تغذیهدرمان بیماری ها

خواص ویتامین D برای مغز

اهمیت ویتامین D آنقدر زیاد است که درباره این ویتامین نه تنها مقاله‌های علمی به‌روز وجود دارد بلکه در روایت‌ها و داستا‌ن‌ها هم به آن پرداخته شده است. به طور مثال شخصیت‌های داستان‌های چارلز دیکنز معمولا مبتلا به بیماری‌هایی بودند که او در اطرافش می‌دید؛

ویتامین D

در این داستان‌ها بیماری‌هایی مثل ریکتز در میان کودکانی شایع بود که دچار فقر ویتامین د ناشی از نبود نور کافی خورشید و آلودگی هوای شدید آن دوران در بریتانیا بودند.

مبتلایان به ریکتز از نرمی استخوان و تغییر شکل استخوان‌ها رنج می‌برند. امروزه کودکان کمتری به این عارضه دچار می‌شوند اما با این حال بسیاری از مردم شدیدا دچار کمبود ویتامین D هستند که این مسئله در سال‌های بعدی زندگیشان منجر به تهدید سلامت روان، ضعف سیستم ایمنی (بیماری خودایمنی) و ناتوانی در حفظ وزن متعادل می‌شود.

رشد مغز در کودکان، سلامت روحی و روانی در مراحل مختلف زندگی، شکل‌دهی خاطرات و تصمیم‌گیری و حفظ عملکرد مغز در دوران سالمندی. کمبود ویتامین د ارتباط زیادی با بسیاری از بیماری‌های مغز و روان دارد، از افسردگی گرفته تا آلزایمر.

در حالی که بسیاری از افراد بر خطر ابتلا به سرطان پوست تمرکز کرده‌اند، بر طبق داده‌های CDC تقریبا یک‌چهارم جمعیت ایالات‌متحده کمبود ویتامین دی دارند. کمبود ویتامین دی با ابتلا به تعدادی از بیماری‌های جدی مرتبط است. درواقع تحقیق جدیدی نشان داده است که یک رژیم غذایی با ویتامین دی پایین می‌تواند باعث آسیب به مغز شما شود.

سطوح ویتامین D پایین چگونه بر مغز شما تأثیر می‌گذارد؟

این تحقیق جدید که در نشریه‌ی Free Radical Biology and Medicine گزارش شد، از مطالعه‌ای بود که توسط تیمی از محققان دانشگاه کنتاکی رهبری شد.
در حالی که بسیاری از کارشناسان آگاه هستند که کمبود ویتامین دی می‌تواند سلامت استخوان را به خطر بیندازد، به بررسی این مسئله پرداختند که کمبود ویتامین دی چگونه می‌تواند بر سایر بافت‌ها و اندام‌ها در بدن ازجمله مغز تأثیر بگذارد.

محققان تأیید کردند موش‌های میانسالی که در طول یک دوره‌ی چندین ماهه به آنها یک رژیم غذایی با ویتامین دی پایین داده شد، نشانه‌هایی ازآسیب رادیکال‌های آزاد به مغز نشان دادند.

این موش‌ها یک کاهش قابل‌توجه در عملکردهای شناختی‌شان در تست‌های یادگیری و حافظه از خود نشان دادند. همچنین این تیم خاطرنشان کردند که تعدادی از پروتئین‌های مغزی مختلف در طول این دوره آسیب دیدند.

به گفته‌ی آلن باترفیلد، نویسنده ارشد تحقیق، این تحقیق تأثیر بالقوه زیادی روی سلامتی بخش بزرگی از جمعیت دارد. در حالی که کمبود ویتامین D در افراد مسن به طور گسترده‌ای افزایش یافته است، این تحقیق به بررسی اثر وضعیت اکسیداتیو در داخل مغز در هنگام پایین بودن ویتامین D پرداخت.

منبع: یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا