به دلیل مشکلات دیگر) می تواند فشار ظزیفی به زانو ایجاد کند و باعث درد و آسیب شود.

اضافه وزن: فشار در مفصل زانو با اضافه وزن افزایش می یابد. چاقی همچنین خطر استئو آرتریت را با شکسته شدن غضروف افزایش می دهد.

حرکات سریع تکراری: حرکاتی که در تمرینات خاص مانند دویدن یا اسکی و شرایط کاری ای مانند زانو زدن به مدت طولانی می تواند باعث آسیب دیدن غضروف و ایجاد درد شود.

چه هنگام فرد مبتلا به زانودرد باید به پزشک مراجعه کند؟

زمانی که درد با چند روز استراحت کم یا خوب نشود باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد . علاوه بر این در صورت وجود این علائم در زانو باید توسط پزشک معاینه صورت گیرد:

-ورم و التهاب

-ناتوانی در خم کردن زانو

-تغییر شکل زانو

-نمی توان راه رفت یا موقع راه رفتن درد زیادی وجود دارد

-درد شدید

عوارض زانو درد چیست؟

اغلب دردهای زانو بدون این که دلیل مشخصی برایشان پیدا شود خوب می شوند . بسته به علت اصلی درد این مشکل می تواند پیشرفت کند و منجر به آسیب های جدی یا عوارض شود. معمولا این عوارض طولانی مدت بوده و در نتیجه درد یا دشوارتر شدن راه رفتن را به دنبال دارند.

 

منبع: medicinenet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا