داروهاسلامت روان

قرص‌های خواب ، عوارض ناشی از آن ها و پیامدهای ناگوار مصرف بی رویه

قرص‌های خواب مثل تمامی داروها دارای عوارض جانبی هستند. اما  تا زمانی که قرص خوابی را امتحان نکنید، نمی‌توانید بفهمید که آیا عوارض جانبی برای شما دارد یا نه. در صورتی که آسم یا مشکلات دیگری دارید،شاید پزشک‌تان بتواند احتمال عوارض جانبی آن را برای شما پیشبینی کند. در این مقاله به عوارض متداول این قرص ها می پردازیم.

قرص‌های خواب

قرص‌های خواب می‌توانند در تنفس معمولی، اختلال ایجاد کنند و در افراد مبتلا به مشکلات مزمن ریه مانند آسم، آمفیزم یا اَشکال بیماری مزمن انسدادی ریوی خطرناک باشند. عوارض جانبی رایج قرص‌های خواب نسخه‌ای مانند لونستا، سوناتا، امبین، روزرم و هالیسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مورمور شدن دست‌ها، بازوها، پاها یا ساق پا

مشکل و اختلال در اشتها

یبوست

اسهال

عدم تعادل

سرگیجه

خواب‌آلودگی در روز

خشکی دهان

خشکی گلو

گاز معده

سردرد

سوزش معده

ناتوانی

مشکلات ذهنی

مشکلات حافظه

درد معده

لرزش  قسمتی از بدن

خواب‌های غیرعادی

ضعف

ضروری است که از عوارض جانبی قرص‌های خواب آگاه باشید تا بتوانید برای جلوگیری از یک مشکل سلامتی جدی‌تر قرص را قطع کنید و با پزشک‌تان سریعا تماس بگیرید.

خواب پریشی، عوارض جانبی شدیدتر قرص های خواب

بعضی از قرص‌های خواب ، عوارض جانبی واقعا مضری دارند، از جمله:خواب‌پریشی.

خواب‌پریشی‌ها، حرکات،رفتارها و اعمالی است که ما کنترلی روی آنها نداریم، مانند راه رفتن در خواب.

در طول یک خواب‌پریشی، شما خواب هستید و از آنچه اتفاق می‌افتد، آگاهی ندارید.

خواب‌پریشی‌هایی که به دلیل استفاده از قرص‌های خواب به وجود می آید ، عملکردهای پیچیده‌ای هستند و ممکن است شامل غذا خوردن در خواب، برقراری تماس تلفنی یا داشتن رابطه‌ی جنسی در حالت خواب باشند. رانندگی در خواب، که رانندگی در حین عدم هوشیاری کامل است، یک عارضه‌ی جانبیِ جدی دیگر قرص‌های خواب است. خواب‌پریشی‌ها اگرچه نادر هستند اما تشخیص آنها در هنگامی که دارو اثر می‌کند، کار دشواری است.

برچسب محصولات برای داروهای خواب‌آور-‌ آرامش‌بخش، شامل توضیحاتی درباره‌ی خطرات بالقوه‌ی مصرف یک قرص خواب هستند. از آنجا که احتمال بروز رفتارهای خواب پیچیده در صورت افزایش میزان مصرف یک قرص خواب، بیشتر است، تنها همان مقداری را که پزشک‌تان تجویز می‌کند، مصرف کنید.

آلرژیبه قرص‌های خواب

افراد ممکن است به هر دارویی، یک واکنش آلرژیک نشان بدهند. این واکنش ممکن است به مواد تشکیل‌دهنده‌ی فعال خود دارو ارتباط داشته باشد یا به هریک از مواد تشکیل‌دهنده‌ی غیرفعال آن مانند رنگ‌ها، پیوند‌دهنده‌ها یا روکش‌ها.

در صورتی که به یک قرص خواب خاص، واکنش آلرژیک دارید، باید از آن اجتناب کنید. مهم است که با بروز اولین نشانه‌ی این عوارض جانبی جدی با پزشک‌تان صحبت کنید، از جمله:

تاری دید

مشکلات بینایی

درد قفسه‌ی سینه

دشواری در تنفس

مشکل بلع

احساس بسته شدن گلو

کهیر

گرفتگی صدا

خارش

حالت تهوع

تپش قلب

راش

تنگی نفس

تورم چشم‌ها

تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو

استفراغ

آنافیلاسکی و آنژیوادم

اثر جانبی جدی و شاید مرگبار هر نوع دارو برای فردی که به آن آلرژی دارد، آنافیلاسکی است. آنافیلاسکی، یک واکنش آلرژیک حاد است. عارضه‌ی جانبی محتمل دیگر، آنژیوادم است، یعنی تورم شدید صورت. تأکید می‌کنیم که اگر در معرض خطر واکنش‌های آلرژیک هستید، در مورد این احتمالات با پزشک‌تان صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:

معرفی دارو: سیمواستاتین ؛ دارویی برای کاهش چربی خون

معرفی دارو: ریتودرین ، داروی جلوگیری از زایمان زودرس

معرفی دارو: گاباپنتین ؛ آیا گاباپنتین تنها برای اعصاب به کار برده می شود؟

 

منبع :  webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا